کد خبر: ۷۲۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 02 March 2019

 

تابناک / روزنامه‌نگاران گیلانی طی بیانیه‌ای خطاب به نیروی انتظامی، مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس هیئت فوتبال استان گیلان خواستار پایان هتاکی به خبرنگاران شده‌اند.

 

بیانیه روزنامه‌نگاران گیلانی در واکنش به حواشی پس از دیدار سپیدرود - استقلال خوزستان

 

در پی حمله چند نفر از لیدرهای باشگاه سپیدرود رشت به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، روزنامه‌نگاران گیلانی خطاب به نیروی انتظامی، مدیرکل ورزش و جوانان گیلان و رئیس هیئت فوتبال بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کردند:

عصر روز جمعه و پس از بازی سپیدرود و استقلال خوزستان در ورزشگاه سردار جنگل رشت، سجاد حقدادی، روزنامه‌نگار گیلانی که با خبرگزاری تسنیم و سایت ورزش 3 همکاری می‌کند، در هنگام انجام وظایف خبرنگاری‌اش در حاشیه کنفرانس مطبوعاتی مورد اهانت و فحاشی چند لیدر قرار گرفت. لیدرها با تهدید و دست‌درازی به ایشان به جایگاه حقوقی خبرنگار اهانت کردند. این اتفاق زننده از سوی لیدرهای منتسب به باشگاه سپیدرود پیشینه‌ای هم دارد و در هفته‌های اخیر در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی خبرنگاران گیلانی را تهدید کرده‌اند و حتی با پست‌ها و کامنت‌های رکیک و اهانت‌آمیز جلوه زشتی از جریان لیدرها در فوتبال را به تصویر کشیده‌اند. (مستندات این تهدیدها و فحاشی‌ها موجود است.)

بیشتر بخوانید
  • ضرب و شتم خبرنگاران توسط لیدرهای باشگاه سپیدرود رشت

این روند در رفتارهای کسانی که خودسرانه مسئولیت هدایت تماشاگران را بر عهده گرفته‌اند و با تهدید و گردن‌کشی می‌خواهند وحشت‌آفرینی کنند و مانع نقد روزنامه‌نگار شوند، جریانی شرم‌آور در فوتبال رشت شده، همان‌ که از فرهنگ تماشاگران فوتبال در شهر رشت دور و بعید است. این رفتارها نه تنها توهین به جایگاه روزنامه‌نگار است، بلکه چهره تماشاگران فوتبال در رشت را مخدوش می‌کند. تهمت‌های ناروا بر اساس اطلاعات غلط و ترویج این تهمت‌ها در کانال‌های تلگرامی، فضایی پر از سوءتفاهم را ساخته و در چنین بلبشویی فعالیت حرفه‌ای برای خبرنگار دشوار می‌شود. خبرنگار باید بتواند در فضایی آرام، دور از تهدید و تهمت فعالیت کند و منتقد ورزش باشد، نه اینکه با هر انتقاد گرفتار تهدید و تهمت شود و حتی کار به فحاشی و برخورد فیزیکی برسد. نیروی انتظامی مستقر در ورزشگاه سردار جنگل رشت مسئول مقابله با این نوع اتفاقات است و باید امنیت لازم برای فعالیت آزادانه خبرنگاران ایجاد شود. در چنین فضایی حتی خبرنگار برای حضور در ورزشگاه امنیت احساس نمی‌کند.

مدیرکل محترم ورزش و جوانان گیلان و ریاست محترم هیئت فوتبال گیلان باید جدی و مصمم پیگیر این مسئله باشند و بدانند که این رفتارهای زننده چه آسیب‌هایی برای ورزش دارد. ورزش بدون رسانه فعالیتی‌ست که نشانی از آن در جامعه باقی نمی‌ماند. از باشگاه سپیدرود نیز توقع می‌رود که چنین رفتارهایی را محکوم کند و در دفاع از حقوق حرفه‌ای خبرنگار، از همکاری با لیدرهایی که خبرنگار را تهدید می‌کنند، دست بردارد. با جدیت پیگیر این موضوع هستیم و تا ممنوعیت حضور چنین افرادی در ورزشگاه‌ها دست از پیگیری برنخواهیم داشت. در ضمن از عدم واکنش مسئولان ورزشی استان پس از این اتفاق متعجبیم و می‌پرسیم مبادا آنها نیز قربانی این جریان وحشیانه‌ای شده‌اند که از فضای مجازی تا درگیری و فحاشی واقعی، فوتبال را فرا گرفته است.

این اولین و آخرین بیانیه‌ای است که دراین‌باره می‌نویسیم. با برخورد جدی و تنبیه سرسختانه، به این هتاکی‌ها و برخوردهای خشونت‌آمیز پایان دهید، وگرنه تکرار این تهدیدها و خشونت‌ها ممکن است حوادثی ناگوار برای خبرنگاران رقم بزند و آنگاه چگونه قابل جبران خواهد بود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار