کد خبر: ۷۰۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 07 January 2019

تابناک / چهارشنبه ۱۲ دی ماه بود، که انتشار بوی نامطبوع در پایتخت به ویژه مناطقی مانند میدان انقلاب، خیابان احمد قصیر، میدان حسن‌آباد و … همه دستگاه ها را برای یافتن منشا آن بسیج کرد، اما طولی نکشید که برف و باران این بو را شست و برد.

ولی افکار عمومی همچنان منتظر اعلام منشا این بوی نامطبوع هستند، به همین دلیل به گفته کیومرث کلانتری، مدیر کل محیط زیست تهران کمیته ویژه برای یافتن علت انتشار  بوی بد در تهران تشکیل و گشت های محیط زیستی فعال شدند، تا گزینه های مطرح شده را بررسی کند.
فاضلاب پلاسکو تنها گزینه ای که رد نشد


یکی از این گزینه ها فاضلاب قدیمی ساختمان پلاسکو بود، که محیط زیستی ها می گویند، هم نمونه هوا و هم نمونه فاضلاب را گرفته اند، گمانه زنی دیگر ربط این بو به قله دماوند، بود که یک زمین شناس این گمانه زنی را رد کرد.


دلایلی مانند وارونگی هوای تهران نیز مطرح شد، اما هواشناسی هرگونه تغییرات جوی را رد کرد و مدیرکل آب و فاضلاب استان تهران نیز هرگونه آسیب به شبکه فاضلاب در این حد را منتفی خواند و شرکت گاز نیز انتشار یک گاز سمی در فضا را نادرست خواند، تا ماجرای بوی نامطبوع تهران هر لحظه مرموزتر شود.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران ضمن تایید نمونه گیری از فاضلاب پلاسکو گفت: اجازه بدهید، نتایج این نمونه گیری ها مشخص شود، تا در مورد آن صحبت کنیم.
سفر استاندار تهران به اسلامشهر و بازدید از تصفیه خانه فاضلاب اسلامشهر وعوامل بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی(ره)، درست روز بعد از انتشار بوی نامطبوع پایتخت، گمانه زنی ها برای این که منشا این بو در اسلامشهر باشد، را قوت بخشید، اما استاندار این گمانه زنی ها را رد کرد و گفت: سفر به اسلامشهر از قبل برنامه ریزی شده بود و ربطی به بوی نامطبوع تهران ندارد.
پس از آن قرار شد، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نتیجه نهایی کمیته ویژه برای یافتن علت انتشار  بوی بد در تهران را تا جمعه ۱۴ دی ماه اعلام کند، وی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تمام گمانه زنی هایی که در مورد بحث بوی نامطبوع تهران مطرح بود، مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط آن با زلزله تهران تقریبا منتفی شده است و به دنبال منشا هایی روی زمین مانند گندیدگی فاضلاب و یا نشر «مرکاپتان» ها باشیم.
شاید اتفاقی یکی از مراکز تولید مواد پلاستیکی سبب انتشار بو شده است
وی اضافه کرد: البته به لحاظ علمی انتساب این بو به فاضلاب مردود است و اساسا فاضلاب زمانی که ماندابی داشته باشد سبب انتشار بوی نا مطبوع می شود.
استاندار تهران گفت: شاید با کمی احتیاط بتوان گفت که در یکی از مراکز تولید مواد پلاستیکی این اتفاق افتاده است، که البته هنوز بررسی ها ادامه دارد و نتیجه نهایی به زودی اعلام می شود.
پس از آن امین بابایی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران از تفویض بررسی و اعلام منشا بوی نامطبوع تهران به کیومرث کلانتری اداره کل محیط زیست این استان خبر داد و گفت: تیم محقق، تیم اداره کل محیط زیست بوده است و این اداره کل نتیجه را اعلام خواهد کرد.
اکنون ۵ روز از روز بد بوی پایتخت می گذرد و هنوز پاسخی قطعی برای افکار عمومی در خصوص منشا این بو نداریم و پر واضح است، زمانی که نتوانیم پاسخگوی افکار عمومی باشیم، شایعات شکل گرفته و رشد خواهند کرد.
باید منتظر ماند و دید، بالاخره چه زمانی منشا دقیق بوی نامطبوع پایتخت مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار