کد خبر: ۶۸۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 28 November 2018

نخستین قطار ایران به آلمان می رود

 

تابناک / نخستین قطار ایران به آلمان می رود شاید جمله ای تعجب آور باشد. قطار همیشه یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری بوده است که نوع شهری شده آن نیز که به مترو نام گرفته است با استقبال زیادی رو به رو شده است. اما تصویری که در ذهن ما وجود دارد اغلب حرکت بین شهرها با قطار بوده است و البته در ایران نیز تعداد خیلی زیادی از شهرها در پوشش شبکه ریلی قرار نمی گیرند. اما حال می خواهیم ذهنیت خود را تغییر دهیم و شاید بتوان با قطار از ایران به کشوری دیگر آن هم در فاصله ای دور سفر کرد. نخستین قطار ایران به آلمان آن چیزی است که در مورد صحبت شده است و می خواهیم آن را در این مطلب برای شما ارائه نماییم پس با الی گشت همراه شوید.

نخستین قطار ایران به آلمان
مطالب مرتبط:
شناخت جزایر ایران با صدور شناسنامه برای آن‌ها
معرفی مراکز آموزش خلبانی در ایران
ذهنیت چینی ها و گردشگران چینی در ایران با یکدیگر متفاوت است!

معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه و در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن خاورمیانه (UIC) که درهتل عباسی اصفهان برگزار می شد فرمود: مذاکرات با مقامات آلمانی در خصوص راه اندازی قطار بین دو کشور از حدود ۲ سال پیش آغاز شده و این گفت و گوها در حال رسیدن به نتایج نهایی خود می باشد که بدین ترتیب امیدوار خواهیم بود تا سال آینده نخستین قطار ایران به آلمان حرکت کند. مژگان کردبچه در ین اجلاس اشاره کرد که برای توسعه حمل و نقل ریلی باری بین المللی ارتباطات بسیاری را با کشورهای متعدد برقرار نموده و در جهت تهیه زیرساخت های حمل و نقل بین المللی نیز فعالیت هایی را به انجام رسانده ایم تا بدین طریق بتوان بارهای صادراتی از ایران به سمت اروپا و بارهای وارداتی از اروپا به سمت ایران منتقل شود. معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن اعلام کرد که در تلاش هستیم تا با مذاکره با کشورهای مختلف بتوانیم مسیری را ایجاد کرده تا قطارهای باری کانترنی را بتوان از سمت چین و شرق آسیه هدایت کرده و تا ترکیه ادامه دهیم و از طرف دیگر با کشورهای آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان نیز در خصوص ادامه این مسیر تا قلب اروپا گفت و گوهای اولیه صورت گرفته است.

نخستین قطار ایران به آلمان

کردبچه اضافه کرد که از چند سال پیش مذاکراتی با کشورهای آسیای میانه انجام شده تا قطارهای باری کانتینری بتوانند از مرز سرخس وارد شده و از مرز رازی خارج شده و به سمت اروپا بروند. در حال حاضر قطارهای باری ایران تا شهر وان ترکیه حرکت می کنند و بر اساس آمارها میزان بار جا به جا شده در سال جاری به این شهر ۱۷ میلیون تن بوده که در سال آینده می باید این میزان به ۲۵ میلیون تن برسد. در اولین مراحل برنامه ریزی بر این می باشد که بتوان ارائه خدمات قطارهای باری را به سایر شهرهای ترکیه نیز انتقال داده و سپس به سمت اروپا حرکت نمایند. وی در ادامه نخستین قطار ایران به آلمان به راه اندازی قطارهای بین المللی و گردشگری در کشورمان نیز اشاره کرده و گفت که در چهار سال گذشته ۲۷ قطار بین المللی از مقاصد آلمان، مالزی، روسیه و سنگاپور به ایران آمده اند و در همین راستا ایران نیز در جهت رشد و توسعه زیربناهای ریلی اقدام نموده که احداث و بهره برداری از راه آهن گرگان، اترک، برکت که بین کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان بوده و طولی بیش از ۹۰۰ کیلومتر دارد یکی از این طرح ها است.

نخستین قطار ایران به آلمان

کردبچه گفت: پروژه ریلی قزوین رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر در غرب دریای خزر آخرین مراحل ساخت و تکمیل خود را می گذراند. از طرف دیگر پروژه خط آهن آستارا به آستارای آذربایجان نیز فروردین امسال توسط رییس جمهوران دو کشور افتتاح گردید به طوری که از این مسیر انتقالات باری میان ایران و روسیه با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت. او همچنین گفت احداث خط ریلی رشت تا آستارا نیز به کمک فاینانس خارجی در دستور کار قرار دارد. از طرف دیگر در ارتباط با مسیرهای افغانستان مسیر ریلی ۲۰۷ کیلومتری در نظر گرفته شده که ۷۶ کیلومتر آن در خاک ایران بوده و ۶۲ کیلومتر از این مسیر در خاک افغانستان نیز جزء تعهد ایران می باشد که مراحل آن در حال انجام است. علاوه بر این ها معاون گروه بین الملل راه آهن گفت که در جهت گسترش شبکه ریلی بین المللی تصمیم بر این است که اتصال شبکه ریلی با عراق از دو نقطه در خرمشهر، شلمچه، بصره و همچنین اراک، کرمانشاه، خسروی صورت بگیرد و در این خصوص زیرساخت های مسیر خرمشهر به بصره نیز وجود دارد. با راه اندازی این خطوط می توان ارائه خدمات حمل و نقلی به زائران کربلا را با سهولت بیشتری انجام داده و از طرف دیگر بحث حمل بار ریلی و صادرات به کشور عراق را نیز می توان به بیش از ۲٫۵ برابر گسترش داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار