کد خبر: ۷۲۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 09 March 2019

 

fه نقل از تسنیم از رشت،‌ محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای حل معضل پسماند استان گیلان که طرح اجرایی آن توسط استانداری گیلان تهیه و تدوین شده، سازمان برنامه و بودجه کشور معادل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای احیای دو رودخانه رشت که در دوره‌های گذشته انجام شد سخن گفت و عنوان کرد: بودجه یاد شده در زمانی به انجام این کار تعلق گرفت که خزانه دولت شرایط خوبی نداشت با این حال روند احیای رودخانه‌ها خوب پیش نرفت.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتظار داشتیم کار بیشتری در گذشته برای ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود انجام شود تصریح کرد: برای احیای و نجات این دو رودخانه باید قبل از هر کاری از ورود فاضلاب‌های خانگی، بیمارستانی و سموم کشاورزی به آن جلوگیری شود.

نوبخت‌ حل مشکل دپوی زباله‌ها در منطقه سراوان را نیز یکی از پیش‌نیازهای جدی مسئله احیای رودخانه‌های رشت اعلام کرد و عنوان کرد: بنده به همه دست‌اندرکاران کار گفته‌ام که مشکل این دو رودخانه به اندازه پروژه قطار گیلان برایم اهمیت دارد و اعتبارات لازم را هر مقداری که باشد به آن تخصیص می‌دهم.

وی سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان گیلان را سفری شیرین و منحصربه فرد از سایر سفرهای استانی قلمداد کرد و بیان کرد: در این سفر بسیار مهم در کنار بهره‌برداری از ابرپروژه ریلی گیلان و چندین پروژه دیگر عملیات اجرای طرح‌های جدید در بخش‌های مختلف هم آغاز شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تکمیل دو فاز قطار رشت -‌ قزوین یعنی رشت به بندرانزلی و رشت به بندر آستارا را از تأکیدات رئیس‌جمهور دانست و اظهار داشت: حضور وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در آئین افتتاح پروژه ریلی رشت به قزوین و عقد قرارداد ساخت مسیر رشت به آستارا موضوعی بسیار حائز اهمیت است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ساخت پروژه ریلی رشت به آستارا به صورت مشارکتی و با همکاری کشور جمهوری آذربایجان انجام می‌شود عنوان کرد: در مورد پروژه ریلی رشت به قزوین نیز تمام مقدمات کار و اعتبارات آن آماده شده است و امیدواریم ظرف ۲ سال به بهره‌برداری برسد.

نوبخت با تأکید بر اینکه برای اتمام و بهره‌برداری از قطار قزوین به رشت حدود هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است ابراز داشت: با تمام مشکلات و تنگناهای بودجه‌ای در خزانه دولت بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار این طرح بزرگ در دو سال اخیر توسط دولت دوازدهم تقبل شده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق محاسبه قیمت‌های روز حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای اتمام و تکمیل راه آهن قزوین به رشت هزینه شده است تصریح کرد: دولت با جدیت تمام برای بهره‌برداری مسیر ریلی رشت به آستارا و رشت به انزلی برنامه‌ریزی کرده و ۱۲ میلیارد تومان برای تحقق این کار اختصاص داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه سفر رئیس‌ جمهور به خطه گیلان را سفری متمایز اعلام کرد و با قدردانی از حضور و استقبال مردم استان عنوان کرد: مردم در ماه‌های اخیر با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبه‌رو شدند اما با تمام این‌ها با همان روحیه میهمان‌نوازی از هیئت دولت استقبال کردند.

معاون رئیس‌ جمهور از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای نظارت بر روند اجرای عملیات ساخت مسیر ریلی رشت به انزلی و رشت به آستارا خبر داد و اظهار داشت: اعضای این کمیته مأمور هستند به طور دائم روند اجرای پروژه‌ها را بررسی و نظارت کنند و گزارش کارهای انجام شده را در اختیار بنده قرار دهند.

نوبخت با بیان اینکه در حمل و نقل ریلی حتی اگر یک سانتی‌متر عملیات ریل‌گذاری انجام نشود پروژه غیرقابل استفاده می‌شود تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب در تمام قسمت‌های خود به اتمام رسیده و رفت و آمد در آن جریان دارد و تنها قطعه باقی‌مانده آن در شمال کشور واقع شده است.

وی استفاده از تجهیزات و امکانات ریلی پیشرفته در پروژه راه آهن رشت به قزوین سخن گفت و اظهار داشت: در این ابر طرح ملی دیگر از تکنولوژی ۵۰ سال قبل آلمانی‌ها استفاده نشده است بلکه برای ساخت آن با وجود تمام مشکلات اعتباری و کمبود منابع مالی از برترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استفاده از شیک‌ترین و مناسب‌ترین قطارها در مسیر رشت به قزوین را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط استان گیلان پیش‌بینی می‌کنیم این مسیر ریلی زیبا بعد از مسیر ریلی مشهد مقدس به پرترافیک‌ترین قطار سراسر کشور تبدیل شود.

معاون رئیس‌ جمهور ایجاد شهرک و یا ساخت یک اتوبان بزرگ در محدوده ایستگاه راه آهن رشت در منطقه فلکده را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: با رونق گرفتن حمل و نقل کالا و بار در کنار جابه‌جایی مسافر و گردشگر انتظار داریم کسب و کارهای متنوع و جدیدی در حاشیه پروژه راه آهن ایجاد شود. 

نوبخت برنامه‌ریزی برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در گیلان توسط سازمان برنامه و بودجه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اشتغال جوانان از موضوعاتی است که به صورت فوق‌العاده مورد توجه دولت قرار دارد بنابراین برای کاهش آمار بیکاران ایجاد شغل‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است.

وی از انعقاد قرارداد با دو مجموعه کنسرسیوم جهت اجرای پروژه ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت به قزوین در محدوده رودبار سخن گفت و افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص پیدا کرده است و طبق وعده‌های پیمانکار مربوطه قرار است طرح مذکور ۲ ساله مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار