نمایندگان مردم مناطق مختلف مازندران در مجلس شورای اسلامی به تصویب بودجه برای طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر از این استان به مناطق کویری ایران واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۷۲۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 07 March 2019

نمایندگان مردم مناطق مختلف مازندران در مجلس شورای اسلامی به تصویب بودجه برای طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر از این استان به مناطق کویری ایران واکنش نشان دادند.

چمدان: مطابق بخشنامه دولتی سال ۱۳۸۱ نام رسمی دریای شمال ایران در مکاتبات فارسی دریای خزر و در مکاتبات انگلیسی دریای کاسپین (Caspian Sea)است. با این وجود نام رسمی و بین‌المللی دریای شمال ایران در همه زبان‌ها کاسپین و معادل‌های آن است. همان‌گونه که در مورد بسیاری دیگر از عوارض جغرافیایی جهان رایج است برای این دریا نیز نام‌های متفاوتی در زمان‌های گوناگون استفاده شده‌است؛ ولی «دریای هیرکان» و «دریای کاسپی» از نظر تاریخی مطرح تر بوده‌است.

دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه روی زمین برای کشورهای اطراف خود به منافع دریایی و محیطی فراوانی ایجاد کرده است که یکی از آنها وجود شرایط مساعد زیست محیطی و خلق چشم­ اندازهای بسیار زیبای طبیعی و توریستی در سواحل جنوبی آن است بطوری که کرانه‌های استان­‌های گلستان، مازندران و به ویژه گیلان در طول حدود ۷۰۰ کیلومتر با برخورداری از جاذبه­‌های متعدد طبیعی توریستی از جمله اراضی سرسبز، کوه‌های سربه فلک کشیده و دامنه­‌های پوشیده از جنگل، تالاب میانکاله، مرداب انزلی، پارک­‌های نور، سیسنگان و گلستان و زیستگاه­‌های حیات وحش، همچنین داشتن سواحل شنی و مناظر زیبا و دل­ انگیز یکی از بزرگترین کانون­‌های توریستی و گردشگردی ایران است. این منطقه همچنین دارای جذابیت­‌های متعدد توریستی دیگر اعم از تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، درمانی و تفریحی بوده و در مجموع از نظر توریسم تفریحی و اکوتوریست­‌های داخلی و خارجی و مشتاقان و علاقه­‌مندان به طبیعت و دریا بسیار اهمیت دارد. شایسته است که بدانیم منشأ اصلی و زمینه ­ساز همه این جذابیت­‌های طبیعی و توریستی و حتی سابقه تاریخی سکونت و تمدن این سرزمین، وجود دریای خزر و اثرات متعدد زیست محیطی، اکولوژیکی، اقلیمی و اقتصادی آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار