کد خبر: ۷۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 03 August 2015
رئیس مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفت: ایجاد آزمایشگاه نانوبیوزمین در راستای ایجاد بستر مناسب تولید محصولات معدنی در گیلان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پانته‌آ گیاهچی عصر امروز در جلسه صنعت و معدن گیلان با اشاره به نانوفناوری در علوم زمین اظهار کرد: جامعه علوم زمین برای پیشبرد اهداف خود نیازمند حرکت با موج سریع انقلاب نانوفناوری است.

وی به تاثیر قابل توجه تحقیقات نانو روی فرآیندهای شیمیایی و زمین‌شناسی در ترازهای کم‌عمق زمین اشاره کرد و افزود: پدیده‌های مذکور به طور اساسی مولکولی هستند.

گیاهچی با بیان اینکه فرآیندهای نانومقیاس محور اصلی درک ما از نحوه شکل‌گیری خاک، چرخه جهانی عناصر، بهره‌مندی از اقیانوس‌ها، حفاظت زیست‌محیطی و بیوشیمی است، تصریح کرد: دانش زمین ترکیبی از مشاهده‌های صحرایی، فعالیت آزمایشگاهی و تلفیق این اطلاعات در یک مدل است.

رئیس مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان به برخی از زمینه‌های تحقیقاتی نانوفناوری در علوم زمین اشاره کرد و گفت: فناوری‌نانو در زمینه اکتشاف و فرآوری معدنی، استفاده از نانوفناوری در پاکسازی محیط زیست، کاربرد نانو در مسائل ژئوفیزیکی و زمین‌لرزه، نانوزمین‌شناسی مهندسی با عنوان نانوژئومکانیک، جنبه‌های کاربردی نانو در علم ژئوشیمی و نانو و مطالعات یارینه مغناطیسی زمینه‌های تحقیقاتی نانوفناوری در علوم زمین را تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای آزمایشگاه نانوبیوزمین در استان، بیان کرد: گیلان با توجه به مساحت 14 هزار و 44 کیلومتر مربعی و رتبه 26 از نظر مساحت در سطح کشور و همچنین داشتن بیش از 2 میلیون و 480 هزار نفر جمعیت به عنوان دهمین استان کشور از نظر جمعیتی محسوب می‌شود ضمن اینکه با تراکم 177 نفری در کیلومتر مربع سومین استان پر تراکم پس از تهران و البرز است.

گیاهچی ضرورت اجرای آزمایشگاه نانوبیوزمین در گیلان را برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد بستر مناسب تولید محصولات معدنی و صنایع وابسته به آن مبتنی بر نانو و بیوتکنولوژی به منظور دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی هدف و ارتقای سطح درآمد استان از ضرورت‌های اجرای آزمایشگاه نانوبیوزمین در استان است.

رئیس مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان به نیاز صنعت، معدن و علوم زمین به استفاده از تکنولوژی‌های جدید در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات اشاره کرد و یادآور شد: استفاده از تجربه و توانمندی‌های کشور با تقویت تعامل‌های برون‌استانی در حوزه نانو و بیوفناوری و انتقال فناوری به نقاط هدف از جمله ضرورت‌های اجرای آزمایشگاه نانوبیوزمین در استان است.

وی خواستار رشد منابع انسانی متخصص، متعهد و کارآمد در حوزه نانو و بیوفناوری در گیلان شد و اظهار کرد: دستیابی به رشد پایدار کارکردی فناوری نانو و بیو به منظور رسیدن به افق زندگی مطلوب و ارتقای سطح رفاه زندگی و درآمد نیازمند ایجاد آزمایشگاه نانوبیوزمین در استان است.

گیاهچی بر نهادینه کردن توسعه پایدار و هدفمند مبتنی بر ظرفیت رقابتی گیلان در زمینه علوم زمین و فناوری‌های نانو و بیو تاکید کرد و افزود: احداث آزمایشگاه نانوبیوزمین در استان و ایجاد شبکه ارتباطی بین متخصصان، معدن‌داران و کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی و صنایع برای برطرف کردن مشکلات حائز اهمیت است.

رئیس مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان خواستار بررسی و مطالعه صنایع معدنی به منظور شناخت و تعیین وضعیت صنایع دارای مزیت به‌کارگیری فناوری نانو و بیو در استان شد و بیان کرد: تشویق فعالان صنعت و معدن با ارائه خدمات فناوری در راستای افزایش تولید محصولات با فناوری نانو و بیو در استان تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه معرفی محصولات نانو و بیوفناوری به صاحبان صنعت و معدن و آگاهی آنها از مزایای به‌کارگیری محصولات مهم است، تصریح کرد: بررسی وضعیت گیلان در مورد نیاز به مطالعات نانوبیوزمین از جمله اقدام‌های مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی در استان است.

گیاهچی به وجود گیاهان بسیار نادر با ویژگی درمانی در استان اشاره کرد و گفت: گیلان تنها مرکز تولید انبوه چای و تولیدکننده اصلی زیتون در کشور محسوب می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارندگی در کشور متعلق به این استان است، خاطرنشان کرد: گیلان جزو معدود مکان‌هایی در کشور محسوب می‌شود که آب و هوای مدیترانه‌ای دارد و دارای ظرفیت‌های معدنی مختلف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار