کد خبر: ۷۰۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱ 06 January 2019

هفته گذشته معاون وزیر ورزش در مصاحبه‌ای اعلام کرد وضعیت روسای هیات‌های ورزشی بازنشسته مشخص شده و آنها هیچ منعی برای ادامه فعالیت در استان‌های شان ندارند.

به گزارش تابناک ورزشی، وضعیت این عده از روسای بازنشسته از این رو برای فدراسیون‌ها اهمیت داشت که آنها دوسوم مجمع انتخاباتی رشته‌های مختلف را تشکیل می‌دهند، آن هم در برهه‌ای از زمان که چندین فدراسیون مهم و المپیکی به دلیل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها و برخی هم به علت استعفا، فدراسیون‌های تحت‌مدیریت خود را ترک کرده‌اند.

این موضوع در کشتی که بیش از دو ماه از استعفای رسول خادم و انتخاب حمید بنی‌تمیم به‌عنوان سرپرست فدراسیون می‌گذرد و هنوز زمان ثبت‌نام از نامزدهایش مشخص نشده اهمیت ویژه‌تری دارد. رسول خادم بلافاصله بعد از اتمام مسابقات جهانی 2018 بوداپست به دلایل زیادی که برخی از آنها رسانه‌ای شد و برخی هم نشد، از سمت خود استعفا کرد.

ورود فیلا به دعوای داخلی کشتی ایران/رسول خادم هنوز رییس است!

روز 15 آّبان‌ماه بود که با پیشنهاد اعضای مجمع کشتی، حکم سرپرستی برای نایب‌رئیس او صادر شد. حالا دقیقا دو ماه از سرپرستی بنی‌تمیم می‌گذرد و روسای هیات‌های کشتی استان‌ها دو بار در نامه‌ای رسمی از وزارت ورزش و جوانان خواسته‌اند که هرچه زودتر انتخابات این فدراسیون را برگزار کند چراکه کشتی رشته‌ای المپیکی است و سال آینده مسابقات گزینشی المپیک را در پیش رو خواهد داشت. اما آنچه این روزها مانع از اعلام زمان ثبت‌نام از کاندیداها عنوان شده، وضعیت هیات‌های بازنشسته است. چهار هیات کشتی اصغر ثمربخش (مازندران)، نقی هدایتی(گیلان)، حمیدرضا کلهر(مرکزی) و علی‌اکبر وظیفه‌خواه‌(آذربایجان شرقی) با روسایی اداره می‌شوند که بازنشسته هستند. هرچند محمدرضا داورزنی هفته گذشته اعلام کرد که هیات‌ها نهاد دولتی محسوب نمی‌شوند که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها شوند و آنها می‌توانند به فعالیت‌ در استان‌هایشان ادامه دهند، اما وزیر ورزش که چهارشنبه گذشته در اردوی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی حاضر شد، اعلام کرد که هنوز این موضوع برای سازمان بازرسی مسجل نشده و در این رابطه نیاز به نامه مکتوب نهاد ریاست‌جمهوری است که آنها تایید کنند هیات‌های ورزشی شامل این قانون نمی‌شوند.

در حقیقت سازمان بازرسی باید حضور این چهار رئیس بازنشسته در انتخابات کشتی را تایید کند تا بشود مجمع را تشکیل داد. ضمن اینکه اکنون سه هیات کردستان، همدان و کهگیلویه و بویراحمد نیز با سرپرست اداره می‌شوند. در این بین بحث دیگری هم می‌ماند که تاکنون مغفول مانده است. همه از استعفای رسول خادم و عجله‌ای که کشتی برای برگزاری انتخاباتش دارد، صحبت ‌می‌کنند در حالی که هنوز مجمع کشتی استعفای رسول خادم را نپذیرفته است.

البته این نپذیرفتن استعفا، حالتی شبیه به اسفند و فروردین‌ماه سال گذشته را به وجود نخواهد آورد که اعضای مجمع همگی طی دو جلسه فوق‌العاده اعلام کردند خواهان بازگشت رسول خادم به فدراسیون هستند و کسی را به‌عنوان جانشین او انتخاب نخواهند کرد. این‌بار خادم اعضای مجمعش را متقاعد کرده که باز نخواهد گشت و آنها دیگر هیچ اصراری برای این موضوع ندارند، اما مساله این است که طبق قانون، قانونی که اخیرا نناد لالوویچ هم روی آن تاکید کرده، برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی در شرایطی قانونی است که مجمع کشتی ابتدا استعفای رسول خادم را بپذیرد. هر اتفاقی غیر از این، عواقب سختی برای کشتی خواهد داشت.

اساسنامه فدراسیون کشتی که به تایید IOC و اتحادیه جهانی کشتی رسیده، بندهایی دارد که عدول از آن به معنای دخالت سیاسیون در این رشته محسوب می‌شود و تبعات سنگینی برای ورزش اول کشور خواهد داشت. لالوویچ در مصاحبه‌هایی که بعد از انتشار خبر استعفای خادم داشت، اعلام کرد اگر رئیس فدراسیون کشتی نخواهد به کار در فدراسیون ایران ادامه دهد، این استعفا باید به تایید اعضای مجمع کشتی برسد و برای انتخاب جانشین او، فرآیند قانونی و بدون دخالت سیاسیون انجام شود.

سال‌هاست که در رشته‌های مختلف، با دخالت مراجع بین‌المللی امکان انتصاب رئیس فدراسیون وجود ندارد و این کار باید حتما با برگزاری انتخابات به انجام رسد. بر این‌اساس مجمع فدراسیون کشتی که به همت رسول خادم حالا استقلال و جایگاهی مناسب در این رشته پیدا کرده، پیش از آغاز فرآیند انتخابات و شنیدن صحبت‌های نامزدهای احتمالی، باید استعفای رسول خادم را بپذیرد و پس از آن نام نامزدها به رای‌گیری گذاشته شود و کشتی بعد از چند ماه بلاتکلیفی رئیس جدیدش را بشناسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار