مسئولان استان قزوین می گویند : کمبود اعتبارات مالی در اجرای طرح کریدور قزوین - گیلان و مازندران، تایید نشدن مطالعات زیست محیطی و نبود اتفاق نظر باعث شده تا تکمیل این طرح ها پس از 6 سال ، هنور با اما و اگرهایی همراه باشد.
کد خبر: ۷۱۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 20 February 2019

طرح احداث جاده های قزوین به مازندران و گیلان که به ترتیب تحت عنوان جاده قزوین - رحیم آباد - کلاچای و قزوین - الموت - تنکابن شناخته می شوند، از سال 91 تا کنون به علت مشکلات کمبود اعتبار و مسائل زیست محیطی به بهره برداری نرسید ه اند.
جاده قزوین - الموت - تنکابن دارای پنج قطعه به طول 167 کیلومتر است که 96 کیومتر آن متعلق به حوزه قزوین و 71 کیلومتر آن متعلق به استان مازندران است.
جاده قزوین - الموت - تنکابن از مقابل نیروگاه شهید رجایی و حصار خروان شروع شده و از گردنه اکبرآباد به تونل شیرکوه و روستای شهرک و آتان واقع در الموت به تنکابن متصل می شود که به گفته مسئولان علت توقف این طرح کمبود اعتبارت مالی است.
جاده قزوین - رحیم آباد - کلاچای به طول 154 کیلومتر از روستای باراجینتا گردنه کامان و شهر رازمیان در الموت شروع شده و با عبور از روستاهای هیر و ویار به محله گیلان متصل شده و سرانجام با عبور از اشکورات به رحیم آباد و کلاچای متصل می شود که به گفته مسئولان علت توقف این طرح نبود پیوست زیست محیطی است.
با اینکه مسئولان و نمایندگان مردم استان به دنبال راهکاری برای ادامه روند جاده قزوین - رحیم آباد - کلاچای و افتتاح بخشی از این طرح در حوزه استان قزوین هستند، اما مدیرکل حفاظت محیط زیست معتقد است که بدون اصلاح مطالعات زیست محیطی برای کل طرح به صورت یکپارچه ادامه روند غیرممکن است.

** جاده رحیم آباد به کلاچای باید تکمیل شود
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در کشور بیشتر طرح های عمرانی به دلیل نداشتن مجوزهای لازم نظیر زیست محیطی به صورت کامل انجام نمی شود و به صورت نیمه کار رها شده است.
سیده حمیده زرآبادی افزود: رییس سازمان محیط زیست بنا به اظهارات خودش از رییس جمهوری دستور دارد تا نسبت به طرح های نیمه تمام به علت مسائل زیست محیطی تعین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: مسیر جاده رحیم آباد به کلاچای باید تکمیل شود و نباید گذاشت هزینه های انجام شده تا به امروز پرت شده و نادیده گرفته شود.
زرآبادی ادامه داد: سازمان محیط زیست باید راهکارهای قانونی و منطقی ارائه کند تا از توقف این طرح جلوگیری شود و متاسفانه این موضوع در کشور رسم شده که اگر خطا یا اشتباهی در یک فرآیند عملیاتی صورت گرفت هیچ کس به دنبال راهکار نباشد و همه به دنبال حذف صورت مسئله باشند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنده به دنبال پیدا کردن راهکاری هستم تا بتوانم به اختلافات بین دستگاهی در استان خاتمه دهم تا مردم بیشتر از این متضرر نشوند.

** از هدر رفت پول بیت المال باید جلوگیری شود
نماینده دیگر مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح ها به خبرنگار ایرنا گفت: درحال حاضر طرح احداث 2 جاده قزوین - الموت - تنکابن و قزوین- رحیم آباد - کلاچای با هدف کوتاه کردن 120 و 150 کیلومتر تا مازندران و گیلان چندسالی است که در استان کلید خورده و هنوز به اتمام نرسیده است.
داوود محمدی افزود: بنده نیز معتقدم که مسائل زیست محیطی باید رعایت شود و خوشبختانه این طرح ها در حوزه قزوین چندان مشکل حادی ندارند و باید دستورات لازم برای ادامه این طرح صادر شود.
وی تاکید کرد: اگر لازم است که مطالعات و اصلاحات زیست محیطی در این طرح انجام شود، باید هرچه سریع تر در دستور کار قرار بگیرد و نباید گذاشت پول بیت المال بعد از چندسال به هدر برود.

** مدیریت زیست محیطی لازم است؛ اشتباهات گذشته نباید مانع ایجاد کند
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین نیزگفت: برای حل هر مشکلی باید دستگاه ها راهکار ارائه دهند و اینطور نیست که مشکلات محیط زیستی برای ما بی اهیمت باشد و فقط به دنبال تکمیل پروژه باشیم.
مسعود حق لطفی افزود: جاده قزوین - رحیم‌آباد - کلاچای به دنبال سفر دوم ریاست جمهوری به استان گیلان در سال 90 تا 91 با تخصیص ردیف بودجه دولتی و سپری شدن تمام مراحل قانونی شروع به کار کرد.
وی با بیان اینکه کم کاری های گذشته را نباید به امروز ارجاع داد، اظهار داشت: اگر این طرح در گذشته پیوست زیست محیطی اخذ نکرده ، نباید الان مانع تکمیل طرح شد و حق داشتن راه را از مردم سلب نمود و باید یک راهکار منطقی برای آن اتخاذ شود.
حق لطفی در خصوص هزینه های انجام شده در جاده قزوین- رحیم - کلاچای تصریح کرد: تاکنون در حوزه استان قزوین 45 میلیارد تومان و در حوزه استان گیلان 60 میلیارد تومان هزینه شده و پول بیت المال با همه مسیرگذاری ها و اعتبارات لازم بلاتکلیف مانده است.
این مسئول با بیان اینکه طرح جاده الموت به تنکابن پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و مشکل اساسی در جاده قزوین - رحیم آباد - کلاچای است، عنوان داشت: بیشتر مشکلات محیط زیستی ما در این جاده مربوط به حوزه گیلان است و در حوزه استان قزوین چندان مشکل خاصی نداریم که لازم است با یک مدیریت زیست محیطی از توقف کامل طرح جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه قبلا در مورد مدیریت زیست محیطی مباحثی مطرح شده است، ادامه داد: برای عبور حیوانات وحشی و احداث پل در مسیر فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی سطح زمین بارها با حضور معصومه ابتکار رییس سابق سازمان محیط زیست مباحثی مطرح شده و لازم است که این موضوعات پیگیری شود.
حق لطفی با بیان اینکه هیچ جاده ای روی هوا کشیده نمی شود، توضیح داد: با نگاهی دقیق تر در احداث هر جاده، خاک، طبیعت و درختان از بین می روند و اگر بنا باشد برای هر جاده مسائل محیط زیستی مطرح شود باید همه طرح ها متوقف شود.
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین یادآور شد: در اجرای این طرح 250 نفر مشغول به کار بودند که اکنون با توقف طرح این افراد در حال بیکار شدن هستند و این موضوع بعدا آسیب های اجتماعی دیگری درپی خواهد داشت.

** استان قزوین درگیر مشکلات زیست محیطی نیست
معاون امور عمرانی استاندار قزوین هم گفت: کمبود اعتبارات مالی برای تکمیل جاده قزوین - الموت - تنکابن باعث شده تا روند اجرای طرح با کندی همراه شود و خوشبختانه این طرح با 85 درصد پیشرفت فیزیکی مشکلی از نظر زیست محیطی ندارد.
علی فرخ زاد اضافه کرد: درحال حاضر مسئولان استان در تلاش هستند تا اجرای این طرح در حوزه استان قزوین تکمیل شده و به بهره برداری برسد که رانش 12 کیلومتری زمین در مسیر در این طرح باعث تاخیر در اقدامات عمرانی شد.
وی با بیان اینکه مشکل اساسی ما در جاده قزوین – رحیم آباد و کلاچای است، اظهار داشت: نبود پیوست زیست محیطی در سابق باعث شد تا سازمان محیط زیست از ادامه این طرح جلوگیری کند که اکنون این مطالعات از سوی مشاور وزارت راه و شهرسازی انجام شده و به سازمان محیط زیست ارسال شده تا پس از رفع ایرادات، مجدد در دستور کار قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: در آخرین استعلامی که از عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در استان گرفتیم، هنوز اصلاحات لازم از سوی این سازمان روی انجام نشده و منتظریم تا پس از رفع ایرادات ، ادامه طرح را با سرعت پیش ببریم.
فرخ زاد تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی این طرح عمدتا مربوط به حوزه گیلان است و استان قزوین چندان درگیر این مشکلات نیست اما مسئله اینجاست که سازمان محیط زیست خواستار یکپارچه سازی این طرح است و می خواهد مطالعات زیست محیطی از قزوین تا گیلان یکجا انجام شود.
معاون عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که طرح در حوزه استان قزوین به بهره برداری برسد که نامه ای نیز در این خصوص به وزارت و راه وشهرسازی ارسال شده است.
وی یادآور شد: موضوعی که فعلا در دستور کار قرار گرفته افتتاح و بهره برداری این طرح از دانشگاه آزاد تا سه راهی میزوج است و مابقی مسیر تا شاهرود را بعدا پیگیری می شود.

** طرح کریدور قزوین – رحیم آباد – کلاچای یکپارچه است
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین نیز گفت: برای تمام طرح های بزرگ مقیاس مانند راه های ارتباطی، در قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست بر وجود پیوست زیست محیطی تاکید شده است.
حسن پسندیده افزود: قبل از اجرای طرح باید مطالعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی انجام شود و تا زمانی که این مطالعات مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نباشد، اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه در مورد طرح کریدور قزوین – رحیم آباد – کلاچای مطالعات وزارت راه تکمیل نشده، اظهار داشت: این طرح ها باید پس از تکمیل به سازمان محیط زیست ارسال شود و سازمان نیز موظف است پس از 2 ماه بررسی و نتیجه قطعی را اعلام کند.
پسندیده ادامه داد: رویکرد سازمان محیط زیست به اجرای طرح کریدور قزوین – رحیم آباد – کلاچای یکپارچه و به دور از بخشی نگری است و تایید مطالعات زیست محیطی به منزله تایید تمام مسیر کریدور قزوین – رحیم – آباد کلاچای محسوب می شود نه اینکه تنها بخشی از طرح در استان مورد نظر باشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: مقرر شده مشاور وزارت راه و شهرسازی مطالعات و اصلاحات لازم برای رفع ایرادات طرح را به صورت یکپارچه انجام دهد و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کند.
به گفته رییس پلیس راه استان قزوین و مسئولان این استان، قزوین جزو سه استان پرتردد کشور است.
قزوین در مسیر ارتباطی 12 استان کشور قرار دارد و راه اتصال پایتخت به چند استان کشور نیز از این منطقه می گذرد.
آزادراه های قزوین-کرج و قزوین-رشت و قزوین-زنجان از مهم ترین راه های ارتباطی کشور به شمار می روند.
بخشی از راه اهن سراسری غرب به شرق کشور نیز از استان قزوین عبور می کند و مسیر بین پایتخت به غرب کشور است.
راه اهن قزوین-رشت نیز از مسیرهای ریلی جدید کشور است که 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزودی به بهره برداری می رسد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار