رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آیت الله موسوی جزایری از «امامت جمعه اهواز» استعفا داد/بازداشت دو مسئول در شمیرانات/پدیده جدید پشت‌بام فروشی متری یک تا سه میلیون تومان!/آخرین وضعیت جسمانی مغز متفکر شورای نگهبان و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۱۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰ 19 February 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

آخرین وضعیت جسمانی مغز متفکر شورای نگهبان

فرزند آیت الله مؤمن در مورد آخرین وضعیت جسمانی آیت الله مومن اظهار کرد: وضعیت آیت الله مؤمن از چهارشنبه گذشته بحرانی شد و تا به این لحظه تغییری در وضعیت ایشان رخ نداده است. فرزند آیت الله مؤمن در گفت وگو با شفقنا، در مورد آخرین وضعیت جسمانی آیت الله مومن اظهار کرد: وضعیت آیت الله مؤمن از چهارشنبه گذشته بحرانی شد و تا به این لحظه تغییری در وضعیت ایشان رخ نداده است. وی گفت: کادر پزشکی تمام سعی خود را برای درمان انجام می‌دهند و در مورد بهبود یا عدم بهبود هیچ نظر قطعی را مطرح نمی‌کنند و تنها عنوان کردند که وضعیت ایشان بحرانی است. فرزند آیت الله مؤمن از مردم درخواست کرد که برای شفای آیت الله مؤمن دعا کنند.

طعنه‌های ذوالنور به کواکبیان

نماینده مردم قم گفت: آن‌هایی که از رئیس جمهورحمایت کردند و هنوز پای دولت ایستاده اند باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند. در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس مجتبی ذوالنور در تذکری گفت: قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس به نمایندگان حق دارند که رئیس جمهور را با ذکر دلایل استیضاح کنند. وی افزود: تعدادی از نمایندگان به این نتیجه رسیدند که ما امروز جوابی برای سفره‌های خالی مردم، بیکاری، قاچاق و مشکلات اقتصادی نداریم، دولت باید در حل این معضلات موثر باشد. نماینده مردم قم تصریح کرد: آقای کواکبیان گفته اند، افرادی اعلام کرده اند که تعدادی از اصلاح طلبان موافق استیضاح رئیس جمهور هستند، ما رشیدتر از آن هستیم که این کار را انجام دهیم. ذوالنور با بیان اینکه این اظهارات توهین است، گفت: مردم در مورد عاقلانه بودن و غیرعاقلانه بودن استیضاح رئیس جمهور قضاوت خواهند کرد. وی افزود: مگر آقای کواکبیان سخنگوی اصلاح طلبان است و یا لوح محفوظ در اختیارشان است و یا از صحبت‌های بنده با برخی اصلاح طلبان اطلاع دارند؟ این نماینده مجلس گفت: آن‌هایی که از رئیس جمهورحمایت کردند و هنوز پای دولت ایستاده اند باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند.

واکنش تند امیرآبادی به درخواست آشنا از ضرغامی!

پس از درخواست حسام الدین آشنا از عزت‌الله ضرغامی، امیرآبادی فراهانی نماینده مردم با انتشار کامنتی نسبت به این درخواست واکنش تندی نشان داد. چند روزی است که بحث استیضاح حسن روحانی رئیس‌جمهور به اخبار داغ رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده است. پیش‌تر این طرح از سوی تعدادی از نمایندگان تهیه و تدوین شده بود، اما بنا به دلایلی برخی نمایندگان از پیگیری آن دست کشیدند. به تازگی مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حال گرفتن امضای نمایندگان برای این طرح است. پس از انتشار این اخبار بسیاری از سیاسیون نسبت به آن واکنش نشان دادند و هر کدام به نحوی مخالفت یا موافقت خود را با این طرح اعلام کردند. سید عزت‌اللّه ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با انتشار توییتی در صفحه شخصی‌اش نسبت به قضایای اخیر واکنش نشان داد و نوشت: «کارنامه رئیس جمهور، "واضح تر"از آن است که نیاز به"طلب وضوح"داشته باشد! نیت نمایندگان محترم در همراهی با مردم در شرایط سخت معیشتی امروز قابل درک است. تنها راه این همراهی #استیضاح نیست. اختیارات مجلس برای اصلاحات و تصویب قوانین ضروری وفوری برای خروج از #ناکارآمدی فعلی فراتراز اینهاست» حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در واکنش به توییت ضرغامی نوشت: «سلام علیکم اگر ممکن است چند پیشنهاد مشخص برای حل فوری مشکلات کشور توسط مجلس شورای اسلامی مطرح بفرمایید.» اما ماجرا به اینجا ختم نشد. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس نیز پاسخ تندی به حسام الدین آشنا داد و در جواب درخواست حسام الدین آشنا از ضرغامی نوشت:
«سلام علیکم
جنابعالی کمتر در امور دولت و وزرای محترم دخالت فرمایید.
#بودجه۹۸»

ریسک زمین لرزه در کجای تهران بیشتر است؟

بیشترین آسیب پذیری و ریسک مخاطرات زمین لرزه در منطقه ۲۲ در شرق و شمال شرقی این منطقه است که از لحاظ قدمت قدیمی‌تر از دیگر نواحی هستند و در حریم گسلش قرار گرفته اند. براساس یافته‌های تحقیقی که در شماره اخیر فصلنامه «دانش پیشگیری و مدیریت بحران» منتشر شده بعد از این نواحی، قسمت‌هایی از شمال و شهرک‌های موجود در غرب و جنوب منطقه پرخطرترین ناحیه هستند. هدیه سلطانپور، دکتر مهدی زارع، دکتر ابراهیم مقیمی و دکتر منصور جعفربیگلو در این تحقیق با مطالعه موردی منطقه ۲۲ با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP به ارزیابی ریسک زمین لرزه در شمالغرب تهران پرداخته اند. منطقه ۲۲ واقع در شمال غرب تهران با داشتن جمعیت بیش از ۱۲۸ هزار نفر و عبور گسل شمال تهران از شمال این منطقه همچنین با توجه به توسعه ساخت وساز‌های اخیر که بیشتر به صورت برج خود را نمایان می‌کنند، همواره در معرض ریسک زلزله قرار دارد. محققان نتیجه گرفته اند با توجه به آسیب پذیری و خطر و جمعیت در منطقه، ریسک زلزله منطبق با نقاط جمعیتی در منطقه است و هرچه از پهنه‌های با جمعیت بالا دور می‌شویم ریسک کمتر می‌شود؛ بنابراین کنترل جمعیت پذیری و ساختمان سازی در منطقه از اعتبار بالایی در کاهش ریسک برخوردار است./ کانال نقشه و اطلاعات مکانی

اولین جلسه محاکمه فریدون و مرتبطین برگزار شد

مرکز رسانه قوه قضاییه در این باره اعلام کرد: اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون و شش نفر از مرتبطین وی در پرونده، در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه برگزار شد. در این جلسه که حسین فریدون و چهار نفر از مرتبطین به همراه وکلای خود حضور داشتند، نماینده دادستان کیفرخواست پرونده را قرائت کرد. در جلسه اول دادگاه که دو ساعت و پانزده دقیقه به طول انجامید، متهم ردیف دوم و وکیل وی پس از تفهیم اتهام از سوی قاضی عالیشاه به دفاع از اتهامات انتسابی مطرح در کیفرخواست پرداختند.

حضور محسوس و نامحسوس مأموران پلیس در مراکز خرید تهران

رییس پلیس تهران گفت: طرح ترافیک و زوج و فرد به دلیل بالا رفتن حجم ترافیک و آلودگی در پنجشبه‌ها نیز تا ساعت یک ادامه دارد، با توجه به خرید شب عید ترافیک عصرگاهی افزایش حدود ۱۵ درصدی داشته است. پلیس هم در بحث ترافیک و هم در بحث خرید و فروش شب عید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده، حضور مأموران در مراکز خرید و فروش نیز که چه به صورت محسوس و چه به صورت نامحسوس پررنگ‌تر شده و طرح اسفندماه با جدیت بیشتر برای راحتی مردم به اجرا می‌رسد. / تسنیم

آقای ظریف! شما در چین معروف شده‌اید

وانگ یی وزیر خارجه چین خطاب به ظریف گفت: سخنرانی جانانه و شفاف شما (ظریف) در مورد دفاع از حقوق ایرانیان در کنفرانس مونیخ را روز گذشته از طریق تلویزیون نگاه کردم و فکر می‌کنم میلیون‌ها بیننده چینی نیز سخنان شما را تماشا کردند و حالا شما به چهره‌ای معروف در میان چینی‌ها تبدیل شده‌اید./ پاد

افزایش بهای ارز در روز‌های اخیر، این دو دلیل را دارد

به‌رغم آنکه هیچ تغییری در سیاست‌های کلی بانک مرکزی در خصوص ارز ایجاد نشده و حتی تلاش این بانک برای بازگرداندن ارز ناشی از صادرات، روندی جدی‌تر به خود گرفته، چرا بار دیگر قیمت ارز میل به افزایش پیدا کرده‌است. پاسخ به این سؤال را باید در دو حوزه اصلی جست‌وجو کرد. نکته اول احتمال افزایش شدید نقدینگی در سطح بازار و موضوع دوم نیاز‌های عمومی پایان سال است. /دنیای اقتصاد

پدیده جدید پشت‌بام فروشی متری یک تا سه میلیون تومان!

ناحیه ۷ منطقه ۴ تهران که به نام «شمیران نو» معروف است، سردمدار پشت بام فروشی در تهران محسوب می‌شود. در این محله که بیش از ۹۰ درصد ساخت وساز‌های آن غیرمجاز است، مافیای خرید و فروش پشت بام‌ها براحتی فعالیت می‌کنند. شبکه ذینفع، دلال و مستأجر در این محله راه‌اندازی شده و هر فردی که توان مالی بالایی نداشته باشد، می‌تواند پشت بام اجاره و رهن کند! برخلاف تصور نرخ‌ها آنچنان پایین نیست.

شکایت «رئیس دولت اصلاحات» از «کریمی قدوسی» به هیأت نظارت

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از شکایت سید محمد خاتمی از کریمی قدوسی نماینده مشهد و همچنین شکایت دادستانی تهران از دو نماینده تهران خبر داد. محمدجواد جمالی در گفت وگو با ایسنا، در توضیح جلسه امروز هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: رئیس دولت اصلاحات از آقای کریمی قدوسی نماینده مشهد شکایتی را مطرح کرده است که درباره مصاحبه ایشان مربوط به ملاقات رئیس جمهور وقت با ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان است، قرار شد از آقای کریمی قدوسی برای توضیحات دعوت شود.

بحران جدید ورزشی: فلسطین در خاک فلسطین اشغالی میزبان ایران!

بحران ورزشی ناشی از عدم حضور ورزشکاران ایرانی برابر ورزشکاران اسرائیلی ابعاد تازه‌تری یافته است. مسئله‌ای که ممکن است پیش از آغاز رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 پرونده تیم ملی زنان کشورمان را ببند. این بار اگرچه خبری از رویارویی با تیم اسرائیلی نیست اما قرار است رقابت‌‎های انتخابی در خاک اسرائیل برگزار شود! تیم ملی فوتبال زنان کشورمان برای شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 در گروه C این رقابت‌ها با تیم‌های چین تایپه، فیلیپین و فلسطین هم گروه شده است و انچنان که پیش از این تعیین شده فلسطین میزبانی این رقابت‌ها را برعهده گرفته است. اما در این میان یک اشکال بزرگ وجود دارد. ورزشگاه‌هایی که فلسطین برای برگزاری این رقابت‌ها انتخاب کرده است در خاک فلسطین اشغالی قرار دارد و این بدان معنی است که ورزشکاران ایرانی برای شرکت در این رقابت‌ها باید وارد خاک فلسطین اشغالی شوند که طبق قوانین داخلی کشورمان غیرقانونی است. پیش از این فلسطین در مرحله نخست انتخابی المپیک در آسیا هم میزبان بود که بازی‌های گروه مربوط به فلسطین در شهرک الرام در استان اورشلیم از نواحی فلسطین اشغالی برگزار شد. اگر آنطور که به نظر می‌رسد فلسطین بار دیگر شهر رام‌الله را برای برگزاری این رقابت‌ها انتخاب کند اعضای تیم ملی کشورمان نمی‌توانند در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت کنند و این بدان معناست که پیش از آغاز رقابت‌های انتخابی پرونده تیم ملی کشورمان بسته می‌شود. /آزادی

بازداشت دو مسئول در شمیرانات

یک منبع آگاه از بازداشت دو مسئول در شهرستان شمیرانات خبر داد. یک منبع آگاه در گفت وگو با مهر از بازداشت دو مقام مسئول در شمیرانات خبر داد و افزود: جزییات این بازداشت هنوز مشخص نیست اما این دو مسئول بازداشت شده اند. بر اساس این گزارش، هنوز هیچ منبع رسمی علت دقیق بازداشت را بیان نکردند، اما با توجه به توئیت شب گذشته امام جمعه لواسان، عده ای فساد مالی مرتبط با واگذاری زمین را از دلایل بازداشت این دو مسئول ذکر کردند.

توضیحات شریعتمداری درباره کامپیوتر اپل دفترش

روزنامه کیهان پاسخ حسین شریعتمداری به سؤال باشگاه خبرنگاران صداوسیما در باره دلیل استفاده وی از کامپیوتر امریکایی را منتشر کرد. کیهان از قول شریعتمداری نوشت: سیستم کامپیوتری کیهان از ۴۰ و چند سال قبل یعنی قبل از انقلاب «آی بی‌ام» و «مکینتاش» بوده است و هرچه ما افزوده‌ایم از سیستم‌های دیگر است ولی تغییر سیستم اصلی که صفحه‌بندی و چاپ با آن انجام می‌شود مستلزم هزینه‌های فراوان است یعنی اگر ما می‌خواستیم آن را تغییر بدهیم حداقل باید دو سه میلیارد هزینه کنیم، اینها از قبل بوده و آن دستگاهی را هم که در آنجا می‌بینید به خاطر این است که با آن می‌توانم صفحات را ببینم، مطالب را تصحیح یا جابجا کنم، با استان‌ها ارتباط برقرار کنم و موارد دیگری از این دست را انجام بدهم چون اصلاً سیستم این است و حالا آن را چه کار کنیم؟ باید چند میلیارد هزینه کنیم، از کجا این هزینه را بیاوریم؟ خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شنیده‌ام که دو عدد هم بیشتر در کل مجموعه کیهان از آن دستگاه وجود ندارد؟ و شریعتمداری ضمن تصدیق نظر وی گفت؛ بله، دو دستگاه است، یکی در اتاق من است و یکی هم در اتاق تیتر است، چون این دو جا به این دستگاه نیاز دارند.

آیت الله موسوی جزایری از «امامت جمعه اهواز» استعفا داد

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، روز گذشته با حضور در دفتر مقام معظم رهبری، گزارشی از وضعیت جسمانی خود ارائه کرد و از سمت «امامت جمعه اهواز» استعفا داد. وی در «خطبه های نماز جمعه 26 بهمن ماه اهواز» از «احتمال کناره‌گیری از سمت امامت جمعه به دلیل ضعف قوای جسمی» سخن به میان آورد. استمرار این بیماری، آیت الله موسوی جزایری را بر آن داشت که بنا به تکلیف شرعی و عدم توانایی در اقامه نماز جمعه، از سمت امامت جمعه استعفا دهند.

دادستان تهران: حکم بابک زنجانی «اگر» دارد

دادستان تهران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر بابک زنجانی بدهی اش را بدهد مورد عفو قرار می گیرد، گفت: در حکم ایشان آمده که اگر او وجوه را مسترد کند، می تواند مشمول عفو قرار گیرد لذا پرونده بابک زنجانی برای پرداخت وجوه دولت تشکیل شد. وی با طرح این سؤال که چرا حکم را اجرا نمی کنیم، گفت: ما بارها گفتیم اگر او پول ها را بدهد می تواند مورد عفو قرار گیرد. ما چندین سال است که حکم را اجرا نکردیم با اینکه حکم قطعی است زیرا "اگر" دارد و این قید "اگر" مهم تر است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار