بازتاب دیدار اسد با رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی، رایزنی ملک سلمان با مرکل، امیر کویت و پادشاه بحرین در شرم الشیخ، افزایش اختلافات اردن و عربستان سعودی، نامه ۲۶ عضو پارلمان اروپا به روحانی و مشارکت قطر در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» در عربستان از جمله مهمترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پیشنهاد پاکستان برای حصارکشی مرز ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۱۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 26 February 2019

به گزارش تابناک، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان پیشنهاد کرد برای کاهش حوادث تروریستی و تأمین امنیت مرز مشترک موضوع حصارکشی مرز بررسی شود.

هنوز موضوع حصارکشی بیش از 950 کیلومتر از مرز مشترک پاکستان با ایران در مراحل اولیه قرار دارد.

در همین راستا «شاه‌محمود‌قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با اعزام یک هیأت عالی رتبه به ایران اطمینان داد حمله تروریستی زاهدان پیگیری خواهد شد.

«آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان در این زمینه گفت اجازه نمی‌دهیم حادثه تروریستی زاهدان تکرار شود و برای تحقیق در این زمینه با ایران همکاری خواهیم کرد.

وی در اظهارات تازه خود اعلام کرد در حال رایزنی با مقامات ایرانی برای حصارکشی مرز مشترک هستیم.

سخنگوی ارتش پاکستان اظهار داشت: آینده روابط ایران و پاکستان در حوزه نظامی بسیار روشن است و ما این همکاری ها را بسیار عالی می دانیم.

در حمله تروریستی 24 بهمن ماه در جاده خاش- زاهدان 27 نفر از مرزبانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیده 12 نفر نیز زخمی شدند.

بازتاب دیدار اسد با رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه در تهران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار کرد.

با انتشار خبر این دیدار، رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خبرهای فوری این دیدار را مخابره کردند.

دویچه وله آلمان در پایگاه خبری خود نوشت که رهبر ایران در دیدار با رئیس جمهور سوریه اشاره کرد که ایران حمایت از سوریه را حمایت از مقاومت می‌داند.

به گزارش این پایگاه خبری آلمانی، رهبر ایران در دیدار با بشار اسد گفت: «سوریه توانست در مقابل یک ائتلاف بزرگ از آمریکا، اروپا و متحدان آنها در منطقه ایستادگی کند و با پیروزی خارج شود.»

نامه ۲۶ عضو پارلمان اروپا به روحانی/پیشنهاد پاکستان برای حصارکشی مرز ایران/بازتاب دیدار اسد با رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی/ مشارکت قطر در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» در عربستان

پایگاه اینترنتی شبکه خبری العربیه در گزارشی نوشت که بشار اسد به تهران آمد تا از رهبر و رئیس جمهور ایران به دلیل حمایت‌های تهران از دمشق تشکر و قدردانی کند.

العربیه نوشت که رهبر ایران در این دیدار تاکید کرد که باید در مقابله با توطئه‌های آتی بسیار هوشیار بود و تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد منطقه حائل در سوریه یکی از این توطئه‌های خطرناکی است که باید با آن با قدرت مقابله کرد.

رویترز نیز نوشت که بشار اسد روز دوشنبه به ایران که نزدیک‌ترین متحد خود است سفر کرد و با رهبر ایران و حسن روحانی رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

این خبرگزاری نوشت که رهبر ایران و بشار اسد توافق کردند که همکاری‌ها در تمامی سطوح در راستای منافع دو ملت دوست ادامه یابد.

شبکه خبری المیادین نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت که برای نخستین بار پس از آغاز بحران سوریه، اسد به تهران سفر کرد و با رهبر ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور دیدار کرد.

پایگاه خبری TRT ترکیه نیز نوشت که در جریان دیدار بشار اسد با رئیس جمهور ایران، روحانی اسد را در جریان نتایج نشست اخیر سوچی روسیه قرار داد.

شبکه المنار لبنان نیز به پوشش خبر این دیدار پرداخت و پایگاه اینترنتی این شبکه نوشت: امام خامنه‌ای در تهران از رئیس جمهور اسد استقبال کرد و رئیس جمهور سوریه در تهران با مقامات ایرانی درباره عمق استراتژیک دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کرد.

شبکه خبری الجزیره در پوشش این دیدار نوشت رهبر ایران در جریان دیدار با اسد گفت که حمایت ایران از سوریه حمایت از محور مقاومت در مقابله با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل است.

الجزیره نوشت که رهبر ایران در این دیدار گفت که پایداری سوریه تمامی توطئه‌های آمریکا و همپیمانانش در منطقه را با شکست مواجه کرد.

شبکه الجدید لبنان نیز نوشت بشار اسد به صورت اعلام نشده به تهران سفر کرد و با رهبر و رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

شبکه ال‌بی‌سی لبنان نیز نوشت بشار اسد در تهران با رئیس جمهور ایران دیدار کرده و دو طرف درباره ادامه هماهنگی دوجانبه تاکید کردند.

ال‌بی‌سی نوشت که رهبر ایران در این دیدار با تبریک به اسد و ملت سوریه و ارتش و نیروهای مسلح این کشور برای پیروزی بر تروریسم گفت که این پیروزی‌ها ضربه سختی به طرح غرب و آمریکا در منطقه بوده است.

اسپوتنیک روسیه نیز نوشت که بشار اسد برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۱ به ایران سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد.

اسپوتنیک نوشت که بشار اسد با رئیس جمهور ایران نیز دیدار کرد و روحانی در این دیدار گفت که تهران همچنان به فراهم کردن هر آنچه که سوریه برای تکمیل مبارزه با تروریسم نیاز دارد ادامه خواهد داد.

شبکه خبری اسکای‌نیوز نیز خبر داد که بشار اسد با سفر به تهران با رهبر ایران و رئیس جمهور روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

شبکه المسیره یمن نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: رهبر ایران در دیدار با بشار اسد گفت که راز پیروزی سوریه و شکست آمریکا و مزدوران در منطقه، پایداری رئیس جمهور و ملت سوریه است.

المسیره نوشت که رهبر ایران گفت که حمایت از سوریه را حمایت از مقاومت می‌دانیم و به آن افتخار می‌کنیم.

رایزنی ملک سلمان با مرکل، امیر کویت و پادشاه بحرین در شرم الشیخ

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در شرم الشیخ محل نشست سران عربی-اروپایی با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین همکاری دوجانبه و چشم انداز همکاری میان دو کشور را مورد رایزنی قرار داد.

ملک سلمان همچنین با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت دیدار کرد. در این دیدار روابط میان دو کشور برادر و آخرین رخدادهای منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نامه ۲۶ عضو پارلمان اروپا به روحانی/پیشنهاد پاکستان برای حصارکشی مرز ایران/بازتاب دیدار اسد با رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی/ مشارکت قطر در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» در عربستان

وی همچنین با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز دیدار کرد. روابط دوجانبه، موضوعات مورد اهتمام دو کشور و تحولات منطقه از محورهای دیدار پادشاه عربستان با صدر اعظم آلمان بود.

افزایش اختلافات اردن و عربستان سعودی

تنش‌ها در مسجدالاقصی در یک هفته گذشته منجر به بازداشت «عبدالعظیم سلهب» رئیس شورای اوقاف قدس شده است؛ نهادی که طبق قوانین بین‌المللی زیر نظر وزارت اوقاف اردن فعالیت می‌کند.

اردن روز گذشته بشدت به این اقدام صهیونیست‌ها اعتراض و به حق قانونی خود برای اداره مسجدالاقصی تأکید کرد.  براساس توافقنامه «وادی عربه» به سال 1994 که بین رژیم صهیونیستی و اردن در این سال امضا شد رژیم صهیونیستی تولیت اردن بر اماکن مقدس قدس شریف را به رسمیت شناخت.

اما به نوشته روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم، رسانه‌های صهیونیستی خبر از طرح بزرگ‌تری علیه اردن داده‌اند؛ طرحی که دولت اردن را در ساعات گذشته به جنب‌وجوش وسیعی برای ممانعت از عملی شدن آن وادار کرده است و آن هم گرفتن حق قانونی اردن در اداره مسجدالاقصی و سپردن آن به عربستان سعودی است.

نامه ۲۶ عضو پارلمان اروپا به روحانی/پیشنهاد پاکستان برای حصارکشی مرز ایران/بازتاب دیدار اسد با رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی/ مشارکت قطر در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» در عربستان

بنا بر این گزارش، دولتمردان اردنی در حال راستی‌آزمایی ادعاهای درز یافته در رسانه‌های صهیونیستی هستند. اجرایی شدن این سناریو برای دولت امان به مثابه خط قرمزی است که هیچ کس نباید از آن عبور کند.

در همین ارتباط، «سفیان القضاة» سخنگوی وزارت خارجه اردن روز گذشته تصریح کرد که اداره اوقاف قدس به موجب حقوق بین‌الملل، تنها نهاد صاحب اختیار در اداره امور مسجدالأقصی است و تمامی اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در خصوص اداره حرم قدس شریف باطل و غیرقانونی است. شاه اردن نیز بارها هشدار داده است که نقض حق قانونی این کشور در اداره اماکن مقدس قدس شریف «خط قرمز» محسوب می‌شود.

این اتفاقات با دو رویداد همراه شده است، یکی اینکه رژیم اسرائیل با کمک آمریکا تلاش زیادی برای جذب عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان و عادی‌سازی روابط فی مابین می‌کند و دوم اینکه نزدیکی میان اردن و ترکیه که در مدت اخیر در حال رویداد است، به هیچ وجه به مذاق سعودی‌ها خوش نمی‌آید. اردوغان پس از سفر سیزدهم بهمن «عبدالله دوم» به ترکیه، در نامه‌ای به شاه اردن، خواستار افزایش هماهنگی میان آنکارا و امان در جهت حمایت از قدس شریف و جانبداری از «نقش تاریخی اردن» در اداره اماکن مقدس قدس شده است.

رأی الیوم در ادامه می‌نویسد که حساسیت اردن به نقش‌آفرینی عربستان سعودی در قدس از بیش از یک سال گذشته آغاز شده است از این رو که «محمد بن سلمان» شروع به اجرای طرح‌های ساختمان‌سازی و ارائه خدمات اجتماعی در حومه قدس کرده است و اکنون با نگرانی اردن در خصوص واگذاری تولیت قدس شریف به سعودی‌ها، این حساسیت رو به تنش خواهد رفت و از این رو رهبران اردن نشست‌های محرمانه‌ای را برای بررسی این موضوع برگزار کرده‌اند. برخی نیز معتقدند که اختلاف بین دو کشور بر سر موضوع فلسطین و قدس از زمانی اوج گرفت که عربستان سعودی در سال گذشته خواستار عدم حضور «ملک عبدالله دوم» در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول شده بود که با پاسخ منفی پادشاه اردن مواجه شد و او به استانبول رفت. نشستی که در محکومیت اقدام ترامپ در انتقال پایتخت آمریکا به بیت‌المقدس برگزار می‌شد. در همین حال سفر «محمد بن سلمان» به اردن در آذر ماه گذشته نیز لغو ش؛ سفری که قرار شد در اواخر ماه جاری میلادی صورت گیرد که این مورد هم تا کنون به وقوع نپیوسته است.

رأی‌الیوم در پایان می‌نویسد که آخرین نشانه‌های اوج‌گیری اختلاف میان اردن و عربستان سعودی را می‌توان در نشست ورشو دنبال کرد. از این رو که اردن معتقد بود اولویت منطقه نه تهدیدات ایران بلکه مسأله فلسطین است.

نامه ۲۶ عضو پارلمان اروپا به روحانی

در نامه ای که روز دوشنبه به رئیس جمهور ایران ارسال شده است، این 26 نماینده پارلمان اروپا مراتب "نگرانی شدید" خود را نسبت به بازداشت طولانی مدت هشت محکوم ایرانی که آن ها را مدافعان محیط زیستی حقوق بشر خوانده اند، ابراز نگرانی کردند.

این نمایندگان اروپایی با دخالت در امور قضایی ایران، نسبت به آنچه که نقض جدی حقوق این هشت زندانی و عدم بهره مندی آن ها از محاکمه عادلانه خوانده اند، انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری و بدون پیش شرط آن ها از زندان شده اند.

نامه ۲۶ عضو پارلمان اروپا به روحانی/پیشنهاد پاکستان برای حصارکشی مرز ایران/بازتاب دیدار اسد با رهبر انقلاب در رسانه‌های بین‌المللی/ مشارکت قطر در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» در عربستان

این افراد در نامه نمایندگان اروپایی تحت عنوان هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، مراد طاهباز، و عبدالرضا کوهپایه نام برده شده و از آن ها به عنوان اعضای "بنیاد میراث حیات وحش ایرانی" یاد شده است.

نمایندگان اروپایی در این نامه مداخله آمیز، نسبت به آنچه که محاکمه ناعادلانه این هشت نفر در جلسه غیرعلنی دادگاه خوانده اند، ابراز نگرانی کرده اند.

مشارکت قطر در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» در عربستان

وزارت دفاع قطر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یگان های دریایی و زمینی این کشور در رزمایش نظامی «سپر جزیره ۱۰» در عربستان شرکت می کنند.

این رزمایش نظامی از روز شنبه با مشارکت نظامیان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز شده و تا ۱۲ مارس ادامه خواهد داشت.

این دومین رزمایش نظامی مشترک میان قطر و عربستان از آغاز بحران منطقه خلیج فارس در ژوئن ۲۰۱۷ به شمار می آید.

شایان ذکر است که مانور دریایی گسترده نیروهای نظامی ایران در دریای عمان ترس و وحشت عربستان را به دنبال داشته به طوری که مسئولان این کشور از برگزاری یک رزمایش مشترک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خبر داده اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار