کد خبر: ۷۰۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶ 09 January 2019

 

کارگردان‌های مشهوری که بازیگر شدند / از کیارستمی و حاتمی‌کیا تا بهمن فرمان‌آرا

 

حضور پیدا کردن برخی از کارگردانان صاحب‌نام و مولف در آثار خود یا فیلم‌های کارگردانان دیگر همواره با نوعی جذابیت، خلاقیت و اشتیاق همراه بوده است.

بازیگری را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین حرفه‌ها دانست که در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. حرفه‌ای که تنها نمی‌توان به عنوان یک شغل صرف به آن نگاه کرد، بلکه می‌توان به عنوان هنری از آن یاد کرد که علاوه بر نیاز به استعداد ذاتی، می‌توان آن را از طرق مختلف کسب کرد و آموخت. هنری که سن و سال نمی‌شناسد و وارد شدن به آن می‌تواند از دوران کودکی یا کهنسالی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، شاید مشهور شدن به واسطه بازیگری از سایر دلایل حضور در این حرفه مهم‌تر باشد. اما حضور پیدا کردن برخی از کارگردانان صاحب نام و مولف در آثار خود یا فیلم‌های کارگردانان دیگر همواره با نوعی جذابیت، خلاقیت و اشتیاق همراه بوده است. این قشر طبیعتا دیگر دنبال مشهور شدن یا دیده شدن نیستند. شاید وسوسه محک زدن خود برای بازی کردن یا علاقه، بتواند توصیفی برای هنرپیشه شدن یک کارگردان مطرح باشد.

 

کارگردانی که در همه فیلم‌هایش بازی کرد

 

بازیگران بسیاری بوده‌اند که بعد از مدت‌ها بازیگری به کارگردانی روی آورده‎اند و دغدغه‌های خود را به عنوان کارگردان روایت کرده‌اند. اما در این میان، معدود کارگردانانی هستند که ابتدای راه فعالیت خود را با کارگردانی آغاز کرده باشند و بعد با داشتن رزومه قابل توجه در این حوزه آن‌ها رادر شمایل بازیگر ببینیم.

 

آلفرد هیچکاک کارگردان انگلیسی که به استاد ترس و دلهره هم مشهور است از این دسته فیلمسازان محسوب می‌شود. درست است که نمی‌توان از او به عنوان بازیگر حرفه‌ای یاد کرد، اما وی در همه فیلم‌هایش حضور دارد و در سکانس‌هایی هر چند کوتاه نقش‌آفرینی کرده است. رد شدنش به عنوان یک عابر پیاده، حضورش در میان جمعیت، ایستادن در مقابل نقش اول اثرش، حضور در وسایل نقلیه، حتی تصویرش در روزنامه‌‌ای که در دست یکی از بازیگرانش در فیلم “قایق نجات” است، همه ردپایی از این کارگردان است. تا جایی که خودش در توصیف حضورش می‌گوید: “این کار یکی از امضاهای من در تمامی فیلم‌هایم است.”

 

کیارستمی این‌بار مقابل دوربین

 

در سینمای داخلی هم بارها شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم. “طعم گیلاس” کیارستمی بود که دوربین قبل از خاموش شدنش تصویری از این کارگردان فقید در نقش خودش را به تصویر کشاند. درست است که کیارستمی مانند هیچکاک در تمامی فیلم‌هایش حضور ندارد، اما حضورش در “طمع گیلاس” جزو جذابیت‌هایی به شمار می‌رود که برخی از کارگردانان مؤلف آن را خلق کرده‌اند. “مشق شب” و “ده” هم از آثاری است که شاهد حضور کیارستمی هستیم.

 

محسن مخملباف

 

مخملباف هم جزو کارگردانانی است که با ساخت چندین فیلم سینمایی در کارنامه‌اش، برای اولین بار با بازی در فیلم “کلوزآپ” کیارستمی بازیگری را تجربه کرد. وی که در این اثر به عنوان نقش اصلی خود ظاهر شد، بعد از آن در سه اثر دیگر سینمایی که خود کارگردانی کرده بود، حضور پیدا کرد.

 

نقش متفاوت کارگردان “آژانس شیشه‌ای” مقابل دوربین

 

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردانی که نامش با سینمای دفاع مقدس گره خورده است، با نقش و ظاهری متفاوت در فیلم “زندگی خصوصی آقا و خانم میم” نظر همه مخاطبان و سینمادوستان را به خود جلب کرد. این کارگردان که قبلا تجربه بازیگری داشته است، با بازی در اثر سینمایی دیگران توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. “دعوت”، “بوی پیراهن یوسف”، “دیده‌بان” از جمله آثاری است که علاوه بر کارگردانی، به نقش‌آفرینی هم در آن‌ها پرداخته است. البته قبل از آن هم در سال ۶۴ در فیلم سینمایی “توهم” به کارگردانی سعید حاجی میری حضور یافت.

 

مجید مجیدی و بازی در چند فیلم سینمایی

 

کارگردان “بچه‌های آسمان” فعالیتش را با کارگردانی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد، اما همزمان در کنار آن و قبل از شروع ساخت فیلم‌های سینمایی بلندش، بازی در چند اثر سینمایی را هم تجربه کرد. “استعاذه”، “مرگ دیگری”، “دو چشم بی‌سو”،”بایکوت”، “تیرباران”، “تا مرز دیدار”، “در جستجوی قهرمان شنا” و “در زمستان” از جمله فیلم‌هایی است که وی در آن به نقش‌آفرینی پرداخته است.

 

بهمن فرمان‌آرا

 

فیلمساز سرشناس و مطرح سینمای ایران که در دولت احمدی نژاد از فیلمسازی به دلیل شرایط آن مقطع فاصله گرفته بود و ظرف سال‌های اخیر در مقام کارگردان فیلم‌هایی مانند “دلم می‌خواد” و “حکایت دریا” را مقابل دوربین برده، به تازگی مقابل دوربین تازه‌ترین فیلم سینمایی رضا درمیشیان با نام “مجبوریم” قرار گرفته است. البته وی قبل از این انتخاب، بازیگری را در فیلم خود یعنی “بوی کافور، عطریاس” تجربه کرده بود و در اتفاقی غیرمنتظره برای نقش‌آفرینی در فیلم “حکایت دریا” به کارگردانی خود نامزد جایزه آسیاپاسفیک شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار