کد خبر: ۶۸۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵ 28 November 2018

 

به گزارش الف، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ایران در هفته گذشته سه اطلاعیه صادر کرد تا افرادی که کار سوخت ندارند، برای آن اقدام کنند؛ زیرا تحویل بنزین (سوخت گیری) فقط با کارت سوخت انجام خواهد شد و مالکان وسایل نقلیه فاقد کارت سوخت باید سریع‌تر نسبت به تهیه کارت سوخت اقدام کنند.

ثبت‌نام الکترونیکی مالکان خودرو ‌و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت نیز از امروز دوشنبه (پنجم آذرماه) در سامانه خدمات دولت همراه به نشانی www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه با نصب آن در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه آغاز و در دسترس عموم قرار گرفته است.

براساس این گزارش، دولت یازدهم هنگام آغاز کارش تصمیم گرفت کارت هوشمند سوخت را کنار بگذارد و این موضوع با توجه به قیمت ارزان بنزین (ایران رتبه دوم ارزان‌ترین نرخ سوخت بین کشورهای دنیا را دارد) و نوسان نرخ ارز در کشورمان باعث رشد قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شد و حجم قاچاق بنزین (آمارهای متفاوتی در این مورد از ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز اعلام می‌شود)به حدی رسید که دولت چاره‌ای نداشت و سرانجام پس از گذشت نزدیک به ۵ سال دوباره تصمیم گرفت تا سامانه کارت هوشمند سوخت را احیا و دوباره فعال کند.

قاچاق سوخت پس از تغییر نرخ ارز به وضعیت نگران کننده‌ای رسید و برای مقابله با آن دو راهکار وجود داشت که یکی افزایش قیمت سوخت که نه دولت برنامه‌ای برای آن دارد و نه جواب می‌دهد و راه دوم احیای کارت هوشمند سوخت بود که مسئولان اعلام کردند سامانه کارت هوشمند سوخت بهترین راهکار برای مدیریت مصرف است و باید دوباره آن را فعال کرد.

بخشی از بنزین مصرفی کشور به دلیل ارزان بودن، قاچاق می‌شد و میزان مصرف، واقعی نبود، اما با اجرای کارت هوشمند سوخت، مصرف کشور شفاف شد و پرونده قاچاق سوخت پایان یافت. آمارهای منتشر شده بیانگر آن است که سال ۱۳۸۵ یعنی یک‌سال قبل از بکارگیری کارت سوخت مصرف بنزین حدود ۷۳ میلیون لیتر بوده که این میزان مصرف سوخت ۵ سال بعد یعنی ۱۳۹۰ که همچنان کارت سوخت فعال بوده؛ تنها ۵۹میلیون لیتر مصرف بنزین ثبت شده یعنی سیر نزولی ۱۸ درصدی طی این مدت که این دستاورد استفاده از سامانه کارت سوخت بود و با حذف رسمی کارت سوخت مصرف روزانه بنزین در سال ۹۵ یکباره به ۷۴ میلیون و هفتصد هزار لیتر رسید.

نکته قابل توجه در این زمینه اینجاست که طی سال ۹۶ تقریبا مصرف روزانه ۸۵ میلیون لیتر ثبت شد. نگاهی گذرا بر آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا سال جاری تا انتها تیر ماه رشد ۹.۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد که میانگین حجم مصرف را روزانه به حدود ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسانده که این رقم در سال گذشته در حدود ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر به ثبت رسید و با توجه به حجم بالای قاچاق سوخت به دلیل اختلاف قیمت با توجه به افزایش نرخ ارز فعال لازم بود از سامانه مدیریت مصرف سوخت یا همان کارت سوخت دوباره استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار