بازار خودروی ایران این روزها وضعیتی مبهم، آشفته و غیرمنطقی دارد، پراید که برای بسیاری، نماد این بازار است قیمتش به حدی رسیده که کسی باور نمی‌کند این خودرو قرار بود روزی از بازار ایران حذف و با یک خودرو بهتر جایگزین شود.
کد خبر: ۷۱۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 23 February 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ این وضعیت گلایه‌های زیادی را به دنبال داشته است اما هر چه گلایه‌ها بیشتر می‌شود قیمت خودرو هم بالاتر می‌رود، پراید 50 میلیونی نمود بارز این وضع است.

در مورد این موضوع یک سوال کلی از شهروندان پرسیدیم، اینکه «حس شما نسبت به وضعیت اخیر بازار خودرو چیست؟» جواب‌ها گرچه متفاوت بود اما همه در یک چیز اشتراک داشت؛ در اینکه «به ناامیدی در جامعه دامن زده است».

یکی می‌گوید تازه کارم را شروع کرده بودم و دستم در جیب خودم رفته بود، قصد داشتم ماشین بخرم اما با این اوصاف ماشین خریدن برایم یک رویای دور و دراز شده است، یکی دیگر می‌گوید دوستم چند وقتی است به آلمان مهاجرت کرده و در آنجا یک شغل ساده دارد اما با حقوق سه ماهش توانسته یک ماشین خوب، زیبا و با کیفیت بخرد ولی من که مدام درگیر کار هستم اگر از پس مخارج معمول زندگیم بر آیم هنر کرده‌ام چه برسد که بخواهم ماشین هم بخرم.

یکی دیگر از مخاطبان از خودروسازان انتقاد شدیدی می‌کند و می‌گوید هر چه مردم بیشتر شاکی می‌شوند آنها هم با گران‌تر کردن قیمت ماشین به مردم دهن کجی می‌کنند، خودشان خودروهای خارجی سوار می‌شوند و به ما را مجبور می‌کنند پراید سوار شویم تازه آن هم دیگر نمی‌توانیم بخریم.

از این دست گلایه‌ها زیاد است اما یکی از افرادی که با او صحبت کردیم به نقش مردم هم اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی ظرفیت پیش فروش خودرو ظرف 45 دقیقه پر شود چرا قیمت ماشین بیشتر از این نشود وقتی هر چه قیمت بگذارند فروش می‌رود چرا مدام افزایش قیمت را شاهد نباشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو البرز در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: یکی از علل اصلی گرانی هماهنگ نبود عرضه و تقاضا در کشور است که باعث افزایش قیمت می‌شود، کمبود در کشور و تقاضای بالا برای دریافت کالا باعث این اتفاق شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌شود اجازه واردات کالا را ندهیم و قیمت کالای داخلی را هم افزایش دهیم گفت: اگر این ممنوعیت واردات به منظور افزایش رونق داخلی باشد بسیار عالی‌ست اما اکنون وضعیت متفاوت است چون برخی کالاهای داخلی کیفیت لازم را ندارند، چون اگر جنس داخلی با کیفت باشد مردم کالای داخلی را به خارجی ترجیح می‌دهند، اما در حال حاضر پراید را آنقدر عزیز کرده‌ایم که هرچه بخواهند می‌فروشند و مردم هم می‌خرند.

کریمی در پاسخ  به اینکه آیا با این وضع بازار خرید و فروش خودرو رونق هم دارد گفت: در حال حاضر استفاده و منفعتی در خرید و فروش نیست و بازار هم رونق ندارد، به غیر از دلالانی که خودشان ماشین دارند اما با ثبت نام و فروش چند برابر این خودروها باعث خرابی بازار می‌شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو البرز در ادامه اظهار داشت: اگر قرار بر افزایش قیمت باشد باید در مقابل قدرت خرید مردم هم افزایش داشته باشد وگرنه به نقطه‌ای می‌رسد که همین افراد معدود هم دیگر قدرت خرید ندارند، این مسئله که پراید افزایش قیمت داشته است قابل قبول است اما نه این افزایش غیر منطقی.

کریمی با انتقاد از برخی رفتارها در جامعه در قبال افزایش قیمت‌ها اضافه کرد: مردم ما مردمی با فرهنگ هستند اما در این میان از برخی شهروندان که به گرانی‌ها دامن میزنند گلایه داریم.

وی در پایان از فروشندگان خودرو درخواست کرد سودی معقول از مردم دریافت کنند و افزود: همه باید با کمک یکدیگر سعی در عبور از شرایط فعلی را داشته باشیم و از فروشندگان درخواست داریم در معاملات شب عید سود معقول از مشتریان دریافت کنند. 

برچسب ها: حمید کریمی ، گرانی ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار