بدون شک وقتی از سبک سالم زندگی صحبت می‌کنیم منظورمان سلامت جسم، روح، روان، جامعه و... است. این بار از سلامت خوراکی‌های سفره هفت سین می‌گوییم.
کد خبر: ۷۲۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶ 16 March 2019

تابناک فارس به نقل از برترین ها:امسال هم مثل همه سال‌های قبل سفره هفت سین می‌اندازیم و دور آن می‌نشینیم و در لحظات شروع سال جدید برای دیگران و خودمان دعا می‌کنیم.

هفت سین تنها سفره‌ای است که پهن می‌شود تا همه خوراکی‌های ساده و سالم با تمام سلیقه اهل منزل روی آن چیده شود تا در کنارش عکس یادگاری بگیرند. سفره‌ای با ظرف‌های سنتی و خوش آب و رنگ که از سرکه تا سکه و سمنو را در خود جای داده است. امروز می‌خواهیم از خواص خوراکی‌های سالم این سفره برای شما بگوییم.

چیزی که زیاد شنیده اید، اما این بار، نام اولین سین این سفره را سبک سالم زندگی می‌گذاریم. سبک زندگی که امروزه بسیاری از ما را سردرگم و در دنیای بدون مرز اطلاعات، تشخیص درست از نادرست را مشکل کرده است، اما ناامید نباشید چرا که بسیاری از دانشمندان، محققان و کارشناسان در این حوزه مطالعات زیادی داشته اند که آن‌ها را در اختیار من وشما قرار داده اند. می‌توانیم از آن‌ها یا کتاب‌هایی که در این باره نوشته شده است، کمک بگیریم. بدون شک وقتی از سبک سالم زندگی صحبت می‌کنیم منظورمان سلامت جسم، روح، روان، جامعه و... است.

خواص خوراکی های هفت سین

 

این بار از سلامت خوراکی‌های سفره هفت سین می‌گوییم:

 

سرکه، درمانگر

سرکه خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و در کاهش فشار خون و کلسترول موثر است. آیا می‌دانستید سرکه با افزایش جذب کلسیم موجب بهبود استخوان سازی می‌شود؟ سرکه علاوه بر این که به کاهش وزن کمک می‌کند، می‌تواند مسمومیت‌های غذایی را هم از بین ببرد.

 

سنجد، تندرستی

سنجد از گذشته‌های دور به عنوان یک داروی سنتی شناخته می‌شود. سنجد سرشار از ویتامین‌های E. و C. و کاروتن است که همه آن‌ها از جمله مواد آنتی اکسیدان هاست. سنجد خاصیت ضد التهابی دارد به ویژه برای افرادی که با بیماری‌های استخوانی و مفصلی دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنین غنی از کلسیم است و می‌تواند از نرمی استخوان جلوگیری کند.

 

سماق، ضد میکروب

سماق به عنوان چاشنی در تسکین درد معده و اختلالات گوارشی موثر است و از این رو در دستگاه گوارش به عنوان آنتی بیوتیک عمل می‌کند.

خواص خوراکی های هفت سین

 

سپنج (اسپند)، معجزه گر

با دود کردن اسپند، آلکالوئید‌ها و ترکیباتی مشابه در محیط آزاد می‌شود که هوای اطراف را ضد عفونی می‌کند و میکروب‌ها را از بین می‌برد. اسپند می‌تواند در درمان آسم نیز موثر باشد.

اگر دچار بی خوابی هستید نیز می‌توانید از آن به عنوان آرامش بخش یا خواب آور استفاده کنید.

 

سیر، ضد ویروس

سیر دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای است. این داروی مقوی، ماده ضد ویروسی دارد که می‌تواند هنگام ابتلا به سرما خوردگی یا حتی در سلامتی به عنوان یک داروی گیاهی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی استفاده شود.

 

سیب، سلامت

سیب سرشار از ویتامین C، فیبر، ترکیبات کاروتنوییدی، بتاکاروتن و پیش ساز‌های ویتامین‌های A. و C. است. سیب را تازه و با پوست بخورید، زیرا فیبر موجود در پوست سیب خیلی بیشتر از خود میوه است.

خواص خوراکی های هفت سین

 

سمنو، انواع ویتامین

سمنو یک ماده نشاسته‌ای است که از دانه گندم تهیه می‌شود و هضم و جذب راحت تری دارد. سمنو از آرد گندم کامل تهیه می‌شود و به همین دلیل مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های گروه B. و املاحی مثل پتاسیم دارد.

 

چند پیشنهاد برای سبک سالم زندگی:

برای سبزه هفت سین می‌توانید سبزی‌هایی مانند خرفه، شاهی یا ریحان را در گلدانی زیبا بکارید. تخم مرغ‌های سفره را هم از نوع سفالی یا پلاستیکی انتخاب کنید. اگر اصرار به استفاده از تخم مرغ تازه دارید می‌توانید چند تخم مرغ را آب پز کنید و بین تخم مرغ‌های پلاستیکی و سفالی بگذارید یا هر روز آن‌ها را مصرف کنید و تخم مرغ تازه‌ای را تزیین کنید و سر سفره بگذارید. اگر مجبور شدید منزل را ترک کنید و فرصت استفاده از تخم مرغ‌ها را نداشتید، آن‌ها را داخل یخچال نگهداری کنید. سعی کنید از ظرف‌هایی استفاده کنید که با مقدار کمی از خوراکی‌های هفت سین پر شود.

در صورت امکان، روی ظروف سلفون بکشید تا بتوانید بعدا از خوراکی‌ها استفاده کنید. برای شادی بیشتر و تقسیم این شادی، صرفه جویی را فراموش نکنید. می‌دانم که ماهی قرمز در تنگ بلورین زیبایی خاصی به سفره شما می‌دهد، اما حبس کردن هر حیوانی چه پرندگان در قفس و چه ماهی کوچک قرمز برای زیبایی بیشتر سفره هفت سین آن هم در شرایطی که مجبور شویم با بی آبی یا کم آبی موجود هر روز یا دو روز یک بار آبش را عوض کنیم با صرفه جویی فاصله دارد. به ویژه اگر ماهی چند روز بیشتر دوام نیاورد و بمیرد.

به جای این که سفره هفت سین آماده خریداری کنیم، آن را در منزل و به کمک کودکان تهیه کنیم و برایشان درباره خواص هر یک از خوراکی‌ها بگوییم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار