با توجه به اینکه دو هفته از زمانی که بوی نامطبوعی بیشتر مناطق شهر تهران را فرا گرفت، می گذرد، اما گویا همچنان مسئولان به دنبال متهم اصلی این ایجاد این پدیده نوظهور در پایتخت هستند. با توجه به اینکه چند روز پیش استاندار تهران اعلام کرده بود منشاء بوی نامطبوع تهران شیرابه های آرارکو است، دبیر مجمع نمایندگان استان تهران نیز ضمن تایید این بخش از صحبت های آقای استاندار اعلام کرده است روزانه 9 هزار تن زباله از تهران به این محل منتقل می شود و شیرابه های به جا مانده از این زباله ها می تواند منشاء بوی نامطبوع تهران باشد.
کد خبر: ۷۰۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 13 January 2019

به گزارش تیتر شهر: قرار گرفتن مرکز جمع آوری پسماندهای شهر تهران به نام آراد کو در کنار کهریزک در دهه های اخیر مبنای اعتراض بسیاری از شهروندان این بخش از تهران بوده است.


کار اعتراض به جایی رسید که در دوره گذشته مدیریت شهری، محمد باقر قالیباف دو قول را به ساکنان جنوبی ترین نقطه تهران داد. نخست آنکه بین 2تا 3 سال شیرابه های 50 ساله کهریزک خشک می شود دوم اینکه خط یک مترو تا این بخش از پایتخت به پاس تحمل مشکلات شهر تهران کشیده می شود.

 

شیرابه های کهریزک، متهم ردیف اول بوی نامطبوع تهران/ قرار بود شیرابه های 50 ساله آراد کوه 2 ساله خشک شود!


شهردار سابق شهر تهران دومین وعده خود را عملیاتی کرد و خط یک مترو در زمان وی تا کهریزک ادامه پیدا کرده و از آنجا راهی فرودگاه امام خمینی شد و قرار است تا شهر پرند نیز ادامه داشته باشد.


قالیباف برای تحقق دومین وعده خود مبنی بر خشکانده شدن شیرابه 50 ساله آراد کوه نیز تصویه خانه شیرابه های این مرکز را راه اندازی کرد و طبق پیش بینی های انجام شده قرار بود تا 2 ساله کل شیرابه های کهریزک خشک و تصویه شود تا این مرکز دیگر دست از مزاحمت های نیم قرن اخیر خود نسبت به ساکنان کهریزک بر دارد.


هر چند از 3 سالی که شهردار سابق تهران برای انجام این کار داده بود 4 سال گذشته است اما عکس های هوایی از آراد کوه و کهریزک نشان می دهد که هنوز دریاچه شیرابه های این محدوده کاملا خشک نشده است. عکس‌های هوایی از دریاچه شیرابه آراد کوه سایت کهریزک، در سال 96 نشان می داد که این دریاچه هنوز کاملاً خشک نشده و اثرات آن همچنان باقی است؛ دریاچه‌ای که از آن با عنوان بحران زیست محیطی بیخ گوش پایتخت یاد می‌کنند.

 

شیرابه های کهریزک، متهم ردیف اول بوی نامطبوع تهران/ قرار بود شیرابه های 50 ساله آراد کوه 2 ساله خشک شود!

دفن میلیاردها تن پسماند طی مدت 50 سال، حاصل‌اش دریاچه‌ای است با 350 هزار مترمکعب مساحت و 2 متر عمق. این همان سایتی است که به عنوان مدرن‌ترین سایت زباله تبلیغ می‌شود؛ سایتی که نه دریاچه شیرابه ندارد که هیچ بلکه از آن برق هم تولید می‌شود.
بهمن ماه سال 91 بود که تصفیه‌خانه شیرابه مجتمع دفع و مدیریت پسماند آرادکوه کهریزک به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید و مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران در مراسم افتتاح آن اعلام کرد شیرابه حاصل از دفن غیر بهداشتی زباله که مربوط به نیم قرن پیش است، با افتتاح این تصفیه‌خانه ظرف 18 تا 24 ماه تصفیه خواهد شد.


محسن علیجانی، دبیر مجمع نمایندگان تهران در گفت و گوی خود با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده است: هیچ بعید نیست که این موضوع عامل اصلی بوی نامطبوع تهران از شیرابه های آراد کوه باشد چراکه روزانه 9 هزار تن زباله از تهران به محل دپوی زباله در آرادکوه منتقل و در آنجا دفن می‌شود؛ بنابراین باید درباره این موضوع فکری شود.

 

شیرابه های کهریزک، متهم ردیف اول بوی نامطبوع تهران/ قرار بود شیرابه های 50 ساله آراد کوه 2 ساله خشک شود!


آنطور که این نماینده مجلس توضیح می دهد، در جلسه هفته گذشته استاندار تهران با مجمع نمایندگان تهران موضوعاتی مانند سیستم فاضلاب یا گاز مرکاپتان که اداره گاز از آن برای بررسی نشت گاز استفاده می‌کند، مطرح شد. همچنین محل دپوی زباله و شیرابه‌های ناشی از آن نیز به عنوان یکی از دلایل انتشار بوی نامطبوع تهران در این جلسه مطرح و قرار شد استاندار و شهردار در این خصوص پیگیری انجام دهند.


علیجانی بر این نکته تاکید دارد که اگر استاندار تهران به این جمع‌بندی رسیده‌ که شیرابه‌های زباله در آرادکوه سبب انتشار بوی نامطبوع تهران یک هفته پیش شده است، ما هم که نماینده مردم هستیم خواستار این هستیم که زباله سوزهای کافی و مکان‌های دیگری هم برای امحاء زباله‌های تهران در نظر گرفته شوند؛ چراکه شیرابه‌های زباله‌ها در آرادکوه به آب‌های زیرزمینی نفوذ پیدا می‌کنند و این به هیچ وجه خوب نیست. علی‌الخصوص که بحث زباله‌های بیمارستانی هم در این میان مطرح است.

 

شیرابه های کهریزک، متهم ردیف اول بوی نامطبوع تهران/ قرار بود شیرابه های 50 ساله آراد کوه 2 ساله خشک شود!


اما در مقابل این ادعاهای نماینده مردم تهران در مجلس، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به سرعت واکنش نشان داده و اعلام کرده است بوی نامطبوع تهران از سمت کهریزک نبوده است چرا که این مجموعه در 40 کیلومتری شهر تهران قرار دارد.


به گفته رضا عبدلی؛ در روزی که بوی نامطبوع در تهران شایع شد؛ بو در مرکز و شرق شهر استشمام می شد، این در حالی است که اگر بو از سمت آرادکوه بود در ابتدا باید شهروندان در مناطق جنوبی شهر بو را استشمام می کردند.

 

شیرابه های کهریزک، متهم ردیف اول بوی نامطبوع تهران/ قرار بود شیرابه های 50 ساله آراد کوه 2 ساله خشک شود!


آنطور که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرده است؛ دریاچه شیرابه در این منطقه دو سال پیش با بازچرخانی خشکانده شده است، در حال حاضر هیچ شیرابه ای در این منطقه وجود ندارد؛ اگر بو از سمت کهریزک منتشر شده بود طی چند ساعت متوقف نمی شد.

 

عکس: آژانس عکس تهران

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار