دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته، باردیگر جهان را غافلگیر کرد؛ با این جمله که 'وقت آن فرا رسیده آمریکا به طور کامل حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد'.
کد خبر: ۷۲۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 23 March 2019

او غیر قابل پیش بینی است، درست همانند آدولف هیتلر که با عبور ارتش آلمان از مرزهای لهستان و اشغال این کشور دراول سپتامبر 1939 جهان را شگفت زده کرد؛ درست همانند صدام حسین دیکتاتور بغداد که بامداد دوم اوت 1990با ورود نظامیانش به خاک کویت، جهان را شوکه کرد. 
از روزی که ترامپ در کاخ سفید مستقر شده، جهان با تصمیمات خلق الساعه مانند خروج از معاهدات و پیمان های بین المللی و مداخلات خطرناک در گوشه و کنار جهان، هر روز با یک جنجال و زلزله سیاسی و امنیتی از خواب بیدار می شود؛ از وحشت یک جنگ جهانی و از خون ریزی بیشتر! و به همین دلیل است که خیلی ها به دنبال وجوه شباهت های او و هیتلر هستند.
ترامپ در تازه ترین جنجالش، به کلی قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت درخصوص بلندی های جولان را نادیده گرفته است، موضوعی که می تواند منطقه و حتی جهان را در وضعیت دشواری قرار دهد. تا همین جای کار ترکیه ، آلمان و اتحادیه اروپا واکنش های تندی نشان داده اند، اما آیا این آخرین خرابکاری ترامپ خواهد بود؟
کسی نمی داند در سر او چه می گذرد، اما در عین حال، رفتار و گفتار و سیاست ها و نیز همفکران و مشاورانش ، یادآور تنها یک شخصیت تاریخی است؛ آدولف هیتلر!
ترامپ فقط بر خلاف هیتلر که از فراز بالکن ساختمان های بلند میادین بزرگ برلین، با طرفدارانش با شور و حرارت، سخن می گفت و دنیا را متلاطم می کرد، هر روز یکی دو بار بربام توئیتر گام می گذارد و سخنان آتشین و هیجانی اش را توئیت می کند.
از همین رو، با وجود نشانه های زیادی از شباهت های رفتاری و فکری ترامپ و هیتلر نمی توان به پایان ماجراجویی های ترامپ خیلی امیدوار بود.

*شباهت های ترامپ با هیتلر 
بطور ناخودآگاه شباهت های زیادی میان ترامپ با هیتلر می توان مشاهده کرد که مهمترین آنها برخورد پوپولیستی با مهمترین مسائل جهانی است.
اقبال مردم به ترامپ، همانند هیتلر عمدتا دلایل اقتصادی داشت؛ چنانچه آلمان ها بیکاری، تورم و گرانی های روزافزون را نتیجه شکست خود در جنگ اول می دانستند و هیتلر از سرخوردگی های اجتماعی آن دوران با شعارهای پوپولیستی بهره گرفت و از شعار نژادپرستانه 'برتری ژرمن ها' سود جست و یهودیان را عامل بدبختی آلمان معرفی کرد و سرانجام بخاطر ضعف احزاب بزرگ آلمان آن دوره، با فاصله اندکی از رقبا انتخابات را برد. 
در جریان انتخابات 2016 هم دقیقا چنین وضعیتی در آمریکا وجود داشت و آمریکایی های سفید افراطی که مهاجران را عامل بیکاری، تورم و گرانی و صدها مشکل دیگر کشور خود یافته بودند، شعار'اول آمریکا'ی ترامپ را شعاری آشنا یافتند، آنجا که ترامپ در شعارهای انتخاباتی اش دیوار مرزی با مکزیک و منع ورود مسلمانان را وعده کرد. 
شباهت دیگر ترامپ باهیتلر درخصوص باورهای هر دو به استفاده از زور وقدرت نظامی درتعامل با جهان است و ترامپ هم برای قوانین و اصول حقوق بین الملل اعتباری قائل نیست و برای دستیابی به منابع ثروت در نقاط مختلف جهان از قدرت کشورش سوء استفاده می کند.
یکی دیگر از شباهت های این دو حضور مشاوران و وزیران جنگ سالار و تندرو در کابینه و اثرگذاری آنان در تصمیم گیری هاست. 
در کنار هیتلر شخصیت هایی مانند ویلهلم گورینگ فرمانده نیروی هوایی، جوزف گوبلز وزیر تبلیغات و ریبین تروب وزیر خارجه ای تندرو حضور داشتند که بعدها در جریان محاکمات در دادگاه جنایات جنگی مشخص شد، آنها نقش اساسی در اشغال لهستان، اتریش و چکسلواکی و در واقع شروع جنگ دوم جهانی داشته اند.
فعالیت‌های ضدیهودی گوبلز موتور خشونت حزب نازی را شتاب داد و علاوه بر آن در مجله هفتگی اش بطور مدام بر شیپور جنگ می دمید و از پیروزی نهایی در جنگ تمام عیار خبر می داد.
اکنون دور و بر ترامپ را نیز افرادی با همان تفکرات گرفته اند؛ مایک پمپئو، جان بولتون و رودی جولیانی، از این دست افراد هستند که بطور دائم زیر گوش ترامپ زمزمه می کنند. 
ماجراجویی جدید ترامپ در ارتباط با بلندی های جولان یک سوال مهم باقی می گذارد؛ آیا حمایت های بی دریغ ترامپ از اسرائیل، از جمله در بحث جولان، نشانه تعلق خاطر او به جامعه یهودیان است؟آیا انتقال سفارت آمریکا ازتل اویو به قدس شرقی، حمایت همه جانبه ازنتانیاهو و ...در راستای یهودی نوازی ترامپ است؟
به نظر می رسد اینگونه نیست، او درحالی از صهیونیست ها طرفداری می کند که برخی اعتقاد دارند، تمایلات ضد یهودی دارد، بررسی ها هم نشان می دهد در حال حاضر رابطه او با یهودیان آمریکا خوب نیست. موسسه گالوپ در نظر سنجی از یهودیان آمریکایی ، نتیجه گیری کرده است که فقط 26درصد آمریکایی ها ترامپ را تایید می کنند و در کنگره نیز از میان 40 یهودی حاضر تنها 2 تن از آنان جمهوری خواه هستند و بقیه در صف دمکرات هایی هستند که با سیاست های ترامپ مخالف اند. 
درمقابل، راست های افراطی طرفدار او که 'سفید گرایی' و 'حفاظت از آینده بچه سفید پوست ها'، شعار مهم آنان است، به شدت به نازیسم گرایش دارند.
ریچارد اسپنسر ازبنیانگذاران «حقوق جایگزین»(alt-right)، ازجمله ناسیونالیست های (سفید پوست گرا)در آمریکا که خود را طرفدار پاکسازی قومی مسالمت آمیز معرفی کرده، به محض پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 در کنفرانس انجمن سیاست ملی، سخنان ضد یهود بر زبان راند و از ترامپ جانبداری کرد. 
طرفداران ناسیونالیسم افراطی ترامپ در اروپا هم هر روز بیشتر خود را نشان می دهند و در میان نگرانی رهبران قاره سبز در حال نضج گرفتن هستند؛ آنها نمی توانند بر حمله به قبرستان های یهودیان در فرانسه چشم ببندند.
اکنون ترامپ سرگرم تخریب همه بنیان های نظام چندجانبه گرایانه است و در حال دمیدن به کوره هیجانات ناسیونالیسم افراطی درجهان؛از یک سو همه اعمال رژیم ضد بشری اسرائیل را تایید و حمایت می کند و از طرفی نشانه های عملکرد او در گسترش افراطی گرایی را نمی توان نادیده گرفت؛ پس حلقه گمشده این معادله کجاست؟ همه این تناقض ها در حال رخ دادن است، بدون آنکه مشخص باشد ، او چه در سر دارد؟ 
فعلا آنچه نمود عینی تری دارد اینکه او مانند هیتلر عمل می کند، اما مساله این است که آیا سیستم اداره آمریکا تا کجا به او اجازه تازیدن می دهد و آیا دمکرات ها در برابر یک دیکتاتور نو ظهور تسلیم خواهند شد؟

 

ارسال پست مهمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار