کد خبر: ۶۹۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 16 December 2018

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از عدم شفافیت فعالیت مسؤولان، تأکید کرد که رهبری نباید پاسخگوی وظایف زمین مانده مسؤولان باشد.

 

به گزارش آخرین نیوز به نقل از رسا، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به این که نماز جمعه انقلاب اسلامی با سایر نماز جمعه ها متفاوت است، گفت: نماز جمعه باید تریبونی برای بازگویی خدمات مسؤولان به جامعه بوده و همچنین جایگاهی باشد تا مسؤولان نتوانند به جای پاسخگویی به مفاسد و بی تدبیری ها، مردم را به تشویش اذهان عمومی متهم کنند.

وی با بیان این که ما نباید کاری کنیم که رهبری پاسخگوی چند میلیون کارمند و کارگزاران در سه قوه باشند، اظهار داشت: ما نباید رهبری را پاسخگوی وظایف زمین مانده مسؤولان کنیم.

نماز جمعه نباید اجازه دهد کارگران قربانی اقتصاد برجامی شوند

رحیم پور ازغدی با بیان این که تریبون نماز جمعه نباید اجازه دهد کارگران قربانی اقتصاد برجامی شوند، ابراز کرد: امام جمعه باید کنار کارگران محرومی باشد که قربانی خصوصی سازی بدون نظارت شده اند؛ نماز جمعه نباید به تکرات مکررات گویی مشغول باشد، بلکه باید با طرح مشکلات اجتماعی، راه حلی برای حل آن ها بیابد؛ نماز جمعه بدون امر به معروف و نهی از منکر همانند نماز شب با حالت جنابت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که همه مسؤولان مملکت باید نسبت به عملکرد و مواضع خود شفاف باشند، بیان کرد: به روح مقدسی که در نسل سوم انقلاب در حال دمیده شدن است باید احترام بگذاریم و به آن ها اجازه آزادی بیان داده و نهال روحیاتشان را سرکوب نکنیم؛ نماز جمعه پویا، جریان خون را در جامعه زنده می کند.

وی با بیان این که همه ما باید عمر خود را در راه عزت اسلام خرج کنیم، افزود: نباید اجازه دهیم یک عده اسلام را فدای موقعیت و مقام خودشان کنند؛ نماز جمعه عقیم، غیرمردمی و کلیشه ای دارای اهمیت نیست، بلکه آن نماز جمعه ای از جایگاه ویژه برخوردار است که به نوعی یک دادگاه الهی، اخلاقی و حق الناسی باشد.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار نیست، بلکه تریبونی برای پاسخگو کردن رؤسای سه قوه و سایر مسؤولان، شفاف سازی بیت المال، شفاف سازی بودجه و خدمات دانشگاه، پاسخگو کردن حوزه علمیه، مرکز مدیریت، مدرسان و حتی مراجع تقلید است.

حوزه علمیه محافظه کار و بدون درد را نمی توان حوزه علوی نامید

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که فیضیه مظلوم باید پرچمدار آگاهی و بصیرت بخشی باشد، تصریح کرد: امام راحل فرمودند «مرجعیت پاپ و نمایشی و ارثی نیست»، بر این اساس حوزه علمیه محافظه کار و بدون درد را نمی توان حوزه علوی نامید؛ امروز یک عده معدودی به جای همه روحانیت پاسخگو هستند و از دو طرف هم فحش می خورند، پس قشر روحانیت کجا هستند؟

وی با تأکید بر این که ۹۹ درصد مسؤولان را هیچ خطری تهدید نمی کند که بخواهند در قسمت وی آی پی و پشت نرده ها قرار گیرند، گفت: مسؤولان باید در متن مردم بوده و به سؤالات و مطالبه های آن ها پاسخ دهند؛ نماز جمعه ای رنگ و بوی علوی دارد که مسؤولان دزد و فاسد را در آن شلاق بزنند و همچنین مسؤولان خدوم به آن جا آمده و با ارائه گزارش خدمات خود مردم را دلگرم کنند.

رحیم پور ازغدی یادآور شد: نماز جمعه باید به وعده دهندگانی که به وعده خود عمل نمی کنند خطاب صریح داشته باشد و همه عزل و نصب های حکومتی را زیر ذره بین قرار دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به عدم حضور طولانی خود در تریبون های نماز جمعه اشاره و بیان کرد: شخصی مسؤول ستاد نماز جمعه بود که چندی پیش عزل شد، وی هر بار به سراغ ما می آمد می گفت تحت فشار هستم و گاهی هم می گفت خودم تمایلی به دعوت شما ندارم، اما هم اکنون اعضای جدید ستاد نماز جمعه چندین مرتبه از بنده دعوت به عمل آورده اند و تا کنون نتوانسته بودم برای سخنرانی به نماز جمعه بیایم.

وی با انتقاد از تهمت ها، دروغ ها و شایعاتی که درباره وی در برخی خبرگزاری های رسمی و فضای مجازی منتشر شده بود، تصریح کرد: بنده در هیچ صفحه اینستاگرام و یا توئیتری فعالیت ندارم؛ مسؤولان هم باید دقت داشته باشند که اگر توئیتر را ممنوع کرده اند، خودشان نباید در آن به فعالیت بپردازند، زیرا این عمل توهین به مردم است.

رحیم پور ازغدی در ادامه با بیان این که در حال حاضر دو نفر از سران قوه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی کنند، گفت: رییس جمهور که رییس شورا است بسیاری از جلسات را لغو می کند و متأسفانه شورای عالی هم اکنون در پایین ترین رتبه طول تاریخ خود در زمینه مصوبات به سر می برد؛ جلسات باید هر ماه دو بار تشکیل شود، اما اخیراً ماهی یک بار و یا دو ماهی یک مرتبه جلسات شکل می گیرد.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد شدید از عملکرد دولت در زمینه مصوبات این شورا تصریح کرد: متأسفانه رییس جمهور برخی مصوبات را ابلاغ و اجرا نمی کند؛ حتی برای برخی مصوبات مهم و کارآمد یک جلسه اجرایی هم صورت نمی پذیرد.

وی ادامه داد: همه این موارد در حالی است که علیرغم وجود «سند ملی کودک و نوجوان»، دولت در حال اجرای کنوانسیون سازمان کودک بین الملل است و نکته جالب این است که شورای نگهبان به این کنوانسیون ایرادات جدی وارد کرده است.

شورای مظلوم عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرماندهی بدون فرمان بر تبدیل شده است

رحیم پور ازغدی با بیان این که وزیران و مدیران عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از عملکرد خود هیچ گزارشی ارائه نمی دهند، ابراز کرد: شورای مظلوم عالی انقلاب فرهنگی به قرارگاه فرماندهی بدون فرمان بر تبدیل شده است؛ افکار اعضا در این شورا همسو نیست و ما در شورا شاهد لیبرال های مذهبی، نیروهای محافظه کارِ بله چشم گو و نیروهای انقلابی هستیم.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل دادگاه عالی برای نظارت بر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: ما از سوی هیچ دادگاهی بازخواست نمی شویم؛ ما امروز در شورای عالی مصوبات بسیار خوبی داریم که آرشیو شده و اجرا نمی شوند و هیچ مسؤولی هم پاسخگوی آن نیست.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتقادات و مطالبات رهبر معظم انقلاب از این شورا خاطرنشان کرد: مسؤولان نباید با حیثیت رهبری و جامعه و حقوق علمی و آموزشی مردم بازی کنند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید همه اسناد را رصد کند و بر اساس صلاح جامعه تصمیم بگیرد، اما مسؤولان نه سند ۲۰۳۰ و نه کنوانسیون های دیگر را به این شورا تحویل ندادند؛ تفکر غرب گرایی و «ما نمی توانیم» از زمان ملکم خان دامن گیر ما بوده و متأسفانه هنوز هم با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی در تفکر برخی سران قوا مشاهده می شود.

وی با تأکید بر این که غالب دولت ها بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل نمی کنند، ابراز داشت: «سند مهندسی فرهنگی» یکی از اسناد بسیار خوب و کارآمد است که شورا حدود یک سال برای تدوین آن وقت گذاشت، اما هم اکنون حتی یک جلسه هم برای اجرای آن تشکیل نشده است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور امام خمینی(ره) در سال ۵۹ تشکیل شد و از مشروعیت برخوردار است، تأکید کرد: برخی در حال حاضر حرف های ابتدای دهه ۶۰ را بر زبان جاری می کنند و در برخی مباحث واضح و روشن تردید ایجاد می کنند؛ این ارتجاع و بازگشت به عقب است.

در زمینه انقلاب فرهنگی تسامح می شود

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که شورای عالی بر اساس منویات رهبری باید علاوه بر سیاست گذاری فرهنگی در پی ضمانت اجرای مصوبات نیز باشد، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند «تسامح در انقلاب فرهنگی خیانت به اسلام و انقلاب است» و متأسفانه این تسامح در حال انجام است؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند «اقتصاد و سیاست حاشیه فرهنگ هستند»، بر این اساس نباید در این زمینه تسامح انجام بگیرد.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب فرمودند «تصمیمات شورای عالی لازم الاجرا و در حکم قانون است» گفت: امروز مشکل در سطح پایین مدیریت نیست، بلکه مشکل در بالاترین سطوح مدیریتی است؛ برخی می گویند مصوبات شورا قانون نیست که بتوان ملزم به اجرای آن بود، مگر رهبری نفرمودند تصمیمات این شورا لازم الاجرا است، پس چرا به آن ها عمل نمی کنند؟ مگر مصوبات کنوانسیون های بین المللی قانون است که برای اجرای آن همه کاری انجام داده و بودجه تعیین می کنند؟

رحیم پور ازغدی افزود: برای حل مشکلات شورای عالی انقلاب فرهنگی چاره ای نیست جز این که یا اعضای حقوقی و در رأس آن رؤسای قوا باید رسماً اعلام کنند که به مصوبات عمل نمی کنند و یا اعضای حقیقی استعفا داده تا رهبری کسانی را در این سمت قرار دهند که بهتر می توانند مطالبه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، دایره کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار وسیع است، اظهار کرد: این شورا باید در همه ابعاد فرهنگی ورود کرده و نسبت به همه امور فرهنگی پاسخگو باشد، بنابراین تک تک اعضای شورا را باید به میدان آورده و از آن ها مطالبه های جدی کرد؛ این شورا باید به فعالیت های نابسامان فرهنگی سمت و سو بدهد.

وی به وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی اشاره و بیان کرد: مدیریت کلان کل سامانه های آموزشی بر عهده این شورا قرار دارد، بنابراین باید اختیارات لازم هم در اختیار آن قرار بگیرد تا بتواند مسائل را مدیریت کند؛ امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت خانه های مختلف از جمله وزارت امور خارجه هیچ جایگاهی ندارد.

رحیم پور ازغدی اضافه کرد: برخی افراد گویا دو شخصیتی هستند، زیرا در شورای عالی به یک مصوبه رأی مثبت می دهند، اما در خارج از شورا با آن مخالفت می کنند.

وی یادآور شد: امروز وظیفه همه ما این است که مطالبات خود را جدی تر کنیم و با رصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسؤولان مطالبه کنیم تا بدانیم این مصوبات چه مقدار اجرایی شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار