کد خبر: ۶۸۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 28 November 2018

 

 
همانگونه که در آموزه‌های دینی آمده است، دروغ فعل پسندیده‌ای نیست. اما ۷ نوع دروغ وجود دارد که هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای گفتن آن‌ها وجود ندارد. چرا آدمی باید برای ساده‌ترین و بی ارزش‌ترین مسایل زندگی خود دروغ بگوید؟!

 

۱. تعارف‌های دروغین

اگر به طور ناگهانی دوستی را در خیابان ملاقات کردید که مدت‌های طولانی است او را ندیده اید و دیگر علاقه یا حس صمیمیتی میان خود و او احساس نمی‌کنید، نباید فقط به واسطه حفظ احترام اجتماعی خود او را به چای یا قهوه دعوت کنید. زمانی یک فرد را به نوشیدن چای در یک کافه یا خانه خود دعوت کنید که واقعا این کار را دوست دارید، در غیر این صورت دلیلی برای این امر وجود ندارد.

۲. بهانه‌های دروغین

هرگز سعی نکنید به بهانه‌های دروغین دوستان یا شریک عاطفی خود را از سرتان باز کنید. به او قول دروغین ندهید. به این فکر کنید اگر ناگهان با او در خیابان یا مکان دیگر روبه رو شوید چه می‌شود؟ بهانه‌های فشار کاری یا مهمان داشتن یا … که به دروغ مطرح می‌شوند به هیچ عنوان اخلاقی و درست نیستند و موجب آسیب دیدن موقعیت اجتماعی شما خواهند شد.

۳. نخواندن ایمیل یا پیغام‌های دیگران

اگر فرصت ندارید یا به هر دلیلی، علاقه به خواندن ایمیلی پر از درخواست و گلایه دوست خود را ندارید، هنگامی که از شما می‌پرسد آیا ایمیل مرا دریافت کرده ای؟، به جای دروغ گفتن اینکه به اینترنت دسترسی ندارید یا کارهایتان زیاد است، خیلی صادقانه بگویید در اولین فرصت این کار را انجام خواهید داد.

۴. دوست نداشتن غذا

اگر گوشت قرمز دوست ندارید، یا از طعم قارچ متنفر هستید شاید ترجیح دهید به اطرافیان بگویید به آن غذا حساسیت دارید. اما چرا؟ گفتن واقعیت چه اشکالی دارد؟ چرا صادقانه نمی‌گویید که قارچ دوست ندارید. یا بادمجان به نظرتان خوشمزه نیست!

۵. پاسخ ندادن به موبایل

موبایل شما زنگ می‌خورد و نام و عکس خواهر یا دوست صمیمی شما روی نمایشگر ظاهر می‌شود. با خود می‌گویید: «وای خدای من! دوباره یک داستان جدید در مورد عشق جدید او یا گلایه‌های تکراری از عشق کنونی‌اش.» این حرف‌ها برایتان به هیچ وجه جالب نیستند و به همین خاطر تماس او را بی پاسخ می‌گذارید. اما وقتی همدیگر را دیدید، به او چه خواهید گفت؟ در جلسه کاری بودم ونتوانستم پاسخ دهم؟ … ساده‌ترین و صادقانه‌ترین کار این است که از او عذرخواهی کنید و بگویید در نخستین فرصت با او تماس خواهید گرفت تا با شما درددل کند.

۶. دیرکردن

این عادت بیشتر مختص خانم‌ها است. به طور مثال، خودشان هم می‌دانند زودتر از نیم ساعت دیگر حاضر نمی‌شوند، اما به دروغ می‌گویند من ۵ دقیقه دیگر حاضر هستم. این مساله شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما در طولانی مدت نوعی بی اعتمادی و دلخوری میان شما و شریک زندگیتان به وجود خواهد آورد.

۷. قول‌های دروغین

وقتی دوست ندارید سینما بروید، چرا دعوت دوست خود را می‌پذیرید که بعد هم مجبور شوید به او پیامک بزنید و به دروغ بگویید مریض شده اید؟ از همان ابتدا خیلی رک و صادقانه نه بگویید و برنامه ریزی‌های او را نیز به هم نزنید. آدم‌ها به یکدیگر اعتماد می‌کنند و این نوع دروغ‌های کوچک باعث خدشه دار شدن رابطه‌ها و اعتماد میان افراد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار