کد خبر: ۶۷۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 12 November 2018

 

ورزش سه: دیروز تمام پرسپولیسی ها در سراسر دنیا چشم به ورزشگاه آزادی تهران داشتند چرا که این تیم برای اولین بار در فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و می توانست برای اولین بار نیز جام قهرمانی لیگ قهرمانان را به ایران بیاورد. با این حال پرسپولیس در حالی به نایب قهرمانی آسیا رسید که حمایت حداکثری طرفدارانش را بعد از شکست داشت.

محمدمایلی کهن یکی از پرسپولیسی ترین پرسپولیسی ها است. او ۱۴ سال در این تیم بازی کرد و از زمانی که لباس پرسپولیس را پوشید (بهمن ۱۳۵۴) تا وقتی کفش هایش را در بهمن ۱۳۶۸ آویخت آن را از تن خارج نکرد. مایلی کهن بعد از علی پروین بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را به بازو بست و بعد از خداحافظی از فوتبال در پرسپولیس به عنوان مربی و دستیار علی پروین مشغول به کار شد. او نیز دیروز یکی از خیل پرسپولیسی هایی بود که پای تلویزیون نود دقیقه فینال را نگاه کرد.

محمد مایلی کهن درباره فینال لیگ قهرمانان آسیا گفت:« پرسپولیس در این بازی اگر سیامک نعمتی را داشت می توانست نتیجه خیلی بهتری بگیرد اما آن اشتباه در بازی رفت باعث شد که این بازیکن بازی برگشت را از دست بدهد. واقعا از سیامک نعمتی بعید بود که چنین کاری را بکند هرچند فشار بازی فینال بالا بود.»

او در ادامه گفت:« من همیشه سعی می کنم به جوان ترها از تجربیات خودم بگویم و اگر اشتباهی در گذشته انجام داده ام به آن ها می گویم که آن اشتباه را انجام ندهند. من خودم در دورانی که فوتبال بازی می کردم خیلی با داورها چالش داشتم و با آن ها بحث می کردم و در این زمینه هم خیلی متضرر شدم.»

او اضافه کرد:« بروید از بازیکنانی که با آن ها کار کرده ام بپرسید که همیشه از آن ها می خواستم که به هیچ وجه با داور بحث نکنند اما در زمانی که من بازی می کردم کسی به من نمی گفت این کار را نکن به ضررت تمام می شود. من حدود ۹-۱۰ بازی ملی بیشتر انجام ندادم و شاید اگر اینگونه با داورها بحث نمی کردم بازی های ملی م می توانست خیلی بیشتر از این باشد. اما متاسفانه زمانی که بازی می کردم به جای اینکه به من بگویند نکن ، می گفتند آفرین! تو خیلی متعصب هستی. بعدها به این فکر کردم که شاید اصلا بعضی از همبازیانم دوست داشتند من اعتراض کنم تا محروم شوم و آن ها بتوانند بازی کنند…»

مربی سابق تیم ملی و تیم امید ایران گفت:« من به بچه هایم هم گفته ام که من پسر پیغمبر نبودم و از همه شما بیشتر اشتباه کرده ام. هرجا اشتباهی هم کرده ام به آن ها می گویم که آن ها این اشتباه را انجام ندهند. به بازیکنانم هم همینطور همیشه گفته ام که به عنوان یک برادر بزرگتر اگر تجربه تلخ و شیرینی دارم در اختیارتان می گذارم.»

کاپیتان سابق پرسپولیس در این باره که چرا دیروز در ورزشگاه حضور نداشت گفت:« خب حتما می دانید که من تمام فوتبالم را در پرسپولیس بودم.

شاید برخی باشند که مدعی باشند سال های بیشتری بازی کرده اند اما آن ها اکثرا در لا به لای سال های حضورشان در پرسپولیس به تیم های دیگر هم رفته اند اما من هیچوقت لباس پرسپولیس را از تنم خارج نکردم. با این حال اینروزها دیگر ما را راه نمی دهند چرا که این واقعیت دارد که پهلوان زنده را عشق است هرچند من که پهلوانی هم نبودم…»

مایلی کهن درباره فینال لیگ قهرمانان گفت:« من هم دیروز از اینکه تیم نتوانست قهرمان شود واقعا آزرده شدم اما واقعیت فوتبال همین است اما من دیروز چیزهایی دیدم که لذت بردم. دیروز بهترین بازیکنان و قهرمان بازی تماشاگران بودند البته غیر از حرکت آخرشان که وقتی ورزشگاه را ترک کردند سکوها پر از آشغال بود.

این هم تقصیر تماشاگران نیست، ما به آن ها چیزی نداده ایم که توقع داشته باشیم. این برنامه های پرطرفدار تلویزیون چه زمانی به این مسایل پرداختند و کی درباره این موضوعات فرهنگسازی کرده اند؟ نمی شود من خودم سیگار بکشم و به فرزندم بگویم نکش…»

او در ادامه گفت:« تماشاگران دیروز با وجود مشکلات عدیده ای که اینروزها همه ما با آن ها درگیر هستیم به ورزشگاه آمدند و از تیم حمایت کردند. هرچند من یک انتقادی هم دارم، اینکه تماشاگران زودتر می آیند و قبل از بازی کلی تشویق می کنند باعث می شود در زمان بازی انرژی شان تمام شود. اما در ژاپن دیدیم که طرفداران ژاپنی در طول نود دقیقه چقدر تیمشان را تشویق کردند. با این وجود بازهم می گویم قهرمان دیروز تماشاگران پرسپولیس بودند چون رفتارشان بسیار خوب بود.»

فوتبال جنگ نیست

محمد مایلی کهن در ادامه گفت:«فوتبال همین است. فوتبال جنگ نیست ، من خیلی ناراحت می شوم می گویند فوتبال جنگ است. باید از فوتبال لذت ببریم ؛ این مهمترین عامل است. همه ما هزار و یک مشکل داریم اما بازی دیروز باعث شد آن ها را فراموش کنیم و بتوانیم لذت ببریم.

این خیلی سوال مهمی است که چرا سازمان ملل ۲۰۵ عضو دارد و فیفا ۲۲۰ عضو…؟ کوبرتن فرانوسی وقتی المپیک نوین را پایه گذاری کرد هدفش ایجاد جنگ بیشتر نبود. دنیا در آن زمان بشدت درگیر جنگ بود و المپیک درست شد تا ملت ها را به هم نزدیک کند نه اینکه باعث خونریزی و جنگ بیشتر شود.»

او همچنین گفت:« فوتبال ورزشی است که باید مردم و ملت ها را به هم نزدیک کند. فوتبال می تواند خیلی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را کم یا زیاد کند در حالی که برخی از آقایان در دهه دوم انقلاب معتقد بودند افیون است و جالب است که این آقایان هنوز سر کار هستند.»

مایلی کهن در ادامه گفت:« من چیزهای زیادی در این فوتبال دیده ام. زمانی تصمیم گرفتند که اسم تیم تاج را چون اسمی بود که ذهنیت رژیم گذشته داشت عوض کردند اما چرا تصمیم گرفته شد اسم پرسپولیس عوض شود؟ چرا اسم پرسپولیس شد پیروزی؟ چه کسانی این کار را کردند. بعد از بازی های آسیایی سئول بود که داستان هایی درست کرده و اسم تیم را کردند پیروزی هرچند مردم همیشه گفتند پرسپولیس. چه چیزی جز کم دانشی و کم خردی می تواند باعث چنین اتفاقاتی شود.»

او افزود:« پرسپولیس دیروز یک کشور بود. گذشته از برد و باخت اتفاق های خیلی خوبی رخ داد. برای اولین بار نشان دادیم می توانیم یک مسابقه خوب در سطح استاندارد بین المللی برگزار کنیم. البته هنوز نمی توانیم جام ملت ها برگزار کنیم اما برای تک بازی ها به نظر شرایطمان خوب است. امیدوارم استادیوم آزادی بزک نشده باشد و واقعا کارهایی انجام شده باشد. در این فرصت کم واقعا سخت بود و دست همه درد نکند که همت کردند تا این بازی و مراسم را به این شکل خوبی که دیدیم برگزار کردند.»

مایلی کهن با اشاره به اینکه توانایی انجام کارهای مثبت را داریم گفت:«ما می توانیم… مشخص شد فیل هوا کردن نیست و توانستیم ورزشگاه آزادی را در یک ماه درست کنیم. البته مجبور شدیم و مجبورمان کردند اما هرچه بود نتیجه اش خوب بود.»

بازی رفت جام را از ما گرفت

بازیکن و مربی سابق پرسپولیس درباره بازی فینال گفت:« تماشاچیان عالی بودند اما در بازی رفت نتیجه خوبی نگرفتیم و همین موضوع جام رااز ما گرفت. متاسفانه ما همیشه به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی خودمان را پایین تر از تیم های کشورهای دیگر می بینیم اما دیدیم که تیم ژاپنی شنبه به تهران آمد اما پرسپولیس علیرغم کمبود بودجه دیرتر به تهران آمد و به دوبی رفت چون آنجا برایش تمرین کردن راحت تر بود. پس همه چیز مسایل مادی نیست و ما هم آنقدرها فقر نیستیم.»

مایلی کهن درباره این کار پرسپولیس که از ژاپن به دوبی رفت هم گفت:« این کار مثل چاقوی دولبه بود. ما ایرانی ها وقتی دو سه روزی از خانواده دور می شویم به مشکل می خوریم. اما این کار شد و حتما مربی دلایلی داشته است مثل اینکه در دوبی تمرین راحت تر بوده و یا قصد داشته فضای متفاوتی را قبل از بازی برگشت برای بازیکنان به وجود بیاورد. خواستم بگویم همه چیز پول و همه مشکلات هم بی پولی نیست.»

او افزود:« من تجربه اش را داشته ام. بازیکنان ایرانی گاهی از خانواده دور می شوند دپرس شده و اعصابشان به هم می ریزد و حتی ممکن است با هم به مشکل بخورند. با این حال ما در نیمه اول بازی رفت خوب بودیم اما نیمه دوم را به حریف دادیم.

بزرگترین اشتباه هم آن کار های بی مورد درون زمین بود که فکر نمی کنم مربیان به بازیکنان نگفته باشند آن ها را انجام ندهند. شجاع خلیل زاده و سیامک نعمتی واقعا اشتباهات بی موردی کردند و باعث شدند پرسپولیس در بازی برگشت یکی از بهترین و تاثیرگذارترین بازیکنانش را نداشته باشد.»

مایلی کهن درباره سیدجلال حسینی هم اضافه کرد:« خود سیدجلال ماشاالله با آن تجربه از کوره در رفته بود. البته من می فهمم که او کاپیتان است و فشار زیادی روی او وجود دارد اما مسایلی از این دست باعث شد نیمه دوم را بدهیم و ده نفره بشویم. سیامک نعمتی یکی از رکن های اساسی پرسپولیس در بازی های قبلی بود و نبودش خیلی به ضررمان تمام شد.

با این حال من با جرات می گویم که هیچ چیزی از ارزش بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس کم نمی شود. آن ها واقعا روزهای پرفشاری را گذراندند و تلاش زیادی انجام دادند. اما زندگی ادامه دارد و نایب قهرمانی پرسپولیس کم از قهرمانی نیست. »

او درباره آینده این تیم گفت:« آن چیزی که ممکن است به تیم ضربه بزند سه بازی عقب افتاده است. تیم باید هرچه سریعتر جمع و جور شود، متاسفانه فکر کنم محمد انصاری هم رباط صلیبی داد. این اتفاق خیلی بدی بود. انصاری هم شخصیت خوبی دارد و هم از نظر فنی واقعا بازیکن خوبی است. اگر مصدومیت او از ناحیه رباط واقعا اتفاق افتاده باشد پرسپولیس ۷-۸ ماهی او را نخواهد داشت و این به ضرر تیم تمام می شود. امیدوارم انصاری هرچه زودتر برسد.»

پنجره بسته نبود شاید نمی شد

محمد مایلی کهن در این رابطه که بسته بودن پنجره نقل و انتقالات چقدر در قهرمان نشدن پرسپولیس تاثیر داشت گفت:« از کجا معلوم که اگر پنجره باز بود تیم به این مرحله می رسید. فوتبال یک بازی بدون رکورد است. سال پیش که پنجره باز بود به اینجا نرسیدیم. این واقعیت است که شاید بسته بودند پنجره نیز باعث شد که تیم انگیزه بیشتری داشته باشد و باشگاه بتواند پاداش بازیکنان را بدهد و این ها در موفقیت پرسپولیس بی تاثیر نبودند. »

او افزود:« ماجرای طارمی گذشت، ما همیشه کشوری هستیم که در حال تجربه کردن هستیم. همه ش داریم تجربه می کنیم به جای استفاده از تجارب.»

اتفاقی که باید صدسال پیش می افتاد

مایلی کهن در ادامه درباره حضور خانم ها در ورزشگاه آزادی در فینال لیگ قهرمانان آسیا گفت:« این کارمان هم مثل اکثر کارهایمان است.باید صدسال قبل انجامش می دادیم ،ابتدا حساسیت هایی به وجود می آوریم و بعد در شرایط دشوار انجامش می دهیم.»

او افزود:« اینکه می گویند حضور خانم ها باعث تلطیف فضای استادیوم می شود را قبول ندارم.پیش از انقلاب و دورانی که ما بازی می کردیم ورود خانم ها آزاد بود و بعضا جملاتی را از آن ها می شنیدیم که آقایان باید لنگ می انداختند. اما خب این حق خانم ها هم هست به ورزشگاه بیایند و چه ایرادی دارد که در بازی های آینده هم انجام شود. البته در بازی السد هم این اتفاق افتاد و برخی خانم ها به استادیوم آمدند.»

سرمربی تیم ملی که نباید می آمد!

سرمربی سابق تیم ملی درباره غیبت کارلوس کی روش هم گفت:«مگر ایشان باید در بازی حضور پیدا می کرد؟! کجای دنیا دیدید که سرمربی تیم ملی در مسابقه فینال حضور داشته باشد؟ً!!! (می خندد) ای بابا در این باره چه بگویم؟

شما بازی های غیرمهم باشگاهی در دنیا را ببینید که سرمربی های تیم ملی آن ها را می بینند چون موظف هستند که این کار را بکنند. این جزو وظایفشان است اما وقتی برخی از افراد تصمیم ساز در فوتبال خودشان را کوچکتر از این آقا می بینند با وجود آن که اینهمه ادعا دارند! خب مشخص است دیگر او هم چنین رفتاری می کند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار