مثال نزدیک شاید سیاه‌جامگانی باشد که در فصل گذشته لیگ‌برتر با کسب رتبه شانزدهم به لیگ یک سقوط کرد و بعد از آن هم به علت مشکلات مالی منحل شد. رضا عنایتی که در لیگ هفدهم بعد از اکبر میثاقیان و علیرضا مرزبان به عنوان سرمربی تیم سیاه‌جامگان برگزیده شده بود، دو بازی مانده به پایان نیم‌فصل اول سرمربی این تیم شد و در اواسط نیم‌فصل دوم استعفای خود را به باشگاه اعلام کرد.
کد خبر: ۷۱۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 27 February 2019

تابناک / علی کریمی اولین نفری نیست که یک تیم بحران زده و در حال سقوط را به حال خود رها می‌کند. در طول تاریخ لیگ‌برتر مربیان زیادی بوده‌اند که تیم‌های بحران زده را ترک می‌کنند و به بهانه‌های مختلف استعفا می‌دهند.

 

 

استعفای تلفنی علی کریمی قبل از سقوط احتمالی و راز سکوت الماسخاله و بخشی! / اداره کل ورزش و جوانان گیلان درباره شکل واگذاری باشگاه سپیدرود به کریمی توضیح دهد!

 

تاریخ لیگ‌برتر نشان داده که مربیان متعددی در لیگ‌برتر بوده‌اند که وقتی دیده‌اند شرایط به نفع‌شان نیست، از هدایت تیم‌شان سرباز زدند. تیم‌هایی که در بحران قرار داشته‌اند و خطر سقوط آن‌ها را تهدید کرده بود.

مثال نزدیک شاید سیاه‌جامگانی باشد که در فصل گذشته لیگ‌برتر با کسب رتبه شانزدهم به لیگ یک سقوط کرد و بعد از آن هم به علت مشکلات مالی منحل شد. رضا عنایتی که در لیگ هفدهم بعد از اکبر میثاقیان و علیرضا مرزبان به عنوان سرمربی تیم سیاه‌جامگان برگزیده شده بود، دو بازی مانده به پایان نیم‌فصل اول سرمربی این تیم شد و در اواسط نیم‌فصل دوم استعفای خود را به باشگاه اعلام کرد.

دیگر تیمی که در لیگ هفدهم کنار سیاه‌جامگان مشهد به لیگ پایین‌تر سقوط کرد، نفت تهران بود که این تیم هم از این قاعده استعفا کردن، مستثنی نبود. بعد از این که علی دایی نفت تهران را به قهرمانی در جام حذفی رساند، نیمکت هدایت نفت، پینگ پنگی دست حمید درخشان و علی کریمی افتاد که در نهایت حمید درخشان موفق شد برنده این بازی باشد. اما او هم بعد از گذشت نیم فصل اول لیگ قید حضور در نفت تهران را زد. در ادامه آتیلا حجازی سرمربی این تیم شد که بعد از دو هفته به علت محقق نشدن خواسته‌هایش استعفا کرد.

در حال حاضر در لیگ یک هم چنین شرایطی وجود دارد. شهرداری ماهشهر که با ۱۶ امتیاز قعرنشین جدول است تا به حال با تغییرات زیاد و استعفاهای متعددی روبه‌رو بوده است. مجید نامجو مطلق که تا دو هفته گذشته هدایت شهرداری ماهشهر را برعهده داشت به علت وجود نداشتن شرایط مناسب از هدایت شهرداری استعفا کرد.

سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود، این است که این مربیان از شرایط تیم بحران زده آگاه نیستند که هدایت باشگاه را قبول می‌کنند و بعد از آن تصمیم به استعفا می‌گیرند.

اما شرایط استعفای علی کریمی با افراد دیگر مقداری متفاوت است. او که هدایت و مالکیت باشگاه را بر عهده داشت، به یک باره از مسوولیت‌هایی که داشت کناره‌گیری کرد.

مالکیت علی کریمی در سپیدرود رشت، یعنی باشگاه شکل خصوصی به خود می‌گیرد و او است که باید صفر تا صد هزینه‌های باشگاه را متقبل شود. او که چنین مسأله‌ای را می‌دانست چرا باید در چنین شرایط تیم را ترک کند؟

اگر علی کریمی بر این باور بوده که با رفتن او مسؤولان برای این تیم رشتی چاره‌ای می‌اندیشند، تجربه و تاریخ ثابت کرده که مسؤولان از پس تیم‌هایی که شرایط مالکیت و مدیریت آن در هاله‌ای از ابهام بوده است نمی‌توانند بر بیایند.

نکته‌ای که واضح است، رفتن علی کریمی از سپیدرود رشت در چنین شرایط و در حالی که ۱۱ بازی تا پایان لیگ برتر باقی مانده است چیزی به جز ضرر عاید سپیدرود رشت نخواهد کرد.

اولین پس لرزه‌های این اتفاق لغو تمرین دیروز (دوشنبه) سپیدرود بود که بازیکنان گفته بودند که بدون علی کریمی تمرین نمی‌کنند. تعداد قابل توجهی از بازیکنان تیم هم به اعتبار علی کریمی به سپیدرود رشت آمده بودند و با رفتن او احتمال می‌رود قید حضور در سپیدرود رشت را بزنند.

با این حال هواداران سپیدرود انتظار دارند، علی کریمی در این شرایط حساس، احساس را کنار بگذارد و با منطق تصمیم بگیرد و با بررسی دوباره شرایط سپیدرود، حداقل تا پایان فصل کنار این تیم بماند؛ چون با رفتن او، چیزی جز فروپاشی تیم محبوب رشتی به بار نخواهد آمد.

 

وضعیت قرمز در سپیدرود!

 

علی کریمی پس از کناره‌گیری شفاهی از مالکیت و سرمربیگری تیم سپیدرود رشت،‌ اعلام کرده است دیگر قصد بازگشت به شهر رشت را ندارد و مسئولان ورزش استان گیلان باید خود فکری به حال این باشگاه پُرطرفدار کنند.

کریمی پس از این اتفاق، وکیل خود را برای پیگیری بحث واگذاری باشگاه به شهر رشت فرستاده است و دیگر هم به تماس هیچ یک از مسئولان ورزش استان گیلان پاسخ نمی‌دهد. کریمی که به شدت از بدقولی مسئولان و عملکرد بازیکنان سپیدرود دلخور است،‌ در دو روز گذشته حاضر به صحبت کردن با هیچ یک از بازیکنان و مسئولان استانی نشده و بر تصمیم خود بر واگذاری باشگاه مصمم است.

در این وضعیت،‌ تعدادی از بازیکنان سپیدرود هم اعلام کرده‌اند در صورت عدم بازگشت کریمی، در تمرینات شرکت نخواهند کرد و به همین دلیل هم تمرینات سرخپوشان رشتی تا مشخص شدن تکلیف نهایی تعطیل است.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که تیم سپیدرود روز جمعه در یکی از حساس‌ترین بازی‌های خود در دربی قعر جدولی‌ها به مصاف استقلال خوزستان خواهد رفت.

 

کریمی: هواداران سپیدرود حلالم کنند/ زمانی می‌رسد که تلاش‌های فنی تان نتیجه نمی‌دهد


سرمربی مستعفی تیم فوتبال سپیدرود گفت: زمانی می‌رسد که احساس می‌کنید تلاش‌ها و داشته‌های فنی تان نتیجه نمی‌دهد.


به نقل از باشگاه سپیدرود رشت، علی کریمی که از سمت خود به عنوان سرمربی تیم استعفا کرده است، اظهار داشت: از روز اول می‌دانستم که کار سختی در پیش داریم. به همین دلیل جدا از بحث مالی همه تلاشم را در حد توان و بضاعتم برای تامین امکانات سخت افزاری مناسب جهت برگزاری تمرین و اردو‌ها انجام دادم که همه آن‌ها را جزو وظایفم می‌دانم و منتی بر کسی نیست.

کریمی صحبت هایش را اینطور ادامه داد:اما زمانی می‌رسد که احساس می‌کنید تلاش‌ها و داشته‌های فنی تان نتیجه نمی‌دهد پس رفتن بهتر از ماندن است تا شخص جدید با تفکرات جدید بیاید و شرایط تیم را بهبود بخشد. به همین دلیل قبل از بازی با ماشین سازی تبریز در هفته هجدهم سرکار خانم بخشی مدیریت محترم اداره کل ورزش و جوانان استان و آقای صادقی معاونت این اداره را در جریان تصمیمم قرار دادم. بعد از بازی با پدیده هم بلافاصله مدیریت باشگاه با این عزیزان در همین مورد صحبت کرد.

کریمی افزود: طی چند روز گذشته هم وکیل باشگاه جلساتی را با مسوولان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان برگزار کرد و خودم هم با سرکار خانم بخشی تلفنی صحبت کردم تا مراحل تفویض اختیار و اداره امور تیم به این اداره انجام شود. در پایان هم از مردم استان گیلان و هواداران سپیدرود نهایت تشکر و سپاس را دارم که همیشه مرا مورد حمایت و لطف شان قرار دادند. امیدوارم بهترین نتایج برای این تیم مردمی رقم بخورد و از آن‌ها می‌خواهم حلالم کنند. همچنین ضمن تشکراز بازیکنان تیم و مجموعه باشگاه به خاطر زحمات شان انتظار دارم همه تلاششان را برای موفقیت تیم با مالک و کادر جدید به کار گیرند.

 

ترکش‌های ادامه‌دار استعفا علی کریمی

در همین راستا بعد کریمی، رامین رضایی مدیرعامل باشگاه و اعضای کادرفنی سپیدرود هم از سمت خود استعفا کردند.

 

کریمی چند روز قبل در تماسی تلفنی با اداره کل ورزش گیلان از مالکیت سپیدرود استعفا داد.

کریمی فصل قبل هم هدایت این تیم را به عهده گرفت و توانست سپیدرود را در لیگ برتر نگه دارد. او بعد از پایان فصل از این تیم جدا شد و بعد از یک دوری کوتاه مدت دوباره به سپیدرود بازگشت. کریمی تلاش کرد تا شرایط آشفته این تیم را بهبود ببخشد اما حالا کار برایش سخت شده و دیگر نمی‌تواند در این تیم ادامه فعالیت دهد. بعد از استعفای کریمی از مالکیت سپیدرود او امروز در پیامی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد از مردم رشت حلالیت طلبید و اعلام کرد دیگر به رشت بازنخواهد گشت. کادر فنی سپیدرود و مدیرعامل این تیم هم بعد از خداحافظی کریمی با مردم رشت، استعفا دادند. حالا سپیدرود بدون مالک، مربی و مدیرعامل شده است. اما چه چیزی باعث شد تا کریمی راهش را از سپیدرود جدا کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از رسانه‌های محلی در شهر رشت اتهام‌های مالی را متوجه علی کریمی کرده‌اند که باعث شده تا او عطای کار کردن در این تیم را به لقایش ببخشد. البته این بخشی از ناراحتی‌های کریمی است. او به شدت از دست مسئولان استان گیلان ناراحت است. او که تاکنون بالغ‌بر ۴ میلیارد از جیبش برای سپیدرود هزینه کرده انتظار داشت تا از جانب مسئولان این استان موردحمایت قرار گیرد اما این‌گونه نشد.

حالا کریمی از سپیدرود جداشده و این تیم با شرایط دشواری روبه‌رو شده است. بازیکنان این تیم ۲ روز است که تمرین نکرده‌اند و آینده روشنی پیش روی آن‌ها نیست.

 

بدهی‌های سپیدرود چه می‌شود؟

 

در متن نامه خداحافظی علی کریمی از سپیدرود، روشن نیست که نحوه محاسبات مالی مالک مستعفی سپیدرود چه خواهد بود. اداره کل ورزش و جوانان گیلان نیز هرگز توضیح شفافی درباره شکل واگذاری باشگاه سپیدرود به علی کریمی و تضمین‌های این واگذاری منتشر نکرده‌ است. سپیدرود به عنوان یک تیم لیگ برتری به علی کریمی واگذار شد، کریمی بخشی از بدهی‌های باشگاه را به ارزش ۴ میلیارد تقبل کرد که این مبلغ را با حدود یک و نیم میلیارد و با چک‌های مدت‌دار تسویه کرد که هنوز پرداخت بخشی از آن مبالغ انجام نشده. البته بدهی‌های تازه‌ای در دوره مالکیت کریمی برای باشگاه ایجاد شد که حالا معلوم نیست با چه روشی مالک مستعفی باشگاه آنها را پرداخت خواهد کرد.

مسئله فقط خداحافظی مالک نیست، بلکه مسئله‌ مهم‌تر این است که بدهی‌های به جا مانده چگونه پرداخت خواهد شد. تیم سپیدرود در آستانه سقوط است، بازیکنان بخش زیادی از قرارداد سال جاری را دریافت نکرده‌اند و بازیکنان جدیدی در نیم‌فصل اضافه شده‌اند. سپیدرود دو بازیکن خارجی هم در دوره علی کریمی استخدام کرده که پرداخت نشدن مطالبات آنها، می‌تواند پای سپیدرود را به کمیته انضباطی فیفا باز کند و این برای تیمی با شرایط سپیدرود خطرناک است. شفاف نیست که این مبالغ را چه کسی پرداخت خواهد کرد.

نه در متن نامه خداحافظی علی کریمی درباره این مسائل توضیح داده شده و نه اداره کل ورزش و جوانان گیلان درباره این مسائل که آینده سپیدرود را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توضیح داده است. آنچه اهمیت دارد، بقای یک باشگاه، آینده‌اش و چالش‌های اقتصادی‌اش است.

علی کریمی رسما از سپیدرود رفت اما سوالات درباره آینده سپیدرود رسما بی‌پاسخ مانده است و معلوم نیست درباره این مسایل چه تصمیمی گرفته خواهد شد. آینده سپیدرود به پاسخ همین سوالات وابسته است، همان‌چه میان این خداحافظی‌ها از یاد می‌رود.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار