کد خبر: ۷۱۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 04 February 2019
تابناک / در یکصد و بیست و ششمین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت، طرح تاکسى یار و خانه تاکسى تصویب شد.

 

یکصد و بیست و ششمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی رشت  به ریاست رضا رسولی در ساختمان شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دستور بررسی طرح های “تاکسی یار و خانه تاکسی” مورد بررسی قرار گرفت.
 
رضا رسولی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی رشت در ابتدای جلسه با تبریک ایام الله دهه فجر با اشاره به اینکه دستورات جلسه امروز ماهیت ترافیکی دارد، افزود: با تشخیص ریاست شورا این دستورات در کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد.
 
وی با اشاره به طرح “تاکسی یار” اظهار داشت: این طرح با پیشنهاد تعاونی تاکسیرانی به سازمان حمل نقل بار و مسافر شهرداری رشت ارائه شده و این طرح شهرداری را ملزم می کند تا با مشارکت دادستانی، پلیس راهور و سایر دستگاه ها اجرایی خطوط تاکسی ها را ساماندهی کند.
 
رسولی با اشاره به اینکه امتیاز تاکسی یک امتیاز بسیار ارزشمندی است بیان داشت: زمانی ۱۰۰۰ تاکسی در رشت فعال بود و امروزه به علت صدور مجوز بی رویه در یک مقطع زمانی خاص بیش از ۶ هزار تاکسی ثبت شده در رشت وجود دارد که البته تعدادی نیز غیرفعال است.
 
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی رشت تاکید کرد: در راستای توسعه حمل و نقل همگانی با افزایش ناوگان اتوبوس و ایجاد تراموا باید منافع تاکسیرانان را در نظر بگیریم و نباید از این قشر زحمت کش غافل شویم.
 
رسولی با اشاره به مسافرکش های شخصی نیز اظهار کرد: بسیاری از افراد به صورت غیر رسمی بدون مجوز و فارغ از پرداخت هرگونه مالیاتی در حوزه حمل و نقل فعالیت می کنند و برای جلوگیری از حضور این افراد باید روش درست و نظام مند تدوین کنیم.
 
وی ادامه داد: این دغدغه مبنی بر اینکه بدون حضور مسافرکش های شخصی ناوگان تاکسیرانی به تعداد کافی وجود ندارد، عذری بدتر از گناه است و باید با برنامه ریزی درست برای ناوگان تاکسیرانی خطوط تاکسی را ساماندهی کنیم.
 
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی رشت اذعان داشت: نباید از سازمان حمل نقل بار و مسافر تنها با ۵۰ پرسنل اداری و نقش نظارتی انتظار زیادی داشت برای ۶ هزار تاکسی، ۲۰۰ مینی بوس و ۸۰ دستگاه اتوبوس معجزه ای انجام دهد.
 
رسولی خاطر نشان کرد: با تصویب طرح “تاکسی یار” با هماهنگی نهادهای نظارتی می توان حضور خودروهای تاکسی در معابر شهری را نظام مند کرد.
 
احمد رمضانپور نرگسی عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی رشت در این جلسه با اشاره به مشکلات تاکسیرانان اظهار کرد: تاکسیرانان در این شرایط نامناسب اقتصادی مشکلات خاص خود را دارند و باید پای صحبت آنان نشست.
 
وی با اشاره به اینکه رشت ظرفیت ۲ هزار تاکسی را دارد تصریح کرد: حضور ۶ هزار تاکسی در رشت موجب شده که صف های طولانی تاکسی را در سطح شهر مشاهده کنیم و معلوم نیست یک تاکسی چند بار در طول روز فرصت می کند تا به شهروندان خدمات ارائه کند.
 
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی رشت پیشنهاد داد: در ردیف بودجه سال آینده رقمی برای حمایت از تاکسیداران در نظر گرفته شود.
 
فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت در این جلسه با طرح ” تاکسی یار” را اقدامی مناسب برای ساماندهی خطوط تاکسی دانست.
 
پیمان پارسا رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در این جلسه با اشاره به طرح تاکسی یار بیان داشت: این طرح توسط تعاونی تاکسیداران پیشنهاد شد و سعی کردیم این طرح را پخته کنیم.
 
وی اذعان داشت: اگر در طرح تاکسی یار برای ایستگاه مبدا برنامه ریزی شود می توان ۷۰ الی ۸۰ درصد مسافرکش های شخصی را خنثی کرد و همچنین می توان با معتمدین خطوط ساز و کاری تعریف کرد تا تاکسی ها پشت سر هم در صف قرار نگیرند.
 
پارسا همچنین با اشاره به دیگر برنامه های سازمان مدیریت حمل نقل بار و مسافر شهرداری رشت گفت: لایحه خرید لاستیک برای تاکسی های فعال با ۵۰ درصد تخفیف در دستور کار قرار دارد و امیدوارم در آستانه سال جدید عیدی خوبی به تاکسیداران بدهیم.
 
پیمان پارسا همچنین به واقعی سازی نرخ کرایه تاکسی در رشت تاکید کرد.
 
در ادامه طرح “تاکسی یار” در کمیسیون عمران شورا تصویب شد.
 
در ادامه جلسه همچنین طرح “خانه تاکسی” مورد بررسی قرار گرفت.
 
علیرضا عزیزی مشاور کمیسیون عمران شورای اسلامی رشت با اشاره به طرح “خانه تاکسی” اظهار کرد: مشابه این طرح در شهرداری کرج اجرا شده و نقاط پرتراکم می تواند به عنوان نقطه مبدا برای خانه تاکسی انتخاب شود و تاکسی ها می توانند در این نقاط به صورت شبانه روزی خدمات ارائه دهند.
 
رضا رسولی درباره طرح خانه تاکسی اظهار داشت: می توان در نقاط پرتردد رشت مانند پیاده راه فرهنگی و یا بازار رشت مدل موفقی را پیاده کرد.
رسولی در ادامه جلسه با اشاره به اینکه تردد با دوچرخه در سال آینده در اولویت مدیریت شهری رشت قرار دارد گفت: راه اندازی خطوط تردد دوچرخه در دستور کار قرار گرفته و تفاهم نامه ای با هیئت دوچرخه سواری گیلان نیز منعقد شده است.
 
حسن هادیزاده مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت با اشاره به اینکه فرهنگ سازی برای تردد با دوچرخه در دستور کار معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قرار دارد، گفت: راه اندازی ده کیلومتر مسیر ویژه برای تردد دوچرخه در کمیته فنی مصوب شده و به استانداری نیز ارسال شده است.
 
فرامرز جمشیدپور در ادامه جلسه پیشنهاد داد: کارگروه دوچرخه و هوای پاک در شهرداری رشت راه اندازی شود.
 
در ادامه جلسه محمد محبتی مدیر پروژه قطار شهری شهرداری رشت گزارشی از روند مطالعات این پروژه ارائه داد.
 
محبتی اذعان داشت: مطالعات ترافیکی تراموا تا هفته آینده به اتمام خواهد رسید و آماده ارسال آن به کمیته فنی هستیم و همچنین اسفند ماه آقای محمدیان دبیر شورای عالی ترافیک کشور بازدیدی از مسیر و کریدور پیشنهادی تراموا در رشت خواهد داشت.
وی افزود: هفته گذشته جلسه کارشناسی در دفتر مدیرکل فنی، عمرانی استانداری گیلان برگزار شد و همچنین هفته های قبل از خط مترو تهران بازدید کردیم تا تجربیات سایر شهرها به ما منتقل شود.
 
محبتی تراموا را فرصت بزرگی برای رشت دانست و تاکید کرد: با اجرای پروژه تراموا می توانیم با تملک زمین برای اجرای این پروژه سرمایه بزرگی به شهرداری وارد کنیم تا بخش عظیمی از بدهی سال های گذشته شهرداری کاهش یابد.
 
مدیر پروژه قطار شهری شهرداری رشت تراموا را متعلق به شهرداری رشت دانست و یادآور شد: هر سرمایه ای در راستای این پروژه جذب شود متعلق به شهرداری رشت است.
 
رضا رسولی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه سپردن فعالیت اقتصادی به استان های دیگر جفا است، تاکید کرد: به عنوان یک عضو شورا سپردن کار به افراد خارج از استان در اولویت آخر من قرار دارد مگر آنکه نوآوری جدیدی مشاهده کنیم.
 
در ادامه جلسه بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۹۸ با حضور مدیر برنامه و بودجه شهرداری و مدیر امور مالی شهرداری رشت مورد بررسی قرار گرفت.
 
رضا رسولی با اشاره به اینکه کاهش بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال آینده اقدام درستی بود، گفت: بودجه شهرداری در سال های گذشته شکل حبابی به خود گرفته بود.
 
وی افزود: موضوعی که من را نگران می کند، بخش عمده ای از کاهش رقم بودجه از سه کدی صورت گرفته که می دانیم تحقق نمی یابد.
 
رسولی تصریح کرد: فروش املاک، وام و حوزه سرمایه گذاری سه کد مورد نظر هستند.
 
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی رشت تاکید کرد: باید تعادلی در درآمد و هزینه شهرداری ایجاد شود و معتقدم محل درآمد را به مناطق سوق دهیم و هزینه های جاری را با حسابگری بیشتر دنبال کنیم.
 
احمد رمضانپور نرگسی عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی رشت با اشاره به اینکه منابع درآمدی شهرداری محدود است، اظهار کرد: منابع درآمدی شهرداری مشخص بوده و یک بخش درآمدی در مناطق پنج گانه وجود دارد و سازمان های شهرداری نیز اغلب مصرف کننده هستند.
 
وی با اشاره به کدهای وام، سرمایه و املاک در بودجه سال گذشته گفت: امسال کاهش مناسبی در این کدها دیده شده و در مجموع بودجه امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.
 
در ادامه جلسه نیز نقاط قوت و ضعف بودجه مورد بررسی قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار