کد خبر: ۷۲۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 23 March 2019

 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ضمن تایید افزایش قیمت پیاز در بازار، صادرات این محصول را دلیل اصلی گرانی آن دانست و تصریح کرد: چغندر، کاهو و گوجه‌فرنگی هم شامل صادرات و گرانی شدند در صورتیکه تا بازار داخلی به محصولی احتیاج دارد، نباید صادر شود که مسئولان مربوطه باید در این زمینه اقدام کنند.

ایسنا: رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ضمن تایید افزایش قیمت پیاز در بازار، صادرات این محصول را دلیل اصلی گرانی آن دانست و تصریح کرد: چغندر، کاهو و گوجه‌فرنگی هم شامل صادرات و گرانی شدند در صورتیکه تا بازار داخلی به محصولی احتیاج دارد، نباید صادر شود که مسئولان مربوطه باید در این زمینه اقدام کنند.

 

باز هم صادرات مایحتاج مردم

طی روزهای اخیر عرضه پیاز به عنوان یکی از اقلام پر مصرف در سبد خانوار در مغازه‌های سطح شهر کاهش یافته و قیمت آن به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسیده است که اسدالله کارگر، ضمن تأیید این موضوع، علت افزایش قیمت این محصول را صادرات آن عنوان کرد و گفت: بارندگی و سیل اخیر در این موضوع کمی تأثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند.

وی افزود: جلوگیری از صادرات مربوط به ما نمی‌شود و ما تنظیم بازار سطح شهر را بر عهده داریم که وقتی مصرف‌کننده ناراضی باشد، می‌گوئیم شرایط از مبدأ این‌طور است و تقصیر فروشنده نیست.

چغندر و کاهو هم شامل صادرات و گرانی شدند!

کارگر با بیان اینکه در شهرهای دیگر هم وضعیت همین‌طور است، گفت: در همه زمینه‌ها حتی چغندر و کاهو هم افزایش قیمت داشتیم. برای مثال چغندر که مصرف همگانی هم ندارد در سطح شهر با قیمت ۷,۰۰۰ تومان هم به فروش می‌رسد. اما ما فقط نظاره‌گر و توزیع‌کننده هستیم. میوه و صیفی از میدان مرکزی خرید می‌شود و ما پس از آن مسئولیت داریم اگر اعضایی از قیمت تخطی کنند، آن را بررسی کنیم. اما به موضوع صادرات و واردات وارد نمی‌شویم، چون در حیطه کاری ما نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه اعضای اتحادیه به سود منطقی محصولات قانع هستند، گفت: مردم وقتی خرید می‌کنند با اعضای ما برخورد بد و نارضایتی دارند، به همین دلیل برخی فروشندگان وقتی می‌بینند عرضه محصولی موجب جنگ اعصاب است، اصلاً آن را به مغازه‌هایشان نمی‌آورند. برخی دیگر هم برای اینکه مغازه‌شان خالی نباشد، با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد می‌فروشند، در حالی که اجازه دارند تا ۳۵ درصد روی محصول سود ببرند.

مردم در فصل فراوانی هم گوجه‌فرنگی را گران خریدند؛ تقصیر صادرات بود!

کارگر در پاسخ به اینکه چرا در شرایطی که در کشور به محصولی نیاز داریم، اقدام به صادرات می‌شود؟ اظهار کرد: ما هم در این زمینه انتقاد داریم و می‌گوئیم تا مردم نیاز دارند، این کار را نکنند. در بحث گوجه فرنگی هم این مشکل را داشتیم و در زمان فراوانی گوجه، مردم آن را گران خریدند. اما به محض اینکه جلوی صادرات را بستند و فقط صحبت شده بود که جلوی صادرات بسته شده، قیمت آن کیلویی ۱,۵۰۰ تومان کاهش داشت.

وی درباره شرایط قیمتی در بازار میوه بیان کرد: میوه خیلی فراوان بود و استقبال مناسبی هم وجود داشت و کمبودی در این زمینه نیست. البته به دلیل بحث تورم، میوه‌ها هم افزایش قیمت خود را داشتند ولی کمبودی نداریم. درباره میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال هم نامه‌نگاری کردیم که از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین جلوی صادرات را گرفتند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم سال آینده با صادرات و ارزآوری که در بخش کشاورزی داشتیم، این بخش رونق پیدا کند و آنها تشویق شوند که هم بتوانند نیاز کشور را تأمین کنند و هم بتوانند صادرات داشته باشند، زیرا با توجه به قیمت ارز، این موضوع هم برای کشاورزان به‌صرفه است اما تاکید ما این است که تا کشور احتیاج دارد، نباید محصولی صادر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار