تابناک / وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری راه آهن قزوین-رشت طی هفته آینده با حضور رئیس جمهوری خبر داد وگفت:بر این اساس زمان حمل محموله های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها از جمله کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند، ۲۴ روز کوتاه تر می شود.
کد خبر: ۷۱۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ 27 February 2019
 
تابناک / وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری راه آهن قزوین-رشت طی هفته آینده با حضور رئیس جمهوری خبر داد وگفت:بر این اساس زمان حمل محموله های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها از جمله کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند، ۲۴ روز کوتاه تر می شود.
 
محمد اسلامی در همایش بین المللی روز چابهار با حضور 35 کشور با اشاره به این که دیروز اولین محموله صادراتی افغانستان وارد بندر چابهار شد، اظهار کرد: در دو روز گذشته طی مراسم بین المللی که در شهر زرنج افغانستان که با حضور اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان برگزار شد، اولین محموله کالاهای صادراتی افغانستان، به سمت هند از طریق بندر چابهار حرکت کرده و عصر دیروز، به بندر چابهار رسید.
 
وی تصریح کرد: قرار گرفتن سرزمین جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی-غربی و شمالی-جنوبی می تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه کشورهای ذینفع قرار بگیرد. لذا با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه ای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه ای و بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود. خوشبختانه، در می سال 2015 روسای محترم جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و نخست وزیر محترم هندوستان، موافقتنامه مهم ترانزیتی چابهار را که سنگ بنای حقوقی ناشی از اراده محکم سیاسی این دولت ها برای رونق منطقه ای ترانزیت از طریق چابهار بود را در تهران به امضا رساندند.
 
وی بیان کرد: نشست های شورای هماهنگی و کمیته پیگیری این موافقتنامه برای اجرایی سازی تسهیل ترانزیت در این کریدور طی ماه های گذشته برگزار شده که جا دارد از اهتمام دولت های عضو در این زمینه تشکر نمایم. ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه آن 2.5 میلیون تن هدف گذاری شده بود که در فاز دوم آن برای توسعه بندر شهید بهشتی که سال گذشته با حضور رییس جمهوری افتتاح شد ظرفیت آن به 8.5 میلیون تن افزایش یافت .
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هم اکنون با سرمایه گذاری های منطقه ای به عمل آمده و مشارکت شرکت های هندی در این زمینه و همچنین از رهگذر برنامه های توسعه بندری جمهوری اسلامی ایران، افق بلند مدت برای توسعه ظرفیت این بندر تا 77 میلیون تن پیش بینی و برنامه ریزی شده اس، اظهار کرد:بهره برداری موثر و کارا از بندر چابهار می تواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود آورده و علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه و حوزه قفقاز را نیز با هم متصل کند.
 
اسلامی با تاکید بر این که این بندر با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک، می‌تواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز، روند توسعه و بالندگی را طی نموده و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود، بلکه برای همه ذینفعان در بازار تجاری منطقه ای فراهم آورد، یادآور شد: 90 درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و در حال حاضر حدود 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات ایران نیز از طریق بنادر صورت می گیرد. بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود 232 میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورند.
 
وی بیان کرد: حرکت های توسعه ای مطلوب چندسال اخیر در بنادر، از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص های مطلوب جهانی کاسته و به نظر می رسد می توان با چاره اندیشی ، تدوین برنامه ها، راهبردهای مشخص و برنامه ریزی شده در راستای رویکرد همکاری و مشارکت و هم افزایی بیشتر میان بنادر کشورها، علی الاخصوص بندر چابهار و بنادر کشورهای هم جوار، پیشرفت مطلوبی را برای بنادر منطقه میسر ساخت. در این راستا برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه ازطریق محور ترانزیتی شرق کشور 'چابهار - میلک' ، نزدیکی مسافت بندرچابهار به افغانستان، سرمایه گذاری های گسترده در بخش های مختلف حمل ونقل، به ویژه در بخش بندری و دریایی، ایجاد تسهیلات ترانزیتی و گمرکی و زیرساخت های حمل ونقل در مسیر محور شرق کشور و حمایت های گسترده دولتی، بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه ای بین هند و افغانستان تبدیل کرده و درصورت رفع موانع، علاوه برتوسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر نیز خواهیم بود.
 
وی بیان کرد: هفته آینده با افتتاح راه‌آهن قزوین–رشت با حضور رئیس جمهوری، بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله های ترانزیتی را در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند، 24 روز کوتاه تر خواهیم کرد. این خط راه‌آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا وصل می‌کند، از اصلی‌ترین برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.
 
به گفته وی، هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به 25 هزار کیلومتر، از 12 هزار کیلومتر فعلی است که 7500 کیلومتر آن در دست ساخت است. در اینجا اعلام می کنم وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساخت های بنادر، ریل، جاده و فرودگاه استقبال می نماید و تسهیلات ویژه ای را برای سرمایه گذاران قائل خواهد شد.
 
با توجه به توسعه روابط حسنه فی مابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بهره مند از چابهار، همگام با برنامه ریزی و اقدامات ایران جهت تسریع در توسعه پایدار و همه جانبه منطقه مکران و محور شرق کشور از طریق بسیج همه امکانات و ظرفیت ها، یقین دارم فصل نوینی از نقش آفرینی برجسته چابهار در سطوح استانی، ملی، منطقه ای و بین المللی آغاز شده است. امیدوارم در سایه توسعه همکاری و مشارکت کشورهای منطقه، شاهد بهره گیری روزافزون و کامل از ظرفیت های بندر چابهار باشیم.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار