دیلی صباح:
پایگاه خبری دیلی صباح نوشت که جبهه های جدیدی از تقابل بازیگران با آمریکا در حال شکل گیری است و دیگر نمی توان تنها از ایران و حامیان منطقه ای آن به عنوان تنها دشمنان واشنگتن در خاورمیانه نام برد.
کد خبر: ۷۰۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 23 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ ستون نویس دیلی صباح در گزارشی با عنوان «بازیگران جدید و یک نظم جدید در خاورمیانه» افزود: خاورمیانه در هشت سال گذشته تحولات بزرگی را تجربه کرده و این روند تغییر در منطقه همچنان ادامه دارد. با آنکه جهت پیکان این تغییرات هنوز بخوبی شناخته شده نیست، اما یک مساله بخوبی روشن است،بازیگران رقیب و یا دشمن ایالات متحده در حال تغییر بوده و دیگر همچون گذشته نمی توانیم تنها از ایران به عنوان بازیگر منطقه ای رقیب ایالات متحده در خاورمیانه نام برد. 
بر اساس این گزارش،در طول جنگ سرد و به موازات سیستم جهانی، دو قطب اصلی در خاورمیانه وجود داشت. طرفداران وضعیت موجود و گروه های تجدید نظر طلب. اما اکنون حداقل سه قطب مختلف در خاورمیانه شکل گرفته است. یعنی علاوه بر جبهه کشورهای امارات و عربستان که از دستور کار آمریکایی در منطقه حمایت و در سوی مقابل ایران و حامیانش مخالف حضور آمریکا در منطقه هستند، باید از ترکیه و برخی بازیگران غیر دولتی به عنوان قطب جدیدی نام برد که خواستار تجدید نظر در ترتیبات منطقه خاورمیانه هستند. از این رو ایجاد یک نظم منطقه ای در خاورمیانه دشوارتر از قبل شده و در حال حاضر نه قدرت های منطقه ای و نه بازیگران جهانی همچون ایالات متحده توانایی ایجاد آن را ندارند. برخلاف گذشته که قدرت های بزرگ به آسانی برای مناطقی چون خاورمیانه دستور کار تعیین می کردند، اکنون هزینه های کنترل منطقه بسیار بالا رفته و دولت های چون واشنگتن نه فقط تمایلی به انجام این کار ندارند، بلکه بواقع توان آن را نیز ندارند. 
ستون نویس دیلی صباح ادامه داد: حملات اخیرعلیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق نشانه ای دیگر از افزایش نیروهای ضد ایالات متحده در خاورمیانه است. بنابراین علاوه بر نیروهای سنتی ضد آمریکایی در منطقه مانند ایران و پروکسی های آن، بازیگران جدیدی با رویکرد تجدید نظرطلبانه به تحولات خاورمیانه نگاه می کنند و کاملا مخالف حضور آمریکا در منطقه هستند.
در آخرین حملات به نیروهای آمریکایی، کاخ سفید به نقل از مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا کشته شدن چهار نظامی این کشور بر اثر انفجار بمب در منبج سوریه را تائید کرد. مرگ نظامیان آمریکایی همراه با تصمیم ترامپ به ترک سوریه نشانه ای آشکار از ناکارآمدی سیاست خارجی واشنگتن در سوریه و ناکامی در تعریف نظم دلخواه در منطقه خاورمیانه است. 
بر این اساس،'استفن زونس' استاد روابط بین الملل دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا معتقد است که گرچه ترامپ به شدت مخالف حضور ایران در سوریه است اما در عین حال دریافته که با حضور نظامیان آمریکایی نخواهد توانست چیزی را در این کشور تغییر دهد.در واشنگتن هنوز یک اجماع کلی وجود دارد که آمریکا باید همچنان به حضور قدرتمند نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی در خاورمیانه ادامه دهد و فقط اختلاف نظر بر سر بهترین راه برای انجام این کار است. آن دسته از مقام های دولتی که از ادامه استقرار نیروهای ایالات متحده در داخل سوریه حمایت می کنند، دلیل اصلی خود را مقابله با نفوذ ایران و روسیه اعلام کرده اند و به داعش و نیز حمایت از کردها اشاره ای ندارند. اگر آمریکا دارای وضعیتی بهتر بود، شاید ماندن در سوریه فرق می کرد. با این حال، با توجه به خطرات برخورد با نیروهای روسیه و ایران و پیچیدگی بالای شرایط خاورمیانه، زمان واقعی خروج آمریکا از تحولات خاورمیانه فرا رسیده و همه نشانه ها حکایت از ناتوانی و ناکارآمدی سیاست خارجی واشنگتن در تحولات سوریه به علت افزایش شماربازیگران مخالف ایالات متحده دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار