تابناک گیلان / پس از گذشت هشت سال از آغاز جنگ در سوریه و صف آرایی بازیگران منطقه ای و بین المللی در مقابل یکدیگر، تا حدود زیادی ترکیب برندگان و بازندگان مشخص شده است.
کد خبر: ۶۹۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 05 January 2019

تابناک گیلان / پس از گذشت هشت سال از آغاز جنگ در سوریه و صف آرایی بازیگران منطقه ای و بین المللی در مقابل یکدیگر، تا حدود زیادی ترکیب برندگان و بازندگان مشخص شده است.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند برخی از ناظران بر این باورند که جنگ در سوریه هیچ برنده ای نداشته و تقریبا همه بازیگران به یک اندازه بازنده بوده اند، با در نظر گرفتن اهداف و ملاحظات بازیگران دخیل در بحران، می توان تشخیص داد که کدام یک از بازیگران در پیشبرد اهداف خود موفق عمل کرده اند و کدام یک ناموفق.

در این میان، یکی از مهم ترین بازیگران بحران در سوریه، ایران بوده است. کنشگری که از نظر بسیاری از ناظران بین المللی و به ویژه تحلیلگران و مقامات غربی، برنده اصلی جنگ در سوریه بوده است.

در همین زمینه، روزنامه «عرب نیوز» که نگاهی عمیقا ضد ایرانی دارد، این پرسش را مطرح کرده که آیا ایران در سوریه به پیروزی دست یافته است؟

ایران در جنگ سوریه بازنده بوده یا برنده؟
 

این روزنامه وابسته به دربار سعودی، عنوان کرده است که ایران علی رغم پیروزی هایی در سوریه، هزینه های زیادی نیز متحمل شده است.

با این حال، این رسانه اذعان کرد که ایران در ابعاد و سطوح ژئوپلیتیک و استراتژیک توانسته پیروز نهایی جنگ در سوریه باشد.

به این جهت تهران را باید پیروز جنگ در سوریه دانست که توانسته است: بشار اسد را در قدرت نگه دارد، نیروهای نیابتی وابسته به خود را قدرتمند سازد، اهداف منطقه ای همسایگان رقیب و غرب را مختل کند، شبکه ائتلاف منطقه ای خود را تثبیت کرده و در نهایت موازنه قدرت منطقه ای را به نفع خود و به ضرر رقیبان تغییر داده است.

در این رابطه، نشریه آتلانتیک نیز با اشاره به سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در 21 می 2018 در بنیاد هریتیج که در آن استراتژی جدید در قبال ایران را تشریح کرد، نوشت: واشنگتن چندان هم در مقابله با تهران موفقیت‌آمیز عمل نکرده و تنها در مواردی دشواری‌هایی برای مقامات ایران و وابستگان آن ایجاد کرده است؛ دوازده شرطی که پمپئو در این استراتژی برای ایران تعیین کرد، تنها نشان داد که آمریکا دست بردار نیست و کمپین فشار حداکثری در راه است؛ اما اکنون روشن است که سخنرانی وزیر امورخارجه برای ترامپ که احتمالا هرگز آن را نخوانده، انتظار بیش از حدی بوده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار