کد خبر: ۷۰۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 21 January 2019

طیبه رسول‌زاده | بی قانون

می‌دانیم که این خبر دیگر برای‌تان تکراری شده ولی در هفته گذشته قیمت پراید 6 تا هفت میلیون رشد داشته. یعنی اگر اقتصاد کشور چنین سرعت رشدی داشت الان ما اقتصاد اول منطقه که هیچ اقتصاد اول جهان بودیم. البته طبق اطلاعات دقیق و مستندی که صدا و سیما اعلام می‌کند همه کشورهای غربی و شرقی در حال تجربه بالاترین نرخ تورم و رکود و بیکاری هستند و هیچ بعید نیست ما الان اقتصاد اول جهان باشیم. فقط داغیم و نمی‌فهمیم. خب در این وضعیت آیا حق نداریم قیمت ماشین‌های داخلی‌مان را با قیمت بالاتری از ماشین‌های چنین کشورهای فقیری بفروشیم تا قدرت‌مان را به همگان نشان دهیم؟

البته این افزایش قیمت طی کمتر از یک هفته صورت گرفته و احتمالا مثل همیشه مسئولان دلیل خوب و قانع کننده‌ای برای کارشان داشته‌اند. درست است به قول جناب مطهری ما مردم، خودمان از ته دل دوست داریم همه چیز گران شود تا بلکه حقوق‌های هنگفتی که سر موقع دریافت می‌کنیم را به نحو احسن خرج کنیم. ولی مسئولان هم در پاسخگویی به نیازهای ما توانی دارند و کمرشان درد می‌گیرد زیر بار این همه رفع نیاز ما.

ما هم تصمیم گرفتیم با نفوذ در شورای قیمت‌گذاری این خودرو ملی، دلایل آن‌ها را برای افزایش قیمت کشف کنیم. ولی خبرنگار ما نتوانست چنین شورایی پیدا کند و از هر کس پرسیده، لپش را کشیده‌اند و پوزخندی به او زده‌ و روانه‌اش کرده‌اند. حتی یکی از مسئولان در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسیده: شورای قیمت گذاری پراید را کجا می‌توانیم پیدا کنیم با بیمارستان روانی تماس گرفته که با فرار به موقع خبرنگار، قضیه ختم به خیر شده است. در نهایت ما متوجه شدیم عامل انسانی تعیین‌کننده قیمت‌ها نیست و تعطیلات و گذر زمان حرف اول را می‌زند. از آنجایی که در کشورهای غربی مرگ را ارزان می‌فروشند، مسئولان در قدم اول تصمیم گرفتند مردن را هم گران کنند. تصور کنید هر چه درآورده‌اید و پس انداز کرده‌اید را به همراه میزان زیادی قرض و وام داده‌اید و یک پراید گرفته‌اید. بعد به آسانی تصادف می‌کنید و می‌میرید. این‌گونه به جز خرج و مخارج کفن و دفن و مراسم، کلی هم قرض روی دست خانواده‌تان می‌گذارید. مردن از این گران‌تر هم داریم؟ در عوض بازماندگان حالا حالاها شما را فراموش نخواهند کرد و به روح‌تان درود هم می‌فرستند. البته این خودرو زیبا حق دارد هر روز گران‌تر شود. شما عکس‌های چالش 10 سال بعد همه را که می‌بینید، کلی تغییر کرده‌اند و کل ترکیب صورت‌شان عوض شده. ولی پراید نسبت به 10 سال پیش تکان نخورده. فقط یک زه به آپشن‌هایش اضافه شده که آن را هم انقدر در بوق کرنا کردند که پشیمان شد. ثبات قدم و یک رنگ بودن، کالای گرانی است که این روزها سخت به دست می‌آید و اگر کسی آن را دارد، باید قدرش را دانست و برای به دست آوردن چنین موجودی هزینه کرد. برتری دیگری که پراید نسبت به سایر کالاها دارد، این است که همه اجناس بعد از بالا رفتن نرخ دلار قیمت‌شان بالا رفت و دیگر پایین نیامد. ولی پراید نشان داد که افزایش قیمت ربطی به دلار و بنزین و این سوسول‌بازی‌ها ندارد. جنس اگر جنس باشد، باید همیشه گران شود. وگرنه مردم می‌گویند حتما یک ایرادی دارد که ارزان است و آن را نمی‌خرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار