کد خبر: ۶۹۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳ 29 December 2018

تابناک / مدتی قبل بود که نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس‌ با بیان اینکه نمایندگان گیلان نگران حذف ردیف‌ اعتباری خرید تضمینی چای در لایحه بودجه ۹۸ هستند گفت: امیدواریم این مساله در کمیسیون تلفیق اصلاح شود.

 

ماجرای حذف خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ و یک عالمه تکذیب! / جعفرزاده: حذف ردیف بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ صحت ندارد! / کیوان محمدی: قبل از هر نوع اظهار نظر درباره بودجه با متخصصان مشورت کنید؛ حذف یارانه چای از بودجه ۹۸ صحت ندارد! / لاهوتی: دولت در لایحه پیشنهادی خود برای سال 98 این موضوع را در سرفصل تأمین یارانه نهاده‌ها و خرید تضمینی ادغام کرده است! / رهبری املشی: یارانه خرید تضمینی چای پابرجاست! / ندیمی: اعداد خرید تضمینی کاهش نمی‌یابد و امکان شارژ منابع هم وجود دارد!

 

خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ حذف شده است!!

 

محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال 98 برخی از ردیف‌های مربوط به حوزه کشاورزی نظیر خرید تضمینی برگ سبز چای را حذف کرده و این موضوع نگرانی‌های بسیار زیادی را برای نمایندگان استان گیلان ایجاد کرده است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با اشاره به تشدید تحریم‌ها و لزوم تناسب بودجه با شرایط موجود عنوان کرد:‌ دولت به نوعی شرایط فعلی را درک کرده و در راستای آن برنامه‌ریزی می‌کند به‌ طوری‌که شفاف‌ بودن بودجه و یا حذف بودجه برخی نهادهای غیرضروری برای برقراری همین تناسب انجام شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از مزایای بودجه 98 را واقعی بودن آن دانست و ابراز داشت: دولت در لایحه بودجه سال آینده به نوعی سعی کرده است که میزان فروش نفت و کسب درآمدهای ارزی را مشخص کند تا تصمیم‌گیری در شرایط تشدید تحریم‌های اقتصادی تسهیل شود.

قربانی صرفه‌جویی در هزینه‌کرد ارز و شفاف بودن و کنترل سیر صعودی تورم را از دیگر مزایای بودجه 98 اعلام کرد و اظهار داشت: افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد حقوق‌بگیران دولتی و حذف اعتبارات اختصاصی به برخی نهادها از تصمیمات و اقدامات بسیار خوب و مهم هیئت دولت است.

وی تلاش نمایندگان گیلان راه یافته به کمیسیون تلفیق بودجه را برای اصلاح بندهایی از لایحه بودجه 98 مورد تأکید قرار داد و افزود: امیدواریم نمایندگانی که از گیلان در کمیسیون تلفیق مجلس حاضر می‌شوند موضوع عدم تخصیص اعتبار جهت خرید تضمینی برگ سبز چای در بودجه سال آینده را حل کنند.

 

 

پس از اظهارات این نماینده مجلس، واکنش های متعددی نسبت به این موضوع را در رسانه های گروهی شاهد بوده ایم:

 

تکذیب خبر حذف ردیف بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای توسط نماینده رشت/ افزایش ۲۰.۴۸ درصدی اعتبارات برای خرید تضمینی برگ سبز چای

 

تابناک / به نظر می رسد اظهارات نماینده آستانه اشرفیه درباره حذف ردیف بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای ناشی از تحلیل خاص وی از جدول شماره ۹ ردیف های متفرقه بودجه ۹۸ بوده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی‌با تکذیب حذف ردیف بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ اظهار کرد: این ادعا صحت ندارد و یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید، خرید تضمینی محصولات و تنظیم بخش کشاورزی حذف نشده اند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه اینگونه اظهارات غیردقیق و غیرمستند سبب نگرانی کشاورزان و چایکاران می‌شود در گفتگو با دیار میرزا افزود: در جدول شماره ۹ ردیفهای متفرقه بودجه ۹۸ برای پرداخت یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید، خرید تضمینی محصولات و تنظیم بخش کشاورزی ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است که احتمال افزایش این رقم در کمیسیون تلفیق نیز وجود دارد.

جعفرزاده ایمن آبادی یادآور شد: تفاوت لایحه بودجه سال ۹۸ نسبت به سال گذشته این بوده که عناوین یارانه‌های کشاورزی در جدول اعتبارات یارانه با یکدیگر ادغام شده اند و خبر حذف آنها صحت ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین نماینده پیشتر محمدحسین قربانی مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس‌ با بیان اینکه نمایندگان گیلان نگران حذف ردیف‌ اعتباری خرید تضمینی چای در لایحه بودجه ۹۸ هستند گفت: امیدواریم این مساله در کمیسیون تلفیق اصلاح شود.

این در حالی بود که پیشتر رییس سازمان چای گفت که اعتبارات یارانه‌ای برای خرید تضمینی چای نه تنها حذف نشده است، ‌ بلکه با افزایش حدود ۲۵ میلیارد تومانی مواجه شده است و به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که در قیاس ساده با اعتبار سال گذشته، به افزایش ۲۰.۴۸ درصدی می‌رسید.

 

 

حذف یارانه چای از بودجه ۹۸ صحت ندارد

 

کیوان محمدی با اشاره به اینکه سیاست های حمایتی دولت در بخش کشاورزی و از جمله چای با جدیت بیشتر ادامه دارد، گفت: این سیاست‌ها در چند سال اخیر به گونه‌ای بوده که علاوه بر امیدواری چایکاران سبب بازگشت حدود ۴۰۰۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید شده است.

محمدی با اشاره به بودجه سال آینده افزود: در بودجه ۹۸ با تجمیع چند عنوان حدوداً ۷۵۰ میلیارد یارانه برای چای و چند محصول دیگر در نظر گرفته شده در حالی‌که یارانه چایکاران در سال‌های اخیر بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان اظهارکرد: در شیوه جدید (بودجه ۹۸) دست دولت در کمک به صنعت چای و محصولات دیگر به مراتب بازتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به پیچیدگی امر بودجه از خواص خواست قبل از هر نوع اظهارنظر با متخصصان و متولیان امر مشورت کرده تا ناخواسته و ندانسته موجب تشویش افکار عمومی نشوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ضمن نادرست خواندن خبر حذف یارانه چای ازبودجه ۹۸ گفت: درشیوه جدید (بودجه۹۸) دست دولت در کمک به صنعت چای و محصولات دیگر به مراتب بازتر از سال‌های گذشته است.

کیوان محمّدی با بیان اینکه سیاست حمایتی دولت در بخش کشاورزی و ازجمله چای باجدیت بیشتر ادامه خواهد داشت گفت: این سیاست‌ها درچند سال اخیر آنچنان موجب امیدواری چایکاران عزیز شده که حدود۴۰۰۰ هکتار باغات رها شده، مجدداً به چرخه تولید اضافه شده‌اند.

وی در ادامه گفت: در بودجه ۹۸ با تجمیع چند عنوان حدوداً ۷۵۰ میلیارد یارانه برای چای و چند محصول دیگر در نظر گرفته شده در حالی‌که یارانه چایکاران درسال‌های اخیر بین۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

وی با توجه به پیچیدگی امر بودجه از مسئولان خواست پیش از هر نوع اظهار نظر در باره یک موضوع ، با متخصصان و متولیان امر مشورت کرده تا ناخواسته و ندانسته موجب تشویش افکار عمومی نشوند.

پیش‌تر یکی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس خبر از حذف یارانه چای از بودجه 98 داده بود.

 

قبل از هر نوع اظهار نظر درباره بودجه با متخصصان مشورت کنید

محمدی با توجه به پیچیدگی امر بودجه از خواص درخواست کرد که قبل از هر نوع اظهار نظر با متخصصان و متولیان امر مشورت کرده تا ناخواسته و ندانسته موجب تشویش افکار عمومی نشوند.


درپی مصاحبه محمدحسین قربانی درخصوص حذف یارانه چای از بودجه ۹۸، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ضمن تکذیب موضوع توضیحاتی ارائه داد.

کیوان محمّدی با بیان اینکه سیاست حمایتی دولت در بخش کشاورزی و ازجمله چای باجدیت بیشتر ادامه خواهد داشت گفت: این سیاست‌ها درچند سال اخیر آنچنان موجب امیدواری چایکاران عزیز شده که حدود۴۰۰۰ هکتار باغات رها شده، مجدداً به چرخه تولید اضافه شده‌اند.

وی در ادامه گفت: در بودجه ۹۸ با تجمیع چند عنوان حدوداً ۷۵۰ میلیارد یارانه برای چای و چند محصول دیگر در نظر گرفته شده در حالی‌که یارانه چایکاران درسال‌های اخیر بین۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان اذعان داشت: درشیوه جدید (بودجه۹۸) دست دولت در کمک به صنعت چای و محصولات دیگر به مراتب بازتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

وی با توجه به پیچیدگی امر بودجه از خواص درخواست کرد که قبل از هر نوع اظهار نظر با متخصصان و متولیان امر مشورت کرده تا ناخواسته و ندانسته موجب تشویش افکار عمومی نشوند.

 

 

یارانه خرید تضمینی چای پابرجاست/بهترین راه تامین مالی چای داخلی اختصاص سهمی‌از تعرفه واردات چای است

 

نماینده ادوار مردم رودسرو املش با تاکید بر اینکه باید در بودجه سهم خرید تضمینی چای از سایر خریدهای تصمینی جدا شود گفت: بهترین راه حمایت از چای داخلی بالا بردن تعرفه واردات است.

محمدمهدی رهبری املشی نماینده ادوارمردم رودسرواملش درمجلس درگفتگو با کانال اخبار صنعت چای گفت:« لایحه بودجه ۹۸ را اجمالا مرور کرده‌ام ودر قسمت یارانه، برای یارانه نان وخریدتضمینی گندم مبلغ ۶۲۰۰ میلیارد تومان و برای یارانه سایر اقلام کشاورزی مبلغ ۷۵۰میلیارد تومان منظور شده که برای خریدتضمینی چای قطعا درآن قسمت لحاظ شده است.»


رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس پنجم خاطر نشان کرد: «نمایندگان مجلس می‌توانند سهم خرید تضمینی برگ سبز چای را بطورمستقل از این ۷۵۰میلیارد تومان در بودجه ۹۸جدا کنند.»


وی گفت:«درسال‌های گذشته درلایحه ارسالی دولت چای ردیف مستقل داشت اما امسال این ردیف مستقل در لایحه بودجه حذف شده وغیراز گندم ونان سایر اقلام کشاورزی را دریک ردیف در لایحه بودجه دیده اند و در مجموع بودجه یارانه کشاورزی نسبت به سالهای قبل کاهش یافته است اما نمایندگان گیلان در مجلس باید تلاش کنند تا اینکه اول سهم خرید تضمینی چای را ازسایر محصولات کشاورزی جدا کنند وضمنا بودجه خرید تضمینی چای را نسبت به سالهای گذشته درلایحه بودجه افزایش دهند.»


بهترین راه حمایت از چای داخلی بالا بردن تعرفه واردات است


نماینده ادوار مردم رودسرواملش در مجلس اظهار کرد:چای همواره از حما یت وکمک دولت برخوردار بوده در حال حاضر اگر دست حمایت دولت از صنعت چای برداشته شود ازبین می‌رود از همین رو خرید تضمینی برگ سبز چای الزام قانونی برای دولت است .


رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس پنجم تاکید کرد:بهترین راه تامین منبع مالی برای چای اختصاص سهمی‌از تعرفه گمرکی واردات چای خارجی است که اگرحداقل ۲۰ در صد تعرفه چای خارجی به این منظور افزایش پیدا کند و واردات چای هم با نرخ ارز نیمایی باشد دراین صورت همه مشکلات چای حل می‌شود هرچند کار مشکلی است ولی کاملا توجیه منطقی واقتصادی دارد ودر نهایت چای خشک اگر کمی‌هم گران بشود تاثیر تورمی‌ناچیزی داردو مصرف سرانه چای در سال فقط یک کیلو ونیم است هیچ مشکل قانونی هم ندارد چون قانون بودجه هم قانون است و اگر مغایرتی باشد قانون قبلی را در یکسال اصلاح می‌کند.


نماینده دوره‌های دوم،سوم،چهارم،پنجم ونهم مجلس شورای اسلامی‌افزود:قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای باید به اندازه ای باشد که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشدو مطابق نظر کارشناسان خبره اقتصادی یک هکتار باغ چای برای محصول دهی ۱۸میلیون تومان هزینه دارد واگر در سال آینده نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای کمتر از دوبرابر فعلی باشد برای چایکار صرفه اقتصادی ندارد واگر ناچیر باشد کیفیت افت می‌کند.

 

دولت موافق خرید تضمینی چای در سال ۹۸ است/امکان ایجاد ردیف مستقل برای خرید تضمینی چای در بودجه ۹۸ وجود دارد/ اعداد خرید تضمینی کاهش نمی‌یابد و امکان شارژ منابع هم وجود دارد

 


مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه با تکذیب خبر حذف ردیف بودجه خرید تضمینی چای گفت که دولت با پیشنهاد نمایندگان برای جداسازی ردیف خرید این محصول در بودجه سال ۹۸ همراهی خواهد کرد.

ماجرا از جایی آغاز شد که محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه اظهار داشت که دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ برخی از ردیف‌های مربوط به حوزه کشاورزی نظیر خرید تضمینی برگ سبز چای را حذف کرده و این موضوع نگرانی‌های بسیار زیادی را برای نمایندگان استان گیلان ایجاد کرده است.

سپس غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی‌با تکذیب حذف ردیف بودجه خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ اظهار کرد: این ادعا صحت ندارد و یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید، خرید تضمینی محصولات و تنظیم بخش کشاورزی حذف نشده اند.

 

توضیح عکس:در جدول شماره ۹ ردیفهای متفرقه بودجه ۹۸ برای پرداخت یارانه نهاده‌ها، عوامل تولید، خرید تضمینی محصولات و تنظیم بخش کشاورزی ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است که احتمال افزایش این رقم در کمیسیون تلفیق نیز وجود دارد. برای دیدن سایر اصلی عکس روی آن کلیک کنید

عنوان نشدن ردیف خرید تضمینی چای صرفا به دلیل فنون بودجه نویسی است

برای پیگیری ماجرا با آقای ابوذر(ایرج) ندیمی‌مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تماس گرفتیم تا اصل ماجرا را از وی جویا شود که در جریان کامل مباحث مربوط به لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ قرار دارد. ندیمی‌به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت: «ردیف خریدهای تضمینی به هیچ عنوان حدف نشده است. این خریدها همچنان وجود دارد و مدیریت منابع هم برپایه سنوات انجام خواهد پذیرفت و دولت هیچ برنامه‎ای برای کاهش اعداد خرید تضمینی ندارد.»

مشاور رییس سازمان برنامه بودجه افزود: «اینکه دولت تلاش کرده که این خریدها را تجمیع کند یا عناوین خرید تضمینی محصولات مختلف را ذیل آن ذکر نکنیم از فنون بودجه نویسی است و ربطی به حذف ردیف ندارد و حتی امکان شارژ بیشتر منابع برای خریدهای تضمینی هم وجود دارد.»

وی در توضیح منظورش از فنون بودجه نویسی گفت:« در سیاست‌های بودجه نویسی برای مثال ما همه ردیف‌های فرهنگی زیر نظر وزارت ارشاد یا همه ردیف‌های بودجه دستگاه‌های زیر نظر رهبری را ذیل یک یا دو ردیف می‌نویسم اما این به معنای حذف عناوین بودجه نیست. در واقع ما سهم بندی‌ها را در اختیار آن مجموعه یا دستگاه قرار می‌دهیم. درباره محصولات کشاورزی هم این اختیار را به وزارت اقتصاد و جهاد کشاورزی داده‌ایم که آنها این موضوع را مدیریت کنند. این رویه بودجه نویسی اصلا به معنای حذف خرید تضمینی نیست. سیاست دولت در بودجه نویسی در چند سال اخیر این بوده است که تعداد ردیف‌ها را کاهش دهد اما منابع را کاهش نداده‌ایم.»

سیاست دولت ادامه خرید تضمینی است

ندیمی‌گفت:« دولت در شرایط اقتصادی کنونی هم به دلیل تحریم‌ها و به جهت حمایت از تولید داخلی و حفظ اشتغال موجود تصمیمی‌برای حذف ردیف خریدهای تضمینی ندارد.»

ندیمی‌تاکید کرد:« درباره خرید تضمینی چای و مانند آن سیاست ما براساس قانون برنامه ادامه این روند است. البته در نوع مدیریت و مسائل مربوط به آن که به صادرات، واردات و خرید محصول و سهم کارخانه است، به طور طبیعی وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیری و عمل خواهد کرد چرا که این امور با استناد به قانون انتزاع وظایف در حوزه اختیارات این وزارتخانه است»

مشاور رییس سازمان برنامه بودجه گفت:« نگرانی از حذف خرید تضمینی چای نه منطقی و نه واقعی است و دوستانی که ابراز نگرانی کردند حتما به اعداد مربوطه توجه نکرده‌اند»

ندیمی با بیان اینکه پس از ارائه پیشنهاد نمایندگان درباره بودجه در ۱۰ روز آینده بحث درباره آن در کمیسیون‌ها آغاز خواهد شد، افزود:«حتما در کمیسیون‌های کشاورزی، برنامه بودجه و اقتصادی درباره محصول چای و ردیف بودجه آن بحث خواهیم داشت»

امکان تفکیک ردیف خرید تضمینی چای وجود دارد

وی گفت: «اگر نمایندگان بخواهند ردیف بودجه چای را تفکیک هم کنند منع قانونی وجود ندارد. یعنی نمایندگان می‌توانند طبق وظایف فانونی بگویند که این سهم و مبلغ باید برای خرید تضمینی چای اختصاص پیدا کند و ما هم مخالفت نمی‎کنیم.»

مشاور رییس سازمان برنامه بودجه تاکید کرد:«دولت به هیچ عنوان مخالف خرید تضمینی چای نیست و اگر نمایندگان بخواهند ردیف خرید آن را تفکیک کنند یا سهم پیشنهاد بدهند می‌توانند در کمیسیون تلفیق با صحن علنی پیشنهاد دهند و ما هم با آنها همراهی خواهیم کرد و مخالفتی با حفظ ردیف خریدهای تضمینی نداریم و عدد هم گذاشته‌ایم.»

حبیب جهانساز رییس سازمان چای هم پیشتر گفته بود که اعتبارات یارانه‌ای برای خرید تضمینی چای نه تنها حذف نشده است، ‌ بلکه با افزایش حدود ۲۵ میلیارد تومانی مواجه شده است و به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که در قیاس ساده با اعتبار سال گذشته، به افزایش ۲۰.۴۸ درصدی می‌رسید.

 

 

تکذیب حذف خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸

 

مهرداد لاهوتی امشب در گفت‌وگو با خبرنگار لنگرخبر با تکذیب حذف خرید تضمینی برگ سبز چای در لایحه بودجه ۹۸ اظهار کرد: در سال‌های گذشته برای خرید تضمینی چای ردیف اختصاصی در نظر گرفته می‌شد اما دولت در لایحه پیشنهادی خود برای سال 98 آن را در سرفصل تأمین یارانه نهاده‌ها و خرید تضمینی ادغام کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادغام شدن یارانه چای در سرفصل تأمین یارانه نهاده‌ها و خرید تضمینی محصولات کشاورزی به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه بوده گفت: به دنبال این هستیم که در سال آینده علاوه بر یارانه چای، رقمی را برای به‌زراعی اختصاص دهیم.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار