رکورد زنی‌های دولت در افتتاح خطوط ریلی ادامه داد و قرار است امروز با افتتاح خط آهن قزوین- رشت مرکز استان گیلان و از آن مهم تر شمال غرب دریای خزر هم به خطوط سراسری متصل شود. رشت مرکز بیست و چارمین استانی خواهد بود که به خطوط راه‌آهن متصل می‌شود و همچنان 7 استان کشور از خطوط ریلی محروم هستند.
کد خبر: ۷۲۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 06 March 2019
 

 

تابناک / خطوط ریلی جدید که راه‌اندازی و بهره‌برداری می شود 165 کیلومتر است و باتوجه به اینکه از قلب کوه های البرز غربی می گذرد 80 پل و 13 کیلومتر و 53 متر تونل برای آن ساخته شده است.

رکورد زنی‌های دولت در افتتاح خطوط ریلی ادامه داد و قرار است امروز با افتتاح خط آهن قزوین- رشت مرکز استان گیلان و از آن مهم تر شمال غرب دریای خزر هم به خطوط سراسری متصل شود. رشت مرکز بیست و چارمین استانی خواهد بود که به خطوط راه‌آهن متصل می‌شود و همچنان 7 استان کشور از خطوط ریلی محروم هستند.

خطوط ریلی جدید که راه‌اندازی و بهره‌برداری می شود 165 کیلومتر است و باتوجه به اینکه از قلب کوه های البرز غربی می گذرد 80 پل و 13 کیلومتر و 53 متر تونل برای آن ساخته شده است. رشت بیشت و دومین مرکز استان در کشورمان است که به خطوط ریلی و راه آهن سراسری متصل می شود. خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه آهن رشت- قزوین گفته است:« سال گذشته استان همدان و کرمانشاه با حضور رییس جمهور به شبکه ریلی پیوست و امسال نیز استان آذربایجان غربی به راه آهن متصل شد که با بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت چهارمین مرکز استان از پروژه‌های اولویت‌دار ریلی به راه‌آهن سراسری متصل خواهد شد.»

به طور متوسط با ساخت ۴۴۰ کیلومتر ریل در سال گذشته و حدود ۵۵۳ کیلومتر در سال جاری به طور متوسط سالیانه ۵۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور افزوده شده است و دو سال طلایی ساخت راه‌آهن در کل تاریخ راه آهن ایران رقم خورده است.

راه‌آهن قزوین- رشت یکی از مهمترین بخش های کریدور شمال- جنوب است و‌ این مسیر ریلی با اتصال خلیج فارس به دریای خزر امکان ارتباط ریلی کشورهای شرق آسیا و هند را به سمت حوزه قفقاز، اروپا و روسیه تسهیل می‌کند. به گفته معاون وزیر راه با تکمیل راه‌آهن رشت- انزلی و رشت- آستارا مسافت و زمان طی شده از شمال به جنوب تقریبا نصف می‌شود و ۳۰ درصد هزینه‌های انتقال بار نیز کاهش می‌یابد. با اتصال شهر رشت به راه آهن سراسری راه اندازی قطار اردبیل، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد در اولویت اصلی قرار می گیرد

توسعه خطوط ریلی و اتصال تعدادی از مراکز استان‌های کشور به خطوط ریلی و راه‌آهن یکی از اولویت‌های اصلی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است و در همین زمینه در سال 1396 دولت توانست رکورد جدیدی از خود برجای بگذارد و خطوط ریلی در دست افتتاح به مرز هزار کیلومتر رسید، خطوط ریلی که با ساخت و افتتاح ایستگاه‌های راه‌آهن 5 مرکز استان را به خطوط سراسری کشور متصل می‌کند. همچنین دولت به دنبال آن است که با پایان طرح‌های در دست اجرا شهرهای اردبیل و سنندج و یاسوج را نیز به راه‌آهن سراسری کشور متصل کند. همچنین ساخت راه‌آهن چابهار و اتصال آن به زاهدان یکی از اولویت‌های مهم دیگر کشور در این زمینه است که نه‌تنها برای ایران بلکه برای هند و افغانستان هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از بخش‌های طرح توسعه بندر چابهار که هندی‌ها در دست اجرا دارند، محسوب می‌شود. بر اساس این طرح بندر چابهار به‌عنوان بندر اقیانوسی کشور مسیری خواهد شد برای دسترسی هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه. البته دراین‌بین علاوه بر توسعه اقتصادی به اعتقاد مسئولان دولتی راه‌آهن و دسترسی مرکز استان‌های کشور به خطوط ریلی می‌تواند یکی از راه‌های رسیدن به توسعه عدالت اجتماعی در کشور هم باشد. هم‌اکنون ساخت 10هزار و 85 کیلومتر ریل در قالب 33 طرح در دستور کار است که از این رقم حدود 3 هزار و 300 کیلومتر در حال اجرا و ساخت 5 هزار و 252 کیلومتر در حال مطالعه است و برای هزار و 539 کیلومتر هنوز اقدامی صورت نگرفته است. اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور از اولویت اصلی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور است و در حال حاضر  از ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در دست اجرا قرار ۹۷۰ کیلومتر آن اولویت اجرا دارد.

هم اکنون استان‌های تهران، سمنان، خراسان رضوی، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، مازندران، گرگان، فارس، قم، مرکزی، آذربایجان غربی، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، همدان، کرمانشاه گیلان 23 استانی هستند که هر یک باسابقه و پوششی متفاوت در زمره استان‌های صاحب راه‌آهن به‌حساب می‌آیند. همچنین اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد ، خراسان جنوبی، ‌خراسان شمالی، کردستان استان هایی هستند که همچنان به خطوط راه‌آهن متصل نیستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار