اختلال افسردگی، در بین زنان بیشترین میزان ابتلا و در بین مردان پس از حوادث ترافیکی، دومین میزان ابتلا را شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۲۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸ 03 March 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: ندا خورشیدیان مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: افسردگی در ایران از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های روانپزشکی بین گروه بزرگسال است و به علت شیوع زیاد افسردگی در بیشتر کشور‌های دنیا، این بیماری در رده چهارم بیماری‌های روانپزشکی جهان قرار گرفته و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ در رده دوم این گروه قرار گیرد.

وی با اشاره به آمار رو به رشد افسردگی در میان جوانان، افزود: بیش از ۲۰ درصد جامعه بزرگسال ایران مبتلا به اختلال روانی «افسردگی» هستند که بیشترین بار بیماری پس از حوادث ترافیکی است.

خورشیدیان با بیان اینکه میزان شیوع افسردگی در بین بانوان دو برابر آقایان است، ادامه داد: میزان شیوع افسردگی در بین بانوان ۲۵ درصد است و زنان و دختران بالاى ۱۵ سال نسبت به پسران و مردان همسن خود، بیشترین اختلالات روانى مانند افسردگى و اضطراب را نشان می‌دهند.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، افسردگی را نوعی سرماخوردگی روانی و یکی از اختلالات خُلقی عنوان کرد که با درجه‌های مختلف از غمگینی، یأس، ناامیدی، تنهایی، شکست، تردید و احساس گناه همراه است؛ این بیماری علاوه بر تاثیر روی توانمندی انسان در رفتار، عملکرد، تفکر و احساس، او را منزوی و گوشه گیر کرده و باعث کاهش ارتباط او با اطرافیان می‌شود.

خورشیدیان شروع اختلال افسردگی را از احساس ناتوانی، بی کفایتی و بی میلی به زندگی و در مراحل بعدی با گذشت زمان، پوچی و خودکشی برشمرد و ادامه داد: دو سوم این بیماران، افکار خودکشی دارند که در نهایت ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی با اشاره به آثار مخرب افسردگی بر روابط بین فردی، خانوادگی و کاری که در مراحل شدید منجر به اقدام به خودکشی می‌شود، گفت: این افراد، احساس ناتوانی و کرختی داشته و در بعضی موارد حرکت مضاعف، بیقراری و انرژی حرکتی زیاد، ناامیدی، قدرت کلام ضعیف و حضور کمتر در فعالیت‌های اجتماعی دارند.

مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب اضافه کرد: نشانه‌های افسردگی شامل وجود یکی از پنج نشانه عاطفی، جسمی، اجتماعی، ارتباطی و شناختی در مدت دو هفته است؛ اگر از بین این نشانه ها، دو نشانه خُلق افسرده و نبود علاقه یا لذت بارز باشد، در آن صورت تایید افسردگی فرد، قطعی است.

خورشیدیان افزود: نشانه‌های عاطفی افسردگی، احساس گناه و بی ارزشی، زود رنجی، غمگینی و بی حوصلگی است، احساس خستگی دایمی و به تاخیر انداختن کارها، اختلال در خواب به صورت پرخوابی یا کم خوابی، کم خوری یا پرخوری همراه با کاهش یا افزایش شدید وزن، درد معده، حالت تهوع، سردرد بدون وجود هیچ بیماری جسمی نیز از نشانه‌های جسمانی افسردگی محسوب می‌شود.

این کارشناس سلامت روان، همچنین نشانه‌های اجتماعی و ارتباطی را شامل گوشه گیری، نداشتن توجه به ظاهر و آراستگی خود، نداشتن موفقیت، نگرانی و دلواپسی شدید ذهنی نسبت به سلامتی خود، ضعف در تصمیم گیری، کاهش تمرکز و درک، وجود افکار و احساس خودکشی در نشانه‌های شناختی بیان کرد.

وی در زمینه پیشگیری از افسردگی، توصیه کرد: فعالیت روزانه و خواب متعادل داشته باشیم، در معرض نور خورشید قرار بگیریم، صحبت با دیگران و ارتباط با خداوند را فراموش نکنیم، با کاهش مصرف قهوه و کافئین و استفاده از غذا‌های فیبردار و از همه مهم‌تر استفاده از واژه‌ها و جملات مثبت، زندگی با نشاطی را سپری کنیم.

برچسب ها: افسردگی ، بیماری ، پیشگیری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار