سعید آگشته در گفت و گو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛
تابناک / به دلیل کنترل دولت بر اقتصاد و با فشار حاکمیتی فنر بازارهای مختلف محدود شده ولی طبیعتا تا حدی امکان کنترل دستوری بازار وجود دارد ولی از نقطه ای به بعد این کنترل دیگر امکانپذیر نبوده و نهایتا تا ایام عید و 45 روز پس از سال 98 قابل کنترل بوده و پس از آن شاهد افزایش لجام گسیخته قیمت ها خواهیم بود.
کد خبر: ۷۲۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸ 27 February 2019

تابناک / به دلیل کنترل دولت بر اقتصاد و با فشار حاکمیتی فنر بازارهای مختلف محدود شده ولی طبیعتا تا حدی امکان کنترل دستوری بازار وجود دارد ولی از نقطه ای به بعد این کنترل دیگر امکانپذیر نبوده و نهایتا تا ایام عید و 45 روز پس از سال 98 قابل کنترل بوده و پس از آن شاهد افزایش لجام گسیخته قیمت ها خواهیم بود.

 

رشد اقتصادی متناسب با رشد جمعیتی نیست

 

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: رشد جمعیتی در شهری مثل پرند بیش از 22 درصد بوده ولی رشد اقتصادی و اجتماعی به مراتب کمتر از این میزان بوده و دلیل آن نیزعدم توجه متولیان امر به حوزه تامین زیرساخت های شهری و تامین سرانه های عمومی است. 

سعید آگشته در گفت و گو با خبرنگار تابناک گفت: چنانچه بتوانیم بر کیفیت زندگی مردم در شهرهای جدید تاثیرگذار باشیم، با رشد اقتصادی در این شهرها مواجه خواهیم شد.


شهردار شهر پرند ادامه داد: مهمترین موضوعی که در کشور با آن مواجه هستیم بی ثباتی اقتصادی است که عواقب آن نه تنها در بازار مسکن بلکه در بازار کالا و ارز نیزجدی است و متاسفانه به دلیل کنترل دولت بر اقتصاد و با فشار حاکمیتی فنر بازارهای مختلف محدود شده ولی طبیعتا تا حدی امکان کنترل دستوری بازار وجود دارد ولی از نقطه ای به بعد این کنترل دیگر امکانپذیر نبوده و نهایتا تا ایام عید و 45 روز پس از سال 98 قابل کنترل بوده و پس از آن شاهد افزایش لجام گسیخته قیمت ها خواهیم بود.

آگشته افزود: در هر بازاری که عرضه و تقاضا متناسب تر است، تاثیر کمتری خواهد داشت وهر بازاری که عرضه و تقاضا حاکم بوده و تقاضا بیشتر از عرضه است طبیعتا باافزایش تقاضا قیمت های نیز بیشتر رشد خواهد کرد.


وی تصریح کرد: بر این اساس، افزایش جهشی قیمت ها را در بازارهای که عرضه و تقاضا تعادل بیشتری دارند، کمتر شاهد خواهیم بود و هر جا که عرضه و تقاضا بالانس متغیرتری داشته باشند ، بیشترقیمت ها رشد خواهد کرد، این موضوع یک استثنا دارد و استثنای آن بازار ارز و بازار مسکن است که خارج از این موضوع است.


آگشته اظهار کرد: درفراورده های دامی مثل گوشت و مایحتاج روزانه مردم چون تقاضا به صورت روزافزون وجود دارد، در واردات برخی از این کالاهای استراتزیک تقاضا وجود دارد، عرضه روز به روز کمتر می شود و درنتیجه افزایش قیمت بیشتر خواهد شد 

وی با اشاره به این مطلب که بخش عمده ای از ارز 8500 تومانی نیمایی را به علت های مختلف نتوانستیم به کشور برگردانیم و ختیار بخش اعظمی از ارز کنترلی نیز به علت ایجاد رانت های مختلف در حوزه کالاهای استراتژیک از دست دولت خارج شد و آن هم مسیر برگشت نداشت، ادامه داد: در دراقتصاد در مقابل هر مسیررفتی باید یک مسیر خارجی نیز طراحی شود و چنانچه این امر درست انجام نشود اختلالی ایجاد می شود و نوسانات بازار ارز دقیقا به دو دلیل ذکر شده بوجود آمده است.


وی ادامه داد: در هر صورت با توجه به میزان نقدینگی آزاد شده غیر متعارفی که در جامعه وجود داشته و اکان مدیریت آن برای دولت قابل وجود ندارد بنابراین نقدینگی مسیر خودش را پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط امروز، وضعیت بورس و بازار خودرو مشخص است، افزود: طبیعی است که نقدینگی به سمت بازار مسکن حرکت کند که قطعا می تواند تاثیر داشته باشد ولی به اعتقاد من تاثیر حرکت نقدینگی به سمت مسکن کمتر از حوزه ارز و اقتصاد پولی است.


این کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی تصریح کرد: طبقات فرودست جامعه نیز بخشی از نقدینگی را به سمت مسکن می برند ولی این امکانش کم است و می بینیم که معاملات تجاری و افزایش قیمت ها در حوزه مسکن در شمال تهران بیش از جنوب است و نقدینگی عمدتا دراختیار طبقات بالادست جامعه است.

وی با اشاره به وضعیت مسکن در شهر جدید پرند نیز گفت: پرند که به عنوان پایتخت مسکن مهر ایران شناخته شده، شرایط ویژه ای دارد و نزدیک به 95 هزار واحدی مسکن مهر دراین شهر ساخته شده و دوره تاریخی خاصی را نیز سپری کرده و در دوره ای بحث فروش مسکن های مهر مطرح بوده، در دوره ای با رکود مواجه شده و بدون خریدار مانده اکنون ولی با توجه به شرایط بازار تمامی واحدهای مسکن مهر عرض شده و صرفا بخشی از واحدها ییمانکاران مانده البته واحدهای جدید در دست احداث است.

آگشته با بیان اینکه پرند را که جزو شهرهای جدید محسوب می شود و متولی ساخت آن وزارت راه و شهرسازی است، گفت: وقتی صحبت از شهر جدید می کنیم شهر تعاریف خاص خودش را دارد و سرانه های زیرساخت های شهری مثل آموزش بهداشت و درمان تفریح و فضای سبز را نیاز دارد. 

وی ادامه داد: متاسفانه مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که سرعت رشد مسکن در شهرهای جدید بیش از سرعت زیرساخت ها است و این پیشی گرفتن ساخت مسکن به زیرساخت های باعث افت کیفیت زندگی مردم شده و توصیه اکید من به دولت به عنوان متولی سیاست اقتصاد مسکن این است که باید رشد ساخت مسکن در شهرهای جدید به شدت کاهش یابد و در عوض به افزایش و تامین و تجهیز زیر ساخت ها مثل مراکزآموزشی، درمانی و تفریح فضای سبزاهتمام ورزد.

آگشته با بیان اینکه چنانچه این اتفاق بیفتد و بتوانیم بر کیفیت زندگی مردم در این شهرها تاثیرگذار باشیم، در حقیقت با رشد اقتصادی شهرهای جدید مواجه خواهیم شد، ادامه داد: فعلا رشد اقتصادی متناسب با رشد جمعیتی در شهرهای جدید مواجه نیستیم  رشد جمعیتی در شهری مثل پرند بیش از 22 درصد بوده ولی رشد اقتصادی و اجتماعی به مراتب در شهرهای جدید کمتر از این میزان است و دلیل آن نیزعدم توجه متولیان امر به حوزه تامین زیرساخت های شهری و تامین سرانه های عمومی است .

وی همچنین با اشاره به فقدان مترو در شهر جدید پرند گفت: مترو تا فرودگاه حضرت امام خمینی رحمه اله علیه راه اندازی شده و با توافقی که بین شرکت عمران شهرهای جدید و متروی تهران و حومه در حال انعقاد است متروی پرند نیز احداث خواهد شد.


آگشته در بخش پایانی گفت و گوی خود با تابناک تصریح کرد: زمانی که شهرجدیدی ساخته می شود، حتما باید حمل و نقل عمومی آن تامین شود و اگرشهرپرند به عنوان شهری اقماری و خوابگاهی برای تهران در نظر گرفته شده و هدف از ایجاد آن کاهش آلودگی در تهران، کاهش مصرف سوخت و تسهیل حمل و نقل عمومی بوده، یکی از مهمترین موارد برای تامین این اهداف و یکی از مهم ترین خواسته های مردم شهر پرند، راه اندازی مترو در این شهر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار