کد خبر: ۷۱۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ 10 February 2019

تابناک / فرماندار بندرانزلی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی شرایط مطلوبی ندارد، گفت: نباید فرصت احیای تالاب را از دست داد.

اسماعیل حیدری آزاد در مراسم افتتاح اداره پایش تالاب بین المللی انزلی اظهار کرد: همگان می دانیم و می دانند که تالاب بین المللی انزلی شرایط مطلوبی نداشته و در شرایط بدی به سر می برد و متاسفانه تالاب زیبای انزلی به دلیل پسروی و کاهش تراز آب دریای خزر و خشکسالی های پیاپی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه احیای تالاب انزلی از مهمترین دغدغه های اجتماعی مردم این شهرستان است افزود: تالاب انزلی به عنوان یک مخزن بزرگ آب عمل می کند و مسلما خشک شدن این تالاب بین المللی بر کاهش و خشک شدن آب سفره های زیر زمینی تاثیر خواهد گذاشت.

فرماندار با اشاره به لزوم انجام لایروبی و پاکسازی‌های به موقع این موهبت الهی افزود:تالاب بین المللی انزلی، با ممانعت از بروز طغیان و سیلاب‌ها، در معیشت مردم خوب و نجیب شهرستان‌های انزلی، صومعه سرا و رشت بسیار موثر بوده و این تالاب محل تخم ریزی بسیاری از ماهیان و زیستگاه انواع پرندگان است که متاسفانه رسوبات حاصل از فرسایش آبخیز و انتقال آن به تالاب و همچنین رهاسازی فاضلاب‌های انسانی و صنعتی و نیز رهاسازی زباله های شهری در رودخانه های ورودی به تالاب و انتقال آنها به تالاب، باعث کاهش حجم مخزن تالاب شده و آلودگی های مذکور تخریب محیط زیست تالاب را نیز در پی داشته است.

حیدری آزاد تاکید کرد: باید با یک عزم ملی و به دور از هرگونه سیاسی کاری، اقدامات پیشگیرانه ای برای ورود رسوبات جدید به تالاب در مدخل ورودی های رودخانه های منطقه ایجاد شود و دستگاه‌های لایروبی مدرن برای این منظور پیش بینی و در صورت نبود آنها نسبت به خریداری این دستگاه‌ها اقدام شود تا عملیات تخلیه تله های رسوب گیر سریعا انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: با وجود کارهای انجام شده در خصوص تالاب ، متاسفانه افکار عمومی، برداشت قوی و استنباط خوبی از عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص احیای تالاب نداشته و انتظار دارند از جلسات کاسته شده و عملیات اجرایی احیای تالاب را ببینند.

حیدری آزاد با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های ملی و بین المللی در امر احیای تالاب استفاده کرد، گفت: باید کارهای اجرایی احیای تالاب پر رنگ تر باشد و علاوه بر آموزش حاشیه نشینان تالاب ، و استفاده از شوراهای اسلامی و دهیاران ، درجهت فرهنگ سازی وایجاد عزم همگانی برای احیای تالاب کار متفاوتی انجام دهیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار