واردات چای خارجی و تبلیغات گسترده برای چای خارجی در رسانه‌های داخلی موجب شده که ذائقه مردم تغییر کند و ترجیح داده شود به جای چای سالم ایرانی چای خارجی بنوشند، اما چرا چای داخلی هنوز نتوانسته جای خود را در بین بازارهای مختلف چای دنیا باز کند خود جای بحث دارد.
کد خبر: ۷۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶ 06 August 2015
‌یک واردکننده چای خارجی تبلیغات گسترده و در دسترس بودن را دو عامل تغییر ذائقه مردم از چای ایرانی به خارجی دانست.

به گزارش تابناک گیلان، منطقه گیلان، روزگاری چای یکی از پردرآمدترین محصولاتی بود که چایکاران با آن زندگی‌شان را تامین می‌کردند اما طی سال‌های گذشته وضعیت به گونه‌ای شد که بسیاری از باغات چای به باغ‌های مرکبات یا ویلا تبدیل شد و بسیاری دیگر نیز همانطور به حال خود رها شدند.

واردات چای خارجی و تبلیغات گسترده برای چای خارجی در رسانه‌های داخلی موجب شده که ذائقه مردم تغییر کند و ترجیح داده شود به جای چای سالم ایرانی چای خارجی بنوشند، اما چرا چای داخلی هنوز نتوانسته جای خود را در بین بازارهای مختلف چای دنیا باز کند خود جای بحث دارد.

‌محمدولی روزبهان رییس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ارزش سالانه تولید، واردات و مصرف چای در کشور را حدود ۶۰۰ میلیون دلار دانست و گفت: سازمان چای همواره با دستگاه‌های نظارتی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشف، ضبط و امحای محموله‌های قاچاق همکاری دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار خانوار چایکار به کشت این صنعت مشغول هستند، اضافه کرد: چای در استان‌های مازندران و گیلان نقش بسیار مهمی را در ایجاد اشتغال ایفا می‌کند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان داخلی خاطرنشان کرد: برخی انتظار دارند با ریختن یک قاشق چای، ۶ استکان چای داشته باشند، این در حالیست که چای واقعی و طبیعی به هیچ وجه نیاز به عطر و طعم ندارد و چای ایرانی از این صفت برخوردار است.

روزبهان گفت: صادرات چای بسیار محدود است که به حدود دو تا سه هزار تن در سال می‌رسد و عمده مقصد چای صادراتی ایرانی به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس است که البته در موارد بسیار معدودی نیز چای ایرانی که به همسایگان ایران صادر می‌شود مجددا به عنوان چای وارداتی به ایران باز می‌گردد.

رییس سازمان چای کشور تصریح کرد: چای صادراتی عمدتا با گونی و کیسه می‌رود اما برخی از چای‌های صادراتی ارگانیک بوده و با برند خاص خود صادر می‌شود از آنجا که در باغ‌های چای ایران حتی از یک گرم سم هم برای تولید این محصول استفاده نمی‌شود بخشی از محصول ایرانی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چای ایرانی از قیمت‌های کیلویی کمتر از یک دلار تا کیلویی یک میلیون تومان صادر می‌شود که گران‌ترین قیمت این محصول صادراتی چای سفید یا همان برگ باز نشده چای است که با قیمت کیلویی حدود یک میلیون تومان به کشورهای آسیایی مانند کشورهای عربی صادر می‌شود، البته قیمت چای سفید در بازار داخلی با قیمت کمتر و البته کیفیت متفاوت‌تر عرضه می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، عباسی واردکننده چای خارجی، حمایت نکردن دولت از تجار، تولید کم چای و بروکراسی و مشکلات متعدد در ادارات را از دلایل کاهش علاقه بازرگانان در زمینه صادرات چای ایرانی می‌داند.

وی اضافه کرد: برداشتن مالیات از صادرات و پشتوانه حمایت دولتی دو نیروی محرکه تأثیرگذار برای صادرات این محصول است.

وی با بیان اینکه از ابتدای ورود چای به ایران میزان تقاضای چای و حجم تولید جوابگوی بازار نبود و به‌دنبال آن بسته‌بندی چای شامل مخلوط چای ایرانی و خارجی به مردم عرضه می‌شد، گفت: دولت برای تعادل برقرار کردن در بازار و جلوگیری از قاچاق چای واردات آن را آزاد کرد و این باعث استیصال در صنعت چای شد.

این واردکننده چای، تبلیغات گسترده و در دسترس بودن را دو عامل تغییر ذائقه مردم از چای ایرانی به خارجی دانست و گفت: یکی از دلایل استقبال چای خارجی تنوع در طعم و مناسب با ذائقه‌های مردم نقاط مختلف کشور است.

‌وی یادآور شد: بازار به سمت سلیقه مشتری حرکت می‌کند، زمانی که تقاضا برای چای خارجی با درجه‌بندی و قیمت متفاوت وجود داشته باشد تاجر هم وارد می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار