دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرد که وقت آن است که ایالات متحده آمریکا بعد از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد.دولت سوریه در واکنشی تند به موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان ضمن محکوم کردن این رویکرد یادآور شد که دمشق از طریق راه ها و امکانات در دسترس این منطقه اشغالی را بازپس خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۲۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 22 March 2019

دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرد که وقت آن است که ایالات متحده آمریکا بعد از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد.

در پی اعلام این موضوع توسط ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حساب کاربری‌ رسمی این نهاد در توئیتر هم بلافاصله از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد و نوشت: «در زمانی که ایران به دنبال استفاده از سوریه به عنوان سکویی برای نابودی اسرائیل است، رئیس‌جمهوری آمریکا جسورانه حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. ممنون، رئیس‌جمهور ترامپ.»

از سوی دیگر طبق گفته دفتر نتانیاهو، وی در تماس تلفنی خطاب به ترامپ گفته است: «شما تاریخ‌ساز شده‌اید.»

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته (چهارشنبه ۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند) در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، توصیف معمول خود از بلندی‌های جولان را از «بلندی‌های تحت اشغال» به «بلندی‌های تحت کنترل» اسرائیل تغییر داد.

خاورمیانه در آستانه تنشی خطرناک به دنبال تصمیم جدید دونالد ترامپ در جولان اشغالی/ واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ میلادی با کشورهای عربی، افزون بر بخشی از کرانه باختری و نوار غزه، ارتفاعات جولان واقع در خاک سوریه را نیز به اشغال خود درآورد.

اسرائیل از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون تلاش دارد تا این منطقه استراتژیک را به طور رسمی ضمیمه خاک خود کند، تلاشی که با مقاومت سازمان ملل متحد و کشورهای جهان هنوز به نتیجه نرسیده است.

این موضع گیری از سوی رئیس جمهوری آمریکا در حالی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوشنبه آینده در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار می کند و از سوی دیگر انتخابات اسرائیل نیز سه هفته دیگر برگزار خواهد شد.

خاورمیانه در آستانه تنشی خطرناک به دنبال تصمیم جدید دونالد ترامپ در جولان اشغالی/ واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ

تحلیلگران می‌گویند که موضع آمریکا در ارتباط با بلندی‌های جولان می‌تواند شانس بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پیش رو را بالا ببرد.

واکنش ها

دولت سوریه در واکنشی تند به موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان ضمن محکوم کردن این رویکرد یادآور شد که دمشق از طریق راه ها و امکانات در دسترس این منطقه اشغالی را بازپس خواهد گرفت.

در بیانیه دولت سوریه که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه این کشور موضع آمریکا در قبال جولان را به عنوان نوعی جانبداری بدون منطق و تعصب کور ایالات متحده در قبال اسرائیل قلمداد و تاکید کرده است که این گونه اظهار نظرها نمی تواند سبب تغییر حقایق موجود در جولان شود و این منطقه برای همیشه عربی و متعلق به سوریه باقی خواهد ماند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «مردم سوریه مصمم هستند تا از طریق کلیه راه ها و امکانات موجود این بخش از سرزمین خود را باز پس گیرند.»

دمشق همچنین در ادامه تصمیم در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را ناقض قوانین بین المللی ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر رویترز به نقل از منابع رسانه ای در ایران اعلام کرده است که تهران ضمن ابراز نگرانی از رویکرد آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر جولان، تصمیم کاخ سفید در این خصوص را غیر مشروع و غیر قابل پذیرش توصیف کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه با قلدرمآبانه قلمداد کردن رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی به رسمیت رساندن اشغال بلندی های جولان را سرمنشا وقوع درگیری های جدید در منطقه ارزیابی و تاکید کرد: «رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریعا به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود. جولان نیز بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می رود و جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.»

همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت هر گونه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه، از وجهه قانونی برخوردار نیست و هیچ حقوقی را به دنبال ندارد.

ابوالغیط افزود: اتحادیه عرب از حق سوریه در خصوص سرزمین اشغال شده اش حمایت می کند و ما موضع روشنی در این خصوص داریم. بر اساس حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل متحد و شورای امنیت، جولان، سرزمین اشغال شده سوریه است.

مولوود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به اقدام ترامپ گفت تلاشها برای مشروعیت دادن به اقدامات خلاف قانون اسرائیل، افزایش خشونت در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

ایگور موروزوف، عضو کمیسیون امور بین الملل پارلمان روسیه اعلام کرد مسکو به هیچ وجه حاکمیت اسرائیل را بر جولان اشغالی به رسمیت نخواهد شناخت.

همچنین رسانه های رژیم صهیونیستی به نقل از دیپلماتهای روس اعلام کردند مسکو با هر گونه تصمیمی مبنی بر به رسمیت شناختن الحاق جولان به اسرائیل مخالف است.

خاورمیانه در آستانه تنشی خطرناک به دنبال تصمیم جدید دونالد ترامپ در جولان اشغالی/ واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ

ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در توییتی نوشت: به شدت با ترامپ در بخشش بلندی‌های جولان از سوریه به اسراییل مخالف هستم. اکنون زمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان نیست؛ چراکه هیچ حکومت عربی با اسراییل صلح نخواهد کرد. همچنین، این تصمیم نقض قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود که حاکمیت بر مناطق به واسطه جنگ را رد می‌کند. گفته اسراییل در اینکه همه دولت‌ها حق دارند در صلح زندگی کنند را هم نقض می‌کند. پیش از آنکه آمریکا از قطعنامه 242 شورای امنیت به آسانی عبور کند، نباید فراموش کنیم که آن بر ناروا بودن تصرف سرزمینی با جنگ تاکید دارد. این مهمترین پایه اصل نظم بین‌المللی است و مبنای مخالفت آمریکا با تصرف کویت از سوی صدام و کریمه از سوی پوتین بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار