کد خبر: ۷۰۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 11 January 2019

تابناک / معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان از صید انبوه و کم سابقه 40 تن ماهی کفال طی یک نوبت پره کشی از آبهای ساحلی خزر در رودسر خبر داد.

اکبر ایلدرم اظهار داشت: 18 دی ماه در آخرین مرحله پره کشی توسط شرکت تعاونی پره انصاری 40 تن ماهی کفال در عمق 15 متری از ساعت شش عصر تا 11 شب صید شد.
وی با اشاره به این که چنین صیدی کم سابقه است خاطرنشان کرد: هر پره کشی در سال جاری به طور میانگین 180 کیلو صید در بر داشت.
ایلدرم تصریح کرد: برآورد اولیه 30 تن بود که بعد از توزین نهایی با خوشحالی متوجه شدند که مقدار 40 تن صید شده است .
معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان یاداور شد:این شرکت تعاونی 50 عضو دارد که از ابتدای صید ( 20 مهر) تاکنون بیشتر از 12 تن صید نداشتند.
ایلدرم اظهار داشت : این مقدار صید انجام شده افزون بر 600 میلیون تومان درآمد ناخالص فروش داشته است.
وی با اشاره به چله خشکی از ابتدای دی ماه تا نیمه های بهمن ماه توضیح داد: معمولا در این ایام ماهی سفید به دلیل سرمای آب به اعماق مهاجرت می کند و بیشتر صید را کفال ماهیان تشکیل می دهند که به صورت گله ای در نزدیک ساحل می گردند و بر حسب اتفاق به تور این ماهی گیران افتادند.
معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان گفت : سه گونه کفال در سالهای گذشته به دریای خزر پیوند زده شده که از این سه گونه دو گونه کفال طلایی و پوزه باریک باقی مانده که کفال طلایی بیشترین صید ماهی گیران گیلان را تشکیل می دهد .
وی با بیان این که کفال که در دریا بازسازی طبیعی انجام می دهد یاداور شد:روسها سال 1930 مولدین این ماهی را از دریای سیاه وارد خزر کردند.
ایلدرم اظهار داشت: از ابتدای فصل صید تاکنون در مجموع یکهزار و 85 تن صید صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزایش داشتیم .
به گزارش ایرنا، گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است. صید ماهی به روش پره در گیلان (به استثنای شمال غرب گیلان ) معمولا از 20 مهر تا 20 فروردین انجام می شود.مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به استثنای معدودی از صیدگاه های شمال غرب استان از بیستم مهرماه تا بیستم فروردین ماه است .
در حال حاضر سه هزار و 700 صیاد در 300 کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر به این حرفه اشتغال دارند.
روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته می شود . تور مورد استفاده از 11 تکه پره به هم دوخته شده، تشکیل شده است. کار کشیدن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با بهره گیری از نیروی تراکتور و وینچ انجام می شود.
به گفته کارشناسان بیش از 95درصد ماهیانی که هم اکنون در استان های گیلان ، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار