کد خبر: ۷۲۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ 18 March 2019
 

گروه سیاسی جهان نیوز: اسحاق جهانگری، معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت واقعا تنهاست. شاید کلمه «تنها» تعبیر خیلی کمی باشد. دولت واقعا تنهاست. من مکرر گفته ام مسائل اقتصادی کشور که الان پیچیده شده است یا چالش‌هایی که پیش روی کشور است، و به «ابر چالش» تبدیل شده راهکار خاص اقتصادی داشته باشند. این تلاطم اقتصادی راهکاری ندارد که اقتصاددانان برای آن پیدا کنند. الان کشور فقط «راهکار سیاسی» می‌خواهد. یعنی هیچ راهی برای برون رفت کشور از معضلات پیش روی مردم جز به روش سیاسی وجود ندارد.

 

او که با ویژه نامه نوروزی روزنامه اطلاعات گفتگو می‌کرد، افزود: ممکن است برخی فکر کنند که راهکار سیاسی یعنی برویم با آمریکا مذاکره کنیم. نه، من اصلا چنین هدفی ندارم، زیرا نه شرایط مهیاست و نه به مصلحت کشور است. آمریکایی‌ها با این بدقولی کردن باعث شده اند اگر کسانی قبلاً می‌گفتند مذاکره کنیم، الان دیگر نمی‌گویند؛ چون نشان داده اند نسبت به قول و قرارشان بی تعهد هستند.

جهانگیری ادامه داد: بنابراین اتفاقا راهکار سیاسی در داخل کشور است و باید به یک انسجام داخلی برسیم. همه باید با هم باشند. قوای سه گانه و مسئولان حکومت باید با هم باشند و با جامعه صمیمی حرف بزنند. جریانات سیاسی باید احساس چسبندگی و وابستگی به حکومت کنند. خیلی از مشکلات سیاسی داخل کشور باید حل شود. دیر هم شده است. من فکر کنم ما اگر بتوانیم در داخل کشور به انسجام و وحدت سیاسی برسیم، و همه به این نتیجه برسیم که مثلا مسائل کشور در ۱۰ دسته خلاصه شده و ۱۰ روش هم راهکار حل این مسائل است، و همه بر آن اتفاق داشته باشند، در این صورت به سرعت می‌توان مسائل موجود را حل کرد.

او گفت: الان فرض کنید می‌گوییم مشکل کشور، اقتصاد است. ممکن است در این حد همه قبول کنند و حتی گاهی در همین حد هم اختلاف وجود دارد و و قبول نمی‌کنند. بعد یک عده می‌گویند راهکارش این است که با تغییر در روابط خارجی مسائل را حل کنیم. یک عده هم می‌گویند نه، به هیچ وجه بیرون نباید برویم و باید کار دیگری بکنیم. این مسائل کل جامعه و مردم را آزار می‌دهد.

جهانگیری تصریح کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که مثلا بگوییم روش حل مسائل این ۱۰ قدم است و این ۱۰ قدم را قدم را همه با هم برداریم. من فکر می‌کنم کشور اکنون نیازمند یک اتحاد سیاسی و یک انسجام سیاسی جدی است؛ هم در داخل حکومت، هم حکومت با جامعه و حکومت با نخبگان. نخبگان الان نباید احساس کنند در حاشیه هستند. حالا ممکن است ما به عنوان دولت در ارتباطمان با نخبگان ضعف داشته باشیم و اگر بخواهیم به دولت آقای روحانی اشکالی بگیریم ممکن است مورد آن این باشد که دولت با عقبه خودش یعنی آن‌ها که آمدند و در صحنه انتخابات حاضر شدند، نتوانست ارتباط قوی داشته باشد. یا همین طور با نخبگان که نتوانستند در صحنه باشند. به هرحال یا همین توان با اطمینان گفت: از اگر این وفاق و همبستگی شکل گیرد می‌توان با اطمینان گفت که از این چالش‌ها عبور خواهیم کرد.

او درباره موانع پیش روی تفاهم سیاسی که وعده پیگیری آن را داده بود نیز گفت: من هنوز هم خوشبین هستم. یعنی بیش از خوشبین تحلیلی، خوشبینی خبری هم هست. با این همه، این وضع خوب نیست. که راهی را هرکداممان پیش می‌رویم و وقتی که قرار است از آن نتیجه بگیریم، مانعی ایجاد می‌شود و نمی‌توان به مردم هم توضیح که به چه دلیل این مانع ایجاد شده است. یا هر کاری یک عده مخالف دارد. گاهی اوقات مسیری انتخاب می‌شود و خیلی گام‌های خوبی برداشته می‌شود. ولی از جایی محاسبه نشده، مشکلی درست می‌شود. به هرحال من امیدوارم نوروز امسال برای ملت ایران از همه نظر‌ها عید شیرینی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار