کد خبر: ۷۲۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲ 12 March 2019


داوود رفعتی، رییس دپارتمان داوری اعلام کرده که امروز(سه‌شنبه) داور دربی را مشخص می‌کند اما نام او را اعلام نخواهد کرد. گرچه رفعتی در مصاحبه خود تمام داوران شاغل در لیگ از شانس قضاوت در این مسابقه برخوردار می‌داند اما واقعیت این است که حضور کورلینا، انتخاب داور دربی را با حساسیتی چند برابر قبل همراه کرده است.  و شاید اگر اعتراض‌های اخیر پرسپولیسی‌ها به قضاوت فغانی در بازی نساجی–پرسپولیس نبود، باید علیرضا فغانی را گزینه اصلی داوری دربی می‌دانستیم اما حالا اشکان خورشیدی شانس بیشتری برای انتخاب پیدا کرده است. هرچند که در شرایط فعلی هر انتخابی از سوی دپارتمان داوری می‌تواند واکنش‌های خاص خود را داشته باشد و از همین حیث انتخاب داور دربی، انتخاب دشواری خواهد بود.


دربی پایتخت ۱۰ فروردین ماه برگزار می‌شود و دپارتمان داوری فرصت زیادی برای انتخاب و معرفی داور این مسابقه ندارد. انتخابی که با توجه به حضور کولینا در ورزشگاه آزادی برای کمیته و دپارتمان داوری از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع اگر حضور کولینا در ایران را به تنهایی در نظر بگیریم و اهمیتی که داوری دربی به واسطه حضور او برای فدراسیون فوتبال پیدا می‌کند، گزینه اول و آخر فدراسیون فوتبال برای قضاوت شهرآورد، کسی نمی‌تواند باشد جز علیرضا فغانی.


فغانی بعد از ترکی بیش‌ترین قضاوت دربی را داشته و در صورتی که این شهرآورد را هم قضاوت کند، رکورد ترکی در قضاوت دربی را می‌شکند. در همین راستا حتی داوود رفعتی در روزهای اخیر از فغانی به عنوان اصلی‌ترین گزینه قضاوت دربی نام برده بود. رییس دپارتمان داوری اما در تازه‌ترین مصاحبه‌اش گفته است که فعلاً تصمیم ندارد نام داور انتخابی را اعلام کند: «جلسه‌ای در این خصوص داریم و داور دربی را مشخص می‌کنیم اما نام او را اعلام نمی‌کنیم. بنیادی فر، خورشیدی، فغانی، زرگر و همه داوران لیگ کاندیدای قضاوت در دربی هستند. حتی داورانی که در هفته ۲۲ هم برای این دو تیم قضاوت می‌کنند بازهم شانس قضاوت دربی را دارند.»


اعتراض پرسپولیسی‌ها به قضاوت علیرضا فغانی در بازی هفته بیست و یکم این تیم مقابل نساجی مازندران اما داستان انتخاب او به عنوان داور شهرآورد را به جنجالی برای دپارتمان و کمیته داوری تبدیل کرده است. کاری به درست یا نادرست بودن اعتراض پرسپولیسی‌ها به قضاوت فغانی و کیفیت قضاوت او در آن بازی نداریم اما واقعیت این است که هجمه‌ای که در روزهای اخیر علیه او به راه افتاده، خواه ناخواه فغانی را از دایره گزینه‌های محتمل برای قضاوت دربی خارج می‌کند.


 


از میان دیگر کاندیداهایی که رفعتی نام آن‌ها را برای قضاوت دربی مطرح کرده است، بیشترین شانس را باید برای اشکان خورشیدی قائل شد. او علاوه بر اینکه جوان است و از این نظر انتخاب مورد علاقه رفعتی به حساب می‌آید، در نیم فصل دوم هم بازی‌های مهمی را قضاوت کرده که این نشان از اعتمادی دارد که دپارتمان داوری به او داشته است. حتی اگر عده‌ای به خاطر مردود شدن او در تست آمادگی در ابتدای فصل، بارها انتقادهایی را نسبت به انتخاب خورشیدی در بازی‌های حساس مطرح کرده بودند اما واقعیت این است که او در بازی‌های بزرگی که در نیم فصل دوم قضاوت کرده، معمولاً کم اشتباه ظاهر شده است.


 


کارنامه نه چندان رضایت‌بخش داوران دیگری چون بنیادی‌فر و زرگر هم مانع از این می‌شود که دپارتمان داوری با انتخاب آن‌ها بخواهد در حضور کولینا، ریسک نمایش یک قضاوت پراشتباه را به جان بخرد.


ماجرای انتخاب داور دربی اما وقتی برای دپارتمان داوری دشوارتر می‌شود که باشگاه پرسپولیس در اعتراض‌های اخیرش به داوری‌ها وارد مرحله‌ تازه‌تر می‌‌شود و بحث داور خارجی برای دربی را مطرح می‌کند.


البته درخواست برای داور خارجی دربی فعلاً در حد یک هشتگ در صفحه شخصی مدیرروابط عمومی باشگاه پرسپولیس مطرح شده است اما بعید نیست که در ادامه به یک خواسته جدی تبدیل شود. حتی اگر باشگاه پرسپولیس بداند که هیچ شانسی برای موافقت دپارتمان و کمیته با این درخواستش نخواهد داشت.


نگرفتن پنالتی پرسپولیس، اخراج نشدن بازیکن نساجی و گل مردود نساجی در بازی با پرسپولیس مواردی بوده که خمارلو، مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس در آخرین پست خود به آن اشاره کرده و از هشتگ «داور خارجی دربی» استفاده کرده است. این در حالی است که در تمام سال‌های اخیر، کمیته داوران و فدراسیون فوتبال داوران ایرانی را برای این دیدار بزرگ انتخاب کرده‌اند و انتخاب داور خارجی برای دربی پیش رو، موضوعی است که دپارتمان داوری حتی به آن فکر هم نمی‌کند و حتی اگر پرسپولیس این موضوع را به طور رسمی مطرح کند، احتمال تحقق آن نمی‌تواند زیاد باشد.


در عین حال اما پرسپولیسی‌ها مدعی هستند از وقتی داوران ایرانی دربی را قضاوت کرده‌اند این تیم متضرر شده‌است و استقلالی‌ها هم ادعا دارند در برخی دربی‌ها داوری به ضرر آن‌ها بوده است.


همه این‌ها انتخاب داور دربی را برای دپارتمان داوری به یک سرگیجه اساسی تبدیل کرده است و به نظر می‌رسد مسوولان دپارتمان پیش از هر انتخابی باید خود را برای مدیریت حواشی آن انتخاب آماده کنند. به خصوص حالا که بعد از انتقادهای پرسپولیسی‌ها به علیرضا فغانی، اشکان خورشیدی گزینه محتمل‌تری برای قضاوت دربی به حساب می‌آید و انتخاب او به واسطه یک داور کم‌تجربه‌تر می‌تواند واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار