کد خبر: ۷۰۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 15 January 2019

مدیرگروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی چالوس بر این موضوع تاکید دارد که استفاده از مصالح ساختمانی باید با بوم سازگار باشد و می‌گوید: در حال حاضر مردم پول زیادی بابت نمای رومی می‌دهند که این نماها علاوه بر هزینه های زیادی که دارد هیچ سازگاری با بوم نداشته و کلیشه‌ای است و موجب هدررفت سرمایه‌های ملی هم می‌شود.

علی اصغرزاده در گفت‌وگو یی با اشاره به وضعیت نامناسب برخی مصالح در ساخت‌وساز مازندران، اظهار کرد: نظارت ناکافی از سوی نهادهای نظارتی همانند نظام مهندسی و شهرداری‌ها موجب ترویج مصالح ساختمانی نامناسب می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر ساخت و سازی باید به میزان انرژی و سیمای شهر توجه شود، افزود: باید به این نکات توجه شود که آیا مصالح قادر به صرفه جویی در انرژی هستند و یا اینکه این مصالح تا چه میزان با بوم، طبیعت و سیمای شهر و روستا مطابقت دارد و در این میان نقش نهادهای نظارتی بسیار حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه در حوزه معماری با اشاره به اینکه مصالح مورد استفاده در معماری شهری در بسیاری از مناطق رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه استفاده از مصالح عمومی که دارای کیفیت بومی باشد بسیار کم شده، همچنین مصالحی به بازار آمده که با بوم سازگار نبوده و این یک ضعف بزرگ است.

اصغرزاده تاکید کرد: در یک دوره‌ای، مصالح نامانوسی همچون کامپوزیت بسیار رایج شدند که این مواد بسیار نابخردانه و نامتوازن در بناها به کار برده شدند.

مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد چالوس بر لزوم تشکیل کمیته نظارت بر استفاده از مصالح ساختمانی در شمال کشور تاکید کرد و یادآور شد: استفاده از چوب در معماری می‌تواند جایگزین بسیاری از مصالح در ساختمان و نما باشد که نیاز است این صنعت تقویت شود. متاسفانه با وجود داشتن رشته چوب در دانشگاه‌های شمالی کشور و ظرفیت‌های فراوانی که در صنعت چوب وجود دارد اما چوب مورد نیاز از خارج از کشور وارد می‌شود که نیاز است به این صنعت و فارغ التحصیلان این رشته توجه بیشتری صورت گیرد.

این استاد دانشگاه معماری با بیان اینکه ترکیب آجر، سیمان، ماسه و چوب برای ساختمان بسیار مناسب است، تاکید کرد: دلیلی وجود ندارد که به جای مصالح ارزان و مناسب به سمت مصالح پرطمطراقی رفت که هزینه زیادی را بر دوش کارفرما وارد می‌کند.

اصغرزاده، استفاده از سفال را در سقف ساختمان به عنوان یکی از مصالح مناسب مطابق با بوم و سیمای طبیعی دانست و گفت: در صنعت معماری، سقف به عنوان نمای پنجم مطرح است که دارای اهمیت زیادی بوده و به جای استفاده از مصالح سرطان زا که در دوره ای بسیار متداول شده بود می توان از سفال استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ پیوستگی خوبی در سقف منازل وجود داشت که متاسفانه اکنون وجود ندارد بنابراین باید نظام مهندسی و شهرداری را الزام کرد که به پیوستگی سقف منازل نیز توجه کنند. استفاده از سفال و آجر علاوه بر سازگاری با بوم موجب جلوگیری خروج ارز از کشور و در نتیجه اشتغالزایی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار