روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در پاسخ به چالش‌های مطرح شده درباره انتقال آب دریای خزر به فلات ایران ضمن ریختن آب پاکی روی دست دغدغه‌مندان گفت: دریای خزر، دریای عظیمی است که برخی گمان می‌کنند حوض است و درباره دریای خزر مانند یک حوضچه تصمیم‌گیری می‌کنند گیلان باوجود حجم زیاد آبی که دارد، آب خود را از دیگر استان‌ها تهیه کند، بلکه فلات مرکزی ما نیازمند آب است که ما می‌توانیم با شیرین کردن آب دریای خزر، آب موردنیاز فلات مرکزی ایران را تأمین کنیم.
کد خبر: ۷۲۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ 12 March 2019
 
ماجرای لنگه کفش و حرکت عجیب خانم مسؤول در سفر هیئت دولت

 

تابناک / سفر هیئت دولت به گیلان همراه با حاشیه‌های مختلفی در جمع سیاسیون استان بود.

 

ماجرای لنگه کفش و حرکت عجیب خانم مسؤول در سفر هیئت دولت

 

سفر هیئت دولت به گیلان به عنوان مهمترین مسئله‌ای بود که در روزهای پایانی هفته گذشته و روزهای ابتدایی هفته جاری در محافل سیاسی گیلان در صدر اخبار قرار گرفت.

 

دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور با آیت‌الله قربانی

روز چهارشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهور به همراه تعدادی از وزرای دولت و به‌منظور بهره‌برداری از راه‌آهن رشت ـ قزوین وارد گیلان شد.

آیت‌الله پروایی تنها نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری بود که از جمع چهار نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری در مراسم استقبال و نشست شورای اداری استان گیلان حضور داشت.

صفحه اینستاگرام آیت‌الله زین‌العابدین قربانی نماینده سابق ولی‌فقیه در گیلان و یکی از نمایندگان مردم گیلان در خبرگان رهبری نیز با انتشار پستی خبر از دیدار محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با وی داد.

انتشار یادداشت نقد و تقدیر استاندار گیلان در روزنامه ایران

استاندار گیلان در پی سفر انتهای هفته گذشته رئیس‌جمهور و هیئت دولت به گیلان با انتشار یادداشتی با اشاره به حضور مردم در ورزشگاه تختی لاهیجان برای استماع سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی گفت: شکوه لبخند ملت، تجلی اعتماد دوباره بر راهی بود که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بر پیمودن آن عهد بستند.

سالاری در این یادداشت با اشاره به برخی انتقادات مطرح‌شده از سوی منتقدان درباره عملکرد دولت تصریح کرد: ولی مهم‌تر، شکوه این حضور در چنین هنگامه‌ای است که بعضی از مخالفان داخلی دولت که متأسفانه کشور را فدای منافع و بعضاً مطامع خود می‌کنند و سعی دارند با اخلال در خدمات دولت، ولو با استفاده ابزاری و تمسک ظاهری به اعتقادات مردم، برخلاف آموزه‌های دینی و بدیهیات اخلاقی، دروغ، تهمت و افترا را مباح و بلکه واجب تلقی می‌کنند و هم‌نوا با ترامپ و نتانیاهو و سران برخی کشورهای منطقه می‌کوشند از محبوبیت و مقبولیت دولت نزد ملت کم کنند، ولی مردم هوشیار گیلان، ثابت کردند که «به عقب برنمی‌گردند» و باوجود دشواری‌ها، همچنان که در دو انتخابات گذشته، دکتر روحانی و برنامه و سیاست‌های او را برای اداره کشور برگزیدند و آرای بالایی به وی دادند، معتقد به ادامه این مسیر برای اعتلای ایران هستند.

 

مخالفت صریح مجمع نمایندگان گیلان با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی

روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در پاسخ به چالش‌های مطرح شده درباره انتقال آب دریای خزر به فلات ایران ضمن ریختن آب پاکی روی دست دغدغه‌مندان گفت:  دریای خزر، دریای عظیمی است که برخی گمان می‌کنند حوض است و درباره دریای خزر مانند یک حوضچه تصمیم‌گیری می‌کنند گیلان باوجود حجم زیاد آبی که دارد، آب خود را از دیگر استان‌ها تهیه کند، بلکه فلات مرکزی ما نیازمند آب است که ما می‌توانیم با شیرین کردن آب دریای خزر، آب موردنیاز فلات مرکزی ایران را تأمین کنیم.

مجمع نمایندگان گیلان نیز در واکنش به این اظهارات در نامه‌ای رسمی مخالفت خود را اعلام کرد.

ماجرای لنگ کفش پرتابی چه بود؟!

خبری مبنی بر پرتاب لنگه کفش به سمت رئیس‌جمهور در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های مختلف  رسمی و غیر رسمی در پی داشت از جمله آن می‌توان به اظهارات پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر رییس جمهور خبر جعلی درباره نشست رییس جمهور در گیلان در صفحه توئیت اشاره کرد.

علی‌اصغر احمدی معاون دفتر رئیس‌جمهور نیز در واکنش به انتشار خبر پرتاب لنگ کفش به‌سوی رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان گیلان گفت: من از اول تا آخر این جلسه حضور داشتم و چنین ادعایی دروغ محض است. این ادعا دروغ شاخ‌دار سال ۹۷ محسوب می‌شود.

 

 

وقتی شهرداری آثار تاریخی رشت را به حراج می‌گذارد

 

ساختمان تاریخی شهرداری رشت که می‌تواند به‌عنوان یک جاذبه بزرگ گردشگری تبدیل شود بر اساس کدام دلیل و منطق در قبال دریافت تسهیلات با تغییر ماهیت به‌عنوان تضمین در رهن یک بانک قرار گرفته است؟

 

وقتی شهرداری آثار تاریخی رشت را به حراج می‌گذارد

 

آثار تاریخی شهرها به‌عنوان بخشی از هویت مردمان آن شهر محسوب می‌شوند و در شهر رشت نیز ساختمان ساعت شهرداری رشت در میدان شهدای ذهاب که بر اساس اسناد در سال‌های ۱۲۸۶ لغایت ۱۳۰۵ ساخته شد، ضمن حفظ کاربری اداری برای ارائه خدمات به مردم هنوز جنبه تاریخی و توریستی خود را حفظ کرده است.

ساختمان قدیمی شهرداری رشت با قدمتی بیش از یک‌صد سال جزو آثار تاریخی شهر و به‌عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و در سال ۸۶ با برگزاری جشن یک‌صد سالگی شهرداری، این ساختمان قدیمی به نمادی مهم و باارزش برای رشت و رشت‌وندان تبدیل شد و تمام آنانی که خاطرات کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگ‌سالی و سالمندی خود را با قدم زدن و عبور از این ساختمانی که عمری بیش از یک‌صد سال دارند در آن سهیم هستند.

متأسفانه در سال‌های اخیر به علت غفلت و بی‌توجهی، این ابنیه تاریخی به سمت فرسودگی پیش رفته و اخیراً نیز سیم‌های برق رها شده روی لمبه‌های چوبی به زنگ خطری جدی و یک تهدید بزرگ برای این ساختمان تاریخی تبدیل شده است.

اما جدای از تمامی کم‌کاری‌های انجام شده پیرامون این بنای ارزشمند اخیراً مباحثی توسط یکی از اعضای شورای رشت دراین‌باره مطرح شد که بسیار تلخ و تعجب‌برانگیز بود.

حامد عبداللهی عضو شورای شهر رشت دریکی از جلسات علنی شورا اعلام کرد که ساختمان تاریخی شهرداری رشت در قبال دریافت وام در رهن بانک شهر قرارگرفته است و مدعی شد که اقساط این وام مدت‌های مدیدی پرداخت نشده است.

 

ساختمان ساعت شهرداری در سال ۹۵ در رهن بانک شهر قرار گرفت

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تأیید ادعای دیگر همکار شورایی خود پیرامون به رهن گذاشته شدن ساختمان تاریخی شهرداری رشت در ازای دریافت وام از بانک شهر اظهار کرد: معتقدم این اقدام هرچند بر اساس ضرورت‌هایی در زمان خود انجام شده ولی قابل توجیه نیست.

بهراد ذاکری با بیان اینکه اقساط این وام در حال پرداخت است افزود: در سال ۹۵ در قبال دریافت وام از بانک شهر این ساختمان در رهن قرار گرفت و تا جایی که اطلاع دارم اقساط آن در حال حاضر پرداخت می‌شود.

شهرداری رشت به وظیفه امانت‌داری خود عمل کند

شهروند رشتی نیز پیرامون مباحثی که درباره به رهن گذاشته شدن ساختمان تاریخی رشت در ازای دریافت وام از بانک شهر مطرح شده است اظهار کرد: این اقدام شهرداری توجیه‌ناپذیر بوده و شهرداری باید از املاک دیگر خود استفاده می‌کرد و انتظار داریم شهرداری رشت به وظیفه امانت‌داری خود دراین‌باره به‌درستی عمل کند.

زهره سیاحی با تأکید بر اینکه ساختمان تاریخی شهرداری رشت بخشی از هویت مردم این شهر است، افزود: در شهرهایی از جمله اصفهان، یزد، همدان و غیره ارزش بسیاری برای آثار تاریخی و با قدمت شهر خود قائل هستند اما متأسفانه گویا در سایه غفلت برخی از افراد در این شهر خبرهای دیگری به گوش می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل پیرامون این ساختمان تاریخی مدیران شهرداری باید پاسخگوی شهروندان باشند، گفت: این ساختمان با آن نمای زیبا و جذاب می‌تواند به یک جاذبه بزرگ گردشگری برای این شهر تبدیل شود اما متأسفانه شرایط نامطلوب ظاهری آن گویای مباحث دیگری است.

ساختمان ساعت شهرداری فقط یک بنای اداری نیست

رشت شهری که هفت ماه شهردار نداشت و بدهی هنگفت آن موجب تعجب و تأمل بسیاری از کارشناسان است گویا قصه غصه‌هایش پایانی ندارد.

ساختمان ساعت شهرداری فقط یک بنای اداری نیست، ابنیه‌ای است که مردمان این شهر در کنار آن خاطره‌های فراوانی دارند.

شاید مدیران شهرداری این بنا را نیز جزو املاک و مستغلات مجموعه خود می‌دانند اما این صحیح نیست و تمامی شهروندان این شهر که با حضورشان به رشت معنا و مفهوم شهر بخشیدند در این ساختمان تاریخی سهیم هستند.

پرسش‌های بی‌پاسخ از سمت مسؤولان؟!

این ساختمان با تاریخ و هویت مردمان این شهر عجین بوده و هست یقیناً در رهن گذاشتن آن به بهانه دریافت وام اقدامی است که یقیناً یک رشتی علاقه‌مند و متعصب پذیرای آن نیست.

موضوع قابل‌تأمل در تهیه این گزارش عدم تمایل برخی از اعضای شورای رشت و مدیران شهرداری رشت برای اظهارنظر و شرح توضیح درباره به رهن گذاشتن ساختمان تاریخی شهرداری به‌واسطه دریافت تسهیلات از بانک شهر بود و به علت عدم همکاری این افراد متأسفانه مبلغ وام دریافتی از بانک شهر در ازای به رهن گذاشتن ساختمان تاریخی شهرداری به‌درستی مشخص نشد.

یقیناً باید مسؤولان امر پاسخگوی این غفلت بوده و بگویند که آیا ساختمان تاریخی شهرداری رشت که بیش از یک قرن قدمت داشته و با هویت و تاریخ این شهر و مردمانش عجین شده از نظر شهرداری هم‌طراز با املاک عادی محسوب شد که در قبال دریافت مبالغ ریالی آن را در رهن بانک قرار دادند و سرنوشت این ساختمان تاریخی در صورت عدم پرداخت تسهیلات اخذ شده چه می‌شود؟!

اینکه ساختمان تاریخی شهرداری رشت که می‌تواند به‌عنوان یک جاذبه بزرگ گردشگری تبدیل شود بر اساس کدام دلیل و منطق در قبال دریافت تسهیلات با تغییر ماهیت به‌عنوان تضمین در رهن یک بانک قرار گرفته است؟

از مجموعه شهرداری رشت انتظار می‌رود به‌جای انجام چنین اقداماتی که به‌مثابه چوب حراج به آثار تاریخی شهر است تصمیمی معقولانه به‌منظور رفع مشکلات مالی اتخاذ کنند.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
علاوه بر بحث انتقال آب از خزر ،

تغییرات مصنوعی آب و هوایی باعث کاهش بارندگی در گیلان در چند سال اخیر شده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار