کد خبر: ۷۲۷۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 23 March 2019

سیل گلستان

بحران سیل در استان گلستان بدون حضور مدیران سطح بالایی این استان اداره می‌شود. سوال اصلی در میان مردم و رسانه‌های استان گلستان این است که آقای استاندار کجاست؟

‌سرویس سیاست مشرق - چند روزی است که سیل برخی استان‌های شمالی کشور از جملهاستان گلستان و شهر آق قلا را در نوردیده است اما خلأ مهمی که در این بحران دیده می‌شود، حضور مسئولان و کمک رسانی برنامه ریزی شده و مستمر به مردم سیل زده است. این موضوع از سوی مردم، رسانه‌های محلی، نمایندگان مجلس و افراد سرشناسی که برای کمک رسانی به مردم سیل زده در استان گلستان حضور پیدا کرده‌اند مورد انتقاد جدی قرار گرفته است. محسن رضاییدبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پست اینستاگرامی خود، هشدار داده است که بحران سیل گلستان جدی است.

غیبت استاندار در بحرانی‌ترین زمان گلستان

جالب اینجاست که بحران سیل در استان گلستان بدون حضور مدیران سطح بالای این استان اداره می‌شود. سوال اصلی در میان مردم و رسانه‌های استان گلستان این است که آقای استاندار کجاست؟

در پنجمین روز سیل و بحران در گلستان «مناف هاشمی»، استاندار گلستان در تمامی جلسات و بازدیدهای مرتبط با سیل غایب بوده است. استاندار گلستان غیر بومی است و به نظر می‌رسد که در این دوران به تعطیلات رفته و ظواهر امر نشان می‌دهد نگرانی خاصی در مورد اتفاقات گلستان ندارد!

بیشتر بخوانید:

روستاهای گلستان زیر آب رفتند

عکس / "آق قُلا" همچنان غرق در آب!

عکس / وضعیت تأسف بار هموطنان در آق قلا

همچنین جلسه مدیریت بحران استان گلستان در شهرستان گمیشان با حضور پیروی دبیر کل جمعیت هلال احمر، غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی و چراغعلی معاون سیاسی امنیتی استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص حادثه سیل و برف و کولاک گلستان برگزارشد.

جلسه مدیریت بحران استان گلستان بدون حضور استاندار

جالب اینجاست که رئیس جمهور نیز برای قرار گرفتن در جریان سیل خانمان برانداز گلستان، به تماس تلفنی با مسئولان این مناطق و معاون استاندار گلستان اکتفا کرده است که این موضوع نیز عدم حضور استاندار در مناطق سیل زده را نشان می‌دهد.

«نبی هزارجریبی»، نماینده گرگان و آق قلا هم درباره وقوع سیل در منطقه آق قلا در اینستاگرام خود فیلمی منتشر کرد و خطاب به استاندار گلستان گفت:

«۹۰ درصد آق قلا زیر آب رفت به علت بی تدبیری. از صبح چندین بار با استاندار گلستان تماس گرفتیم و وی پاسخی نداد. آقای استاندار کجا هستی؟»

گلایه نماینده مردم گرگان و آق قلا از مسئولان استان گلستان

در همین رابطه، «فاطمه ذوالقدر»، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نیز با بیان اینکه متأسفانه در تماس‌هایی که مردم منطقه با اینجانب داشتند از غیبت استاندار گلستان گلایه مند بودند، گفت: «این ها همه در صورت صحت امر و با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، حکایت از بی تدبیری و اهمیت ندادن شرایط و مشکلات مردم دارد و یقیناً باید پس از رسیدگی فوری مسئولین خاطی پاسخگو بوده و مراجع قضائی نیز رسیدگی به اهمال احتمالی را در دستور کار قرار دهند و مجلس نیز باید به موضوع ورود نماید.»

مسئولان کشوری در خصوص بحران سیل چه کرده اند؟

مشکلات بس یار حاد ناشی از سیل و بارندگی اخیر در گلستان نیاز به حضور میدانی نماینده عالی و مسئولان سطح اول دولت دارد.

در این زمینه نیز «فاطمه ذوالقدر» بیان می‌کند:

«وزارت کشور و شخص وزیر محترم کشور به عنوان متولی اصلی و مسئول ستاد مدیریت بحران باید پاسخگوی ضعف عملکرد احتمالی دستگاه‌های ذیربط در کمک رسانی‌ها و امدادرسانی‌ها باشند. ضروری است، وزیرکشور، رئیس ستاد بحران، استاندار گلستان و مسئولین محلی، با جدیت و رسیدگی فوری به موضوع ورود کرده و به وضعیت سیل زدگان پرداخته و با جبران خسارات وارده به هموطنانمان در این استان شادی و امید را در سال نو برای این عزیزان رقم زنند.»

اما با گذشت چند روز از سیل در این استان و غیبت معنادار آقای استاندار خبر می‌رسد که وزیر کشور به‌منظور ارزیابی میدانی از روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و دیدار با مردم، فردا (شنبه، ۳ فروردین) وارد استان گلستان می‌شود.

اما دیگر مسئولان برای بحران سیل در استان گلستان چه کردند؟

نامه نگاری وزیر صنعت برای گزارش ارزاق و نیازهای عمومی مناطق سیل‌زده

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز طی نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های شمال شرق کشور، از آنها خواست ارزاق و نیازهای عمومی مردم با تدبیر جدی تأمین و در صورت نیاز از ستاد مرکزی درخواست کمک شود.

«رضا رحمانی» در این نامه تأکید کرده خسارت وارده به واحدهای تولیدی سریع گزارش شود و تشکل‌های کشوری در عمل به مسئولیت اجتماعی مردم سیل‌زده را یاری کنند.

رئیس ستاد بحران کجاست؟

‏درحالی سیلاب در گلستان و شرق مازندران بحران آفریده که برخی از تصاویر حاکی از این ماجرا بود که در روزهای ابتدایی بحران سیل گلستان، اسماعیل نجار در مناطق سیل زده حضور نداشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که عصر پنجشنبه نجار به مناطق سیل زده آق قلا رفته است. اما به نظر می‌رسد که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نگرانی خاصی درباره مشکلات مردم سیل زده ندارد.

«اسماعیل نجار» عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از شهرستان آق قلا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «خوشبختانه با پیش بینی‌هایی که از قبل شده بود، حجم مشکلات و خسارت‌ها بسیار کم شد اما هنوز خطر به طور کامل برطرف نشده و مردم به اطلاعیه‌ها حتماً توجه کنند.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه رئیس جمهور، معاون اول و وزیر کشور روند امدادرسانی به سیل زدگان گلستانی را با حساسیت دنبال می‌کنند، ادامه داد: «روند امدادرسانی مطلوب است و اکنون سه فروند بالگرد در استان پرواز می‌کند و با مساعد شدن هوا و با صبر و همکاری مردم مجموعه اقدامات سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.»

آقای معاون اول برای سیل زدگان چه کاری انجام داد؟

به نظر می‌رسد که مسئولان تراز اول کشور تنها به نامه و تماس تلفنی برای مدیریت بحران سیل در استان گلستان اکتفا کردند. معاون اول رئیس جمهور، «اسحاق جهانگیری» روز ۲۸ اسفندماه سال گذشته در گفتگوهای تلفنی جداگانه با استانداران گلستان و مازندران ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت سیل و خسارات وارده به این دو استان، گفت: لازم است همه امکانات استان برای کمک به مردم و جبران خسارات بکار گرفته شود.

استانداران مازندران و گلستان نیز در این مکالمه تلفنی گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای کاهش خسارات ناشی از سیل ارائه کردند و از آمادگی کامل برای ارائه خدمات لازم به مسافران نوروزی خبر دادند.

تماس تلفنی روحانی از قشم برای اطلاع از حال مردم گلستان

رئیس جمهور هم که در جزیره قشم به سر می‌برد بعد از گذشت ۳ روز از وقوع سیل سهمگین در گلستان، تنها به تماس تلفنی با مسئولان اکتفا کرده است.

«حسن روحانی»، ضمن گفت‌وگوی تلفنی با استاندار مازندران و معاون استاندار گلستان و اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آبگرفتگی در این دو استان و همچنین اقدامات انجام شده، به وزیر کشور دستور داد برای تکمیل و تسریع در اقدامات امدادی انجام شده، علاوه بر امکانات موجود در استان‌های سیل‌زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک فوری و لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند.

رئیس‌جمهور همچنین از عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور - خواست وی نیز در اسرع وقت به همراه تیمی از مسئولان دستگاه‌های امدادی، خدماتی و اورژانس به منطقه اعزام و امکانات لازم در این دو استان و استان‌های همجوار را برای تسریع در روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج کند.

گفتنی است پیش از این «فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای رسیدگی به مشکلات مردم و مدیریت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پشتیبانی‌های لازم به منطقه اعزام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار