کد خبر: ۷۲۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 23 March 2019

بارندگی های رگباری در آغاز سال نو اگرچه نعمت الهی برای مردم گلستان به ارمغان آورد؛ اما حجم بالای روان آب ها و سیلاب ناشی از طغیان رودخانه ها و سرریز شدن سدها بخش وسیعی از این استان بویژه شمال را در برگرفته و از شرق به غرب در حرکت است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان شمالی، ساحلی و مرزی گلستان از دوشنبه هفته گذشته تاکنون بارش های کم نظیری را شاهد بود که علاوه بر خسارت فراوان به زیرساخت های استان؛ تاکنون جان دو نفر را نیز گرفته است.
بارش بیش از 300 میلیمتری در حدود 35 ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی توامان شد باعث سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها شد بطوریکه ابتدا شهر گنبد را به زیر آب برد و سپس روانه شهرها و روستاهای شمالی و غربی استان شد.
به گفته مدیرعامل هلال احمر گلستان تاکنون بیش از 10 هزار خانه در مناطق مختلف استان دچار آبگرفتگی شده و به نظر می رسد با تداوم شرایط قرمز بخش های بیشتری به زیر آب رود.
هم اکنون و مقارن نیمه شب جمعه شمار زیادی از روستاها در شهرستانهای آق قلا، بندرترکمن و گُمیشان خالی از سکنه شده است ضمن اینکه در مناطق شهری هم عده ای خانه های خود را تخلیه یا اقدام به جابجایی اثاث کرده اند. 
هزاران هکتار زمین کشاورزی از بین رفته و زیرساخت های شهری و روستایی هم آسیب دیده است.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای کمک به آلام مردم آسیب دیده از سیل گلستان تسهیلات ساخت مسکن 50 میلیون تومان به علاوه 11 میلیون تومان کمک بلاعوض و دو میلیون تومان هم کمک بلاعوض معیشتی و تا 15 میلیون تومان تسهیلات معیشتی برای خرید لوازم زندگی و در مناطق روستایی به واحدهایی که 100 درصد تخریب شده باشند 35 میلیون تومان تسهیلات و 10 میلیون تومان وام معیشتی پرداخت خواهد کرد.
از زمان آغاز جریان سیل، رییس سازمان تبغیات اسلامی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب، نجار رییس ستاد مدیریت بحران کشور و پیوندی مدیرعامل جمعیت هلال احمر در مناطق آسیب دیده حضور یافته و از نزدیک در جریان روند امدادرسانی قرار گرفتند.
همچنین روز شنبه وزیر کشور، وزیر اقتصاد و احتمالا معاون اول رییس جمهور راهی گلستان خواهند شد تا از نزدیک با مشکلات آشنا شوند.
رییس جمهوری هم در تماس با وزیر کشور و مسوولان استان گلستان، دستورات تکمیلی را برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق صادر کرد.
از دیگر سو در خطبه های نماز جمعه گلستان ائمه جمعه شیعه و سنی گرگان و گنبد با یادآوری وقوع سیل و بحران پیش آمده در استان، خواستار توجه بیشتر و رسیدگی فوری مسوولان شدند.
آخوند عبدالکریم جاور امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس با گلایه از عملکرد صدا و سیمای گلستان در پوشش اخبار سیل گلستان گفت: اکثر مردم از صدا و سیما در خصوص پوشش اخبار و وقایع سیل و اطلاع رسانی گلایه مند هستند و من در اینجا گلایه مردم را اعلام می کنم.
وی افزود: رسانه ملی که از بیت المال اداره می شود باید رصد و اطلاع رسانی بموقع می کرد ولی فقط در حد اعلام خبر فعالیت کرده است.
آیت الله نورمفیدی امام جمعه گرگان هم با اشاره به وارد شدن خسارت فراوان به مردم این استان در نتیجه بارش های فراوان و وقوع سیل روزهای اخیر از مسوولان خواست برای کمک حداکثری به سیل زدگان شتاب کنند.
نماینده ولی فقیه در گلستان به این خطبه اکتفا نکرد و ساعتی بعد با نگارش نامه ای به رییس جمهور از دکتر روحانی خواستار رسیدگی بیشتر به آسیب دیدگان ناشی از سیل روزهای اخیر این استان شد و نوشت: آقای دکتر روحانی بدون مقدمه می گویم؛ استان گلستان بویژه ترکمن صحرا را دریابید.
در همین پیوند کارشناسان معتقدند جریان به راه افتاده و آب سرریز سدهای گلستان و طغیان رودخانه ها چند روز دیگر از استان خارج شده و به دریای خزر می ریزد اما آن چه برای مردم استان باقی می ماند، حجم زیاد خسارت هایی است که نمی دانند چگونه می توانند برای جبران آن قدم بردارند.
باوجود تلاش های صورت گرفته هم اکنون جاده آزادشهر - شاهرود و گرگان - آق قلا مسدود و حرکت قطار در مسیر مستقیم گرگان - تهران هم متوقف است.
آب و برق دهها روستای گلستان همچنان قطع اما شبکه گاز در بیشتر روستاها وصل شده است. 
اگرچه وزارت کشور و سازمان بحران تاکنون چندین میلیارد تومان اعتبار فوری برای گلستان اختصاص داده اند تا پس از جمع بندی خسارات؛ کمک های بیشتری به مردم استان شود اما باتوجه به حجم خسارت و آسیب ها بنظر می رسد عزم جزم دولتمردان بیش از این مورد نیاز است. 
بر اساس مشاهدات عینی خبرنگاران ایرنا و گفته های مردمی؛ سازمان هلال احمر تاکنون عملکرد خوبی داشته و با پروازهای زیادی از طریق بالگرد کمک های اضطراری در اختیار مردم قرار داده است.
در همین رهگذر مادامیکه میلیونها متر آب مکعب سرگردان و در حرکت از شرق به غرب در نوار شمالی گلستان به دریا نریزد؛ نمی توان با قاطعیت راجع شرایط پیش رو و مشکلات و نیازهای مردم صحبت کرد و نظر قطعی داد. 
گلستان با اقلیم متنوع از استانهای حادثه خیز است چراکه علاوه بر قرار گرفتن روی کمربند زلزله؛ بدلیل عوامل مختلف از جمله اختلاف ارتفاع زیاد مستعد جاری شدن سیل و رانش زمین است ضمن اینکه پدیده آتش سوزی جنگل ها را بویژه در سالهای اخیر باید به کلکسیون حوادث آن افزود.
در عین حال گلستان دارای مزیت های زیاد بویژه در حوزه گردشگری و کشاورزی است و با تولید انبوه برخی محصولات همچون گندم، دانه های روغنی، گوشت سفید و لبنیات بخش زیادی از نیاز کشور را تامین می کند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار