کد خبر: ۷۱۳۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 10 February 2019
 
روایت‌های مادرانه از روزهای انقلاب/جان‌فشانی‌ زنان در زمستان ۵۷

 

تابناک گیلان / حال و هوای روزهای انقلاب را باید از مادران و بانوانی شنید که دوشادوش مردان و فرزندانشان برای رسیدن بهار در زمستان سال ۵۷ جان‌فشانی کردند تا دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان هم درخشان باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: برگ برگ تاریخ ایران اسلامی مملو از ایثار و جان‌فشانی‌های مردمی است که برای پیروزی انقلاب، فرمان و پیام رهبر انقلاب را با جان و دل درک کردند و به مبارزه با رژیم پرداختند.

بازخوانی بخشی از خاطرات روزهای انقلاب از زبان مادران و خواهرانی که دوشادوش مردان و فرزندان این مرز و بوم جان‌فشانی کرده‌اند تا زمستان ۵۷ به بهار تبدیل شود، شنیدنی است. خاطراتی که بخشی از آن‌ها مکتوب و منتشر شده است.

زنگ انقلاب در مدارس نواخته شد

فاطمه کشاورزیان از بانوان انقلابی بهشهر می‌گوید: روال راهپیمایی‌های ما به این صورت بود که برادران از دبیرستانشان، واقع در پشت مدرسه ما یعنی (محبوبه متحدین) راه می‌افتادند به طرف مدرسه دخترانه تا همراه با هم به سمت جایی که باید راهپیمایی کنند، برویم.

وی افزود: برادران طبق روالِ روزهای قبل، نزدیک مدرسه ما شدند و در را باز کردند، من و چند نفر از دختران دانش‌آموز که منتظر حضور برادران انقلابی بودیم، با آن‌ها همراه شدیم، مدیر مدرسه، زبان تهدیدش را باز کرد و گفت: «خانم کشاورزیان! مطمئن باش اگر پایت را از مدرسه بیرون بگذاری، نمره انضباطت صفر است.» بی‌توجه به حرف مدیر، همراه با برادران درحالی‌که شعار می‌دادیم، راه افتادیم.

 

وی ادامه داد: روز بعد که بنای رفتن برای راهپیمایی را داشتیم، مدیر مخالفت کرد که طبیعی بود؛ چون ساواک حتماً متوجه می‌شد و این اتفاق برای مدیر سنگین تمام می‌شد، تا ظهر صبر کردیم تا رضایت او را برای رفتن به راهپیمایی جلب کنیم اما او پایش را توی یک کفش کرده بود و اجازه نمی‌داد. مقاومت مدیر، از روز قبل بیشتر شده بود، ناامید از انجام راهپیمایی شده بودم که فکر بکری به سراغم آمد، هر طور شده باید نشاط را چاشنی کارمان می‌کردیم تا بچه‌ها خسته نشوند.

خانم کشاورزیان می‌گوید: بچه‌ها طبق نقشه‌ای که برایشان طراحی کردم، نمایش را به اجرا درآوردند، ولوله‌ای در سالن مدرسه به پا شده بود، مدیر با دستپاچگی از دفتر کارش بیرون آمد، اوضاع را که دید، دوباره شروع کرد به تهدید کردن: «مطمئن باشید اگر پایتان را از مدرسه بیرون بگذارید، همه‌تان را تحویل سازمان امنیت می‌دهم.»

استفاده از گاز اشک‌آور برای سرکوب قیام مردم

فاطمه سلطانی مادر شهیدان برزگر از ساری نیز در خاطرات خود از روزهای پیش از پیروزی انقلاب می‌گوید: در یکی از روزها که به همراه دخترهایم برای شرکت در راهپیمایی به سمت امامزاده یحیی ساری در حرکت بودیم، در مسیر متوجه شدم چشم مردمی که از امامزاده می‌آیند، پر از اشک است.

وی ادامه داد: جلو رفتم و پیگیر موضوع شدم که فهمیدم گاردی‌ها گاز اشک‌آور زده‌اند. به دخترهایم گفتم «بهتر است از اینجا برویم تا گرفتار گاز اشک‌آور نشدیم، زود از آن محل دور شدیم و رفتیم به‌طرف خیابان جاده فرح‌آباد -که الآن اسمش، خیابان مدرس است.»

مادر شهیدان برزگر  ادامه داد: بعدازظهر همان روز و وقتی‌که فضا کمی آرام و از شدت گازهای اشک‌آور کم شده بود به فروشگاه ارتش رفتم تا برای خانه خرید کنم. فروشگاه تعطیل بود، جلوی چهارراه انقلاب، نزدیک مسجد جامع گروهی از گاردی‌ها را دیدم که بی‌رحمانه به مردم حمله می‌کردند، گاردی‌ها رو به مردم فریاد می‌کشیدند «گم شوید! گم شوید!» من همین‌طور ایستاده بودم و به یکی از گاردی‌ها خیره شدم. گاردی که من را دید باطوم خودش را درآورد و با فریاد «گُم شو»، من را دنبال کرد. فرار را بر قرار ترجیح دادم و به‌طرف «میدان ساعت» رفتم. آنجا هم مملو از گاز اشک‌آوری بود که رژیم برای متفرق کردن مردم از آن استفاده می‌کرد.

جمع‌آوری نشریات مجاهدین در تنکابن و رامسر

فرزانه جعفری بانوی انقلابی از رامسر نیز از خاطرات خود می‌گوید و عنوان می‌کند: یک روز به ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب مانده بود، منافقین، آن روز با توزیع نشریه، اهداف و اندیشه‌هایشان را انتشار می‌دادند. تصمیم روز بیست و یکم بهمن‌ماه، جمع‌آوری نشریات مجاهدین در تنکابن بود، برای همین یک مینی‌بوس دست‌وپا کردیم و همراه با چهل نفر، عازم تنکابن شدیم.

وی افزود: آدرس محلِ توزیع نشریات را هم از قبل گرفته بودیم، به رامسر که رسیدیم، متوجه شدم بچه‌ها تشنه و گرسنه هستند و برای جمع‌آوری نشریات مجاهدین، توان و انرژی لازم را ندارند، بیشتر بچه‌های داخل مینی‌بوس، از اهالی «چابکسر» و «سرولات» رامسر بودند. وضعیت‌شان را که دیدم، با خود گفتم«باید فکری به حال نزار و گرسنه‌شان کنم»، به راننده گفتم «شما چند دقیقه اینجا بایستید، ببینم آیا پدر و مادرم خانه هستند که از آن‌ها برای آمدن همراه شما اجازه بگیرم.»

این بانوی انقلابی ادامه داد: قصد من از این کار، آن بود که رضایت و آمادگی والدینم را برای پذیرایی از این چهل نفر جویا شوم و اگر دیدم، آمادگی دارند، آن‌ها را برای ناهار به منزلمان دعوت کنم، موضوع را با پدرم در میان گذاشتم. وقتی فهمید که هدفمان کمک به انقلاب و جمع‌آوری نشریات است، آستین بالا زد و گفت«نگران نباش»، این حرف را که از پدرم شنیدم، در پوست خودم نمی‌گنجیدم. بلافاصله رفتم و هر چهل نفرشان را برای ناهار به منزلمان دعوت کردم.

کلثوم امینی دیگر بانوی مبارز از تنکابن نیز می‌گوید: دولت بازرگان تازه تشکیل شده بود و مدیریت بر نهادهای دولتی از عناصر شاهنشاهی به دست نیروهای انقلابی افتاده بود، در بعضی از شهرها هم جامعه زنان تشکیل شده بود، با ورود به جامعه زنان، خیلی از چارت‌هایی را که پیش‌ازاین در ادارات بود، به هم زدم و آن نگاه رئیس مرئوسی را از بین بردم، با خود گفتم؛ من انقلابی‌ام و نگاه من هم سازندگی است نه پشت میزنشینی. پس از مدتی از جامعه زنان بیرون آمدم و در کار امدادگری مشغول خدمت به مردم شدم.

بنابر این گزارش روزهای انقلاب مملو از خاطرات تلخ و شیرینی است که در جان‌ودل مردمان این سرزمین ریشه دوانده و امروز که بیش از ۴۰ سال از آن روزهای حماسه و قیام می‌گذرد شاهد دستاوردهای مختلف این انقلاب در بخش‌های مختلف به ویژه حضور اجتماعی بانوان در عرصه‌های مختلف هستیم.

انقلاب موجب بالندگی و حضور پررنگ زنان شد

معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب تاکنون زنان پیشرفت‌های بسیاری داشته و در عرصه‌های مختلف حضور پررنگ‌تری پیدا کرده‌اند. انقلاب باعث بالندگی بیشتر شده و همواره شاهد رشد زنان در عرصه‌هایی همچون سوادآموزی، آموزش عالی،  وضعیت بهداشت، ورزش قهرمانی، اشتغال، خدمات اجتماعی و غیره بوده‌ایم.

وی با توضیح در خصوص برخی از دستاوردهای بانوان در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: وضعیت سوادآموزی و آموزشی زنان از لحاظ آموزش ابتدایی و آموزش عالی رشد بسیار چشمگیری داشته است.  در دهه ۵۰ میزان باسوادی زنان ۳۵ درصد بود این در حالی است که بر اساس آمارهای سال ۹۵ بیش از ۸۹ درصد زنان باسواد بوده و از سطوح مختلف تحصیلاتی برخوردارند.

ابتکار ادامه داد: به‌علاوه در زمینه زنان تحصیل‌کرده و دانشگاهی نیز پیشرفت بسیار مطلوبی داشته‌ایم؛  چرا که آمار زنان تحصیل‌کرده در سال ۵۷ برابر با ۵ درصد بوده که در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است. این امر نشان‌دهنده حضور پررنگ زنان در عرصه‌های علمی و پژوهشی طی سال‌های پس از انقلاب است.

معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ابعاد مختلف زندگی بانوان را تحت تأثیر قرار داده و بهبود بخشیده است، عنوان کرد: منحنی بهبود شاخص‌هایی همچون شاخص بهداشتی، کاهش مرگ‌ومیر مادران، امید به زندگی زنان و ارتقا بهداشت عمومی از جمله مواردی است که شاهد تحول‌های چشم‌گیری در آن‌ها در دوران پس از انقلاب بوده‌ایم و این تحولات مثبت نشانه توجه انقلاب به حوزه زنان و خانواده است.

انقلاب موجب دسترسی بیشتر زنان به خدمات شده است

ابتکار از افزایش سن امید به زندگی زنان از ۵۵ سال به ۷۸ سال سخن گفت و اظهار داشت: این امر نشان‌دهنده بهبود وضعیت بهداشت عمومی، تغذیه و الگوی زندگی بانوان است، به‌علاوه در حال حاضر سن امید به زندگی زنان چهار سال از مردان بیشتر است.

وی بابیان اینکه انقلاب موجب اشتغال پررنگ‌تر، حضور جدی‌تر و دسترسی بیشتر زنان به خدمات شده است، توضیح داد: در طول این چهل سال شاخص‌هایی همچون اشتغال زنان، خدمات تأمین اجتماعی و پوشش بیمه‌ای زنان همواره رشد داشته و این نشان‌دهنده تأثیر مثبت انقلاب در زندگی زنان است.

ابتکار با بیان اینکه در طول این چهل سال حضور زنان در عرصه‌های ورزشی و هنری با پیشرفت زیادی روبه‌رو بوده است، ابراز داشت: در حال حاضر زنان در بسیاری از رشته‌های ورزشی و جایگاه‌های عالی این حوزه حضور دارند که این خود یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زنان محسوب می‌شود.

وی افزود: حضور بانوان در فدراسیون‌های ورزشی در مقایسه با دهه‌های گذشته بسیار گسترده شده به‌طوری‌که زنان در یک‌سوم هیئت‌های ورزشی اعزامی حضور دارند و همواره مدال‌ها و افتخارات فراوانی برای کشور به دست آورده‌اند.

معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور بابیان اینکه انقلاب اسلامی موجب نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی شده است، تأکید کرد: اما پیشرفت‌های ذکرشده نشان‌دهنده نبود مشکل نیست و هنوز کاستی‌هایی در حوزه زنان وجود دارد. هرچند که در طول این چهل سال اقدامات بسیاری در زمینه زنان انجام‌شده اما هنوز کافی نیست و باید برای رسیدن به اهداف مدنظر تلاش دستگاه‌ها مضاعف شود.

بنابراین گزارش، از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداختن به منزلت و جایگاه زن است که اصل آن نشأت گرفته از اصول اسلامی است، زنان و دختران نسل امروز باید با الگوپذیری از زنان انقلابی دیروز در مسیر آرمان‌های انقلاب حرکت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار