کد خبر: ۷۱۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 06 February 2019

تابناک / حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم معرفی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در تالار وحدت وحدت برگزار شد با بیان اینکه انقلاب ما بی تردید یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود و از کتاب آغاز شد، اظهار کرد: نهضت اسلامی با اعلامیه مراجع بزرگ بویژه امام شروع شد. انقلاب اسلامی انقلاب کلام، نوشتار، فرهنگ و کتاب بود.

وی همچنین ادامه داد: با نوار کاست امام از نجف تا پاریس به جنگ رسانه‌های قدرتمند شاه رفتیم. امام با یک سخنرانی، فرمان و دعوت همه ملت را به خیابان می‌کشید و مردم از رژیم تا دندان مسلح هیچ هراسی نداشتند. رژیمی که با ملت انقلابی از لحاظ قدرت مادی قابل مقایسه نبود. تمام قدرت‌های سیاسی دنیا پشت سر رژیم دیکتاتور بودند و ملت با دستی خالی اما روحی بلند و امیدواری در برابر همه قدرت‌ها ایستادند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه آنچه ملت را پیروز کرد، پیروزی نور بر ظلمت بود، بیان کرد: کتاب می‌تواند ظلمتی را روشن و مسیری برای ما هموار کند. کتاب بازگو کردن اندیشه است و اندیشه را جاودان می‌کند. هر آنچه از تاریخ گذشته داریم تقریباً از کتاب است. آثار شعرا، نویسندگان و محققان ما در طول تاریخ از طریق کتاب به ما منتقل شده است. اگر کتاب نبود امکان اتصال ما به تمدن و فرهنگ هزاران سال پیش هم نبود.

وی تصریح کرد: امروز در یک عصری هستیم که کتاب باید به سوالات ما در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد. یک وقت کتابی می‌نویسیم که ارزشمند است اما به سوال امروز جامعه ما پاسخ نمی‌دهد. ما باید جلوی شبهه‌ها را بگیریم. اگر همه قلم‌ها شکسته و زبان‌ها بریده سود، با اشاره هم شبهه و سوال به وجود می‌آید. با هیچ سانسور و فیلتری نمی‌توانیم جلو سوال و شبهه را بگیریم. باید سوال مردم پاسخ داده شود. دوران انسداد گذشته است و اگر نگذشته باشد، راه حل نیست. باید با عقل، دانش، کتاب، گفت و گو، نصیحت و دلسوزی به سوالات و شبهه‌ها پاسخ دهیم. با شعار و فریاد کار درست نمی‌شود.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه با ملت‌ها، ادیان و امت‌های دیگر هم باید با بهترین زبان و قلم حرف بزنیم، افزود: با بیان احسن و زیباترین شیوه باید به سوال و شبهات پاسخ داده و جامعه گفت‌وگو بسازیم. همه با هم حرف بزنیم. با رقیب سخن بگوییم نه اینکه جنگ کنیم. ما اهل جدال احسن هستیم نه اهل نزاع. چهل سال از انقلاب گذشته یعنی به دوران بلوغ رسیده ایم، ولی چرا اینگونه با هم حرف می زنیم. اختلاف سلیقه اشکالی ندارد ولی با استدلال و برهان و دلیل با هم حرف بزنیم.

روحانی با اشاره به اینکه جامعه امروز به دانشمندان و صاحبان قلم بیش از دیروز نیازمند است، گفت: ما انقلاب را با کتاب و فرهنگ به پیروزی رساندیم پس حتماً با کتاب و فرهنگ می‌توانیم انقلاب را نگهداریم و راه دیگری هم نداریم. درست است که جنگ اقتصادی علیه ما به راه انداختند اما آنها نهایتاً می‌خواهند به لحاظ فرهنگی ما را بشکنند. اگر شدیدترین تحریم‌ها یا بیشترین حملات نظامی انجام شود، ولی روحیه و انگیزه ما بماند آنها حتماً شکست می‌خورند.

وی ادامه داد: ما این را در هشت سال جنگ تحمیلی تجربه کردیم که دنیا نتوانست رزمندگان ما را در میدان جنگ شکست دهد. کسی به ما سلاح جنگی نمی‌داد و حتی شوروی که همسایه ما بود و ما با آنها قرارداد داشتیم یک قطعه از سلاح پدافندی را به ما نمی‌داد که از مردم خودمان دفاع کنیم. در مقابل مدرن‌ترین سلاح‌ها را به صدام می‌دادند. اروپا، آمریکا، شوروی و ارتجاع عرب صدام را تجهیز می‌کردند ولی نتوانستند بر ملت ما پیروز شوند.

وی با بیان اینکه اصحاب قلم باید به نسل جوان بگویند که ما با ایمان، قدرت، وحدت و بدون امید به دیگران مقاومت کرده و پیروز شدیم، اظهار کرد: در زمان حصر اقتصادی ما بدون مشکل نیستیم. آمریکا می‌گوید به فرهنگ و مردم ایران قصد سوئی ندارد پس چرا مانع ایجاد کرد که چهار نفر از اندیشمندان به ایران بیایند و جایزه کتاب برتر را از ایران بگیرند. تحریم آمریکا در برابر علم، دانشمندان و قلم است. این چهار اندیشمند را تهدید کردند که اگر به ایران بروند دیگر ویزای ورود به آمریکا به آنها نمی‌دهند. آمریکا با فرهنگ و تمدن مبارزه می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها با ملت‌های منطقه مبارزه کرده و با زبان سخیف و غیر دیپلماتیک می‌گویند در عراق می‌مانیم. چقدر خوب شد که آمریکایی‌ها حرف دلشان را گفتند. آنها گفتند برای مبارزه با تروریسم در عراق نیستیم، بلکه می‌خواهیم مبارز ایران باشیم، این منطق شد؟ حضور آنها در افغانستان هم برای همین است. شما که نیروی دریایی و هوایی دارید چرا خاک یک کشور را اشغال می‌کنید؟ چرا دروغ می‌گوئید؟ شما می‌خواهید مراقب قدرت روسیه، چین و ایران باشید.

روحانی با بیان اینکه ما باید با کتاب و منطق جواب آنها را بدهیم و انقلاب را با قلم و استدلال تضمین کنیم بیان کرد: جنگ اقتصادی هم زخمی دارد اما شما آمریکایی‌ها پیروز این راه نخواهید شد. زیرا ملت ایران برای آرمانش می‌ایستد. اگر می‌خواهید ایران را به ۴۰ سال قبل برگردانید، این ارتجاع امکان ناپذیر است. ما به دوره سلطه آمریکا به ایران برنمی‌گردیم. ما به روزی که آمریکا بر اقتصاد، فرهنگ، ارتش، صدا و سیما و گمرک حکومت می‌کرد بر نمی‌گردیم. ملت ایران از شما اجازه نمی‌گیرد و در برابر شما سر فرود نمی‌آورد. آن دوران سپری شده است و ملت راه خود را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: همه آمارها هم به ما می‌گوید مسیر ما درست است. البته ممکن است اشتباه هم داشته باشیم اما راهمان درست بوده است. در آغاز انقلاب سهم زنان در میان نویسندگان چهار درصد و امروز سهم‌شان ۳۲ درصد یعنی هشت برابر شده است. این یعنی زنان ما پیشرفت کرده‌اند. این در حالیست که آنها می‌گویند اسلام ضد حقوق زن است. پس چرا زنان در همه زمینه‌ها از جمله حضور در دانشگاه پیشرفت داشته‌اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما از سختی‌ها عبور می‌کنیم، گفت: آنها می‌خواستند ما چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را نبینیم و جشن نگیریم. شما فکر می‌کردید در تهران پایکوبی خواهید کرد و ملت را به زانو در می‌آورید. ببینید این چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و در این ایام صدها و هزاران پروژه کوچک و بزرگ در سراسر کشور افتتاح می‌شود. ما راهمان را ادامه می‌دهیم و در مسیر پیش رو حرکت می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار