کد خبر: ۶۷۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 30 October 2018

تابناک گیلان / طی سه سال اخیر وزیر مستعفی راه و شهرسازی با ایجاد معاون حمل‌ونقل، گرفتن پروژه‌های ریلی و کاهش بودجه به سمت محدود کردن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل حرکت کرده بود،بیراهه‌ای که در عمل باعث طولانی شدن احداث پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل در کشور شد.

اوایل شهریور ماه امسال معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در سخنانی عجیب نتیجه عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در رابطه با ساخت آزادراه قزوین-رشت را زیر سئوال برد. تقی‌زاده در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان گیلان اظهار کرد: حتی با بهره‌برداری 8 کیلومتر باقیمانده از آزادراه قزوین- رشت مشکل ترافیک ما حل نخواهد شد و تلفات ما کاهش نخواهد کرد.

وی با بیان این‌که تنها موضوع مهم توسعه حمل‌و‌نقل همگانی خصوصا ریلی و تغییر رفتار مردم از خودرو شخصی به حمل‌و‌نقل همگانی است، افزود: البته واقعی سازی قیمت سوخت بعد از توسعه حمل‌و‌نقل همگانی از راهکارهای بسیار مهم‌ است. این موضوع تحت عنوان "نقشه راه بهبود ایمنی جاده‌های کشور" سال گذشته به دستور معاون اول رییس‌جمهور تهیه شده و در حال طرح در هیئت دولت و اخذ مصوبه است.

به فاصله چند روز بعد از این اظهارات تامل برانگیز مقام مسئول وزارت راه، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت در واکنش به سخنان همکارش، گفت: در بخش جاده‌ای 35 هزار کیلومتر جاده شریانی خاص در کشور داریم که 75 درصد ترافیک کشور روی این جاده‌هاست. اگر می‌خواهیم تصادفات و تلفات و سایر موارد را کاهش دهیم باید این 35 هزار کیلومتر یا باید به آزادراه یا بزرگراه تبدیل شود.

وی بیان کرد: از این 35 هزار کیلومتر حدود 19500 کیلومتر یا آزادراه است یا بزرگراه. حدود 15 هزار کیلومتر در مسییرهای موجود باید با اولویت‌بندیبه بزرگراه یا آزادراه تبدیل شود. با این کار قطعات تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد، بخش‌های دیگری است که آقای تقی‌زاده باید درباره آنها اظهارنظر کند.

وی افزود: قطعا توسعه شبکه ریلی بار را بر شبکه جاده‌ای کاهش می‌دهد و این کار در مجموع باعث کاهش تلفات، افزایش بهره‌وری وکاهش مصرف سوخت می‌شود که این یک کار کلی است. واقعیت آن است که سرعت و حجم ترافیک بر جاده‌ها در حال افزایش است، سرعت جاده‌سازی یک ششم افزایش تعداد خودروهاست و هنوز ساخت جاده باید در اولویت قرار داشته باشد البته در کنار توسعه شبکه ریلی.

در ادامه موضعگیری‌های تقی‌زاده نسبت به پروژه‌های شرکت ساخت، وی اواسط ماه گذشته آزادراه تهران-شمال را عاملی برای افزایش ترافیک در شمال کشور معرفی کرد.

تقی‌زاده در آیین تاسیس معاونت حمل‌ونقل با بیان این‌که در آزادراه تهران- شمال کار بسیار بزرگی انجام شده و پروژه ارزشمندی است، گفته بود: اما این پروژه آثاری خواهد داشت. به محض راه اندازی معضل ترافیکی برای شهرهای شمالی پیش خواهد آمد. همچنین ترافیک در بزرگراه همت نیز در ایام پیک سفر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه 32 کیلومتر اول این بزرگراه سال آینده افتتاح خواهد شد، افزود: با افتتاح بخش اول این بزرگراه، ترافیک در محل اتصال این بزرگراه با جاده چالوس افزایش می‌یابد. همچنین با افتتاح کامل بزرگراه، کسب‌وکارهایی که در مسیرهای قدیمی شکل گرفته‌اند، با مشکل مواجه خواهد شد. ما در معاونت حمل و نقل به این ابعاد باید توجه داشته باشیم.

*تقی‌زاده: با برنامه وزیر پیشنهادی هماهنگم

دو روز قبل از آغاز مراسم رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی عملکرد این معاونت با برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مدعی هماهنگی موجود بین برنامه اسلامی با استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل تدوین شده از سوی معاونت حمل‌ونقل شد.

وی با بیان این‌که در برنامه پیشنهادی مهندس اسلامی به «افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در حمل‌ونقل کشور» اشاره شده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: توسعه حمل‌ونقل عمومی منجر به توسعه پایدار می‌شود، در حقیقت هرچه حمل‌ونقل عمومی در درون و بیرون شهرها تقویت شود، گرایش مردم به استفاده از خودرو کاهش می‌یابد که کاهش مصرف سوخت، ترافیک، آلودگی هوا و افزایش ایمنی حمل‌ونقل می‌شود.

وی بیان کرد: طی چند سال اخیر همایش‌های شهرسازی ریل پایه و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی به‌طور مرتب برگزار شده، چون در معاونت حمل‌ونقل بر این اعتقاد بوده‌ایم که TOD نقطه اتصال حمل‌ونقل و شهرسازی است.

به گزارش تسنیم، در دوره‌ای که آخوندی وزیر مستعفی در وزارت راه و شهرسازی بود، سیاست‌ها و برنامه‌ها بیشتر به سمت و سوی محدود کردن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور حرکت می‌کرد. کاهش 45 درصدی لایحه بودجه 97 یکی از نمونه‌هاست. از سوی دیگر هم در دوره مدیریت مدیرعامل مستعفی راه‌آهن و هم دوره مدیرعامل کنونی تعدادی از پروژه‌های ریلی از شرکت ساخت گرفته و به راه‌آهن واگذار شد. برنامه‌ای که البته با توجه به عملکرد ناامید کننده راه‌آهن در ساخت پروژه‌های ریلی در عمل نشان داد وزیر مستعفی راه و شهرسازی به بیراهه رفته است.

 

این‌گونه به نظر می‌رسد معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بر خلاف ادعاهای چند روز قبل همچنان در مسیر تحقق برنامه‌های وزیر سابق راه و شهرسازی گام برمی‌دارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا وزیر جدید راه و شهرسازی که طی روزهای اخیر یکی از اولویت‌های خود را بازآفرینی شهری مورد نظر رئیس‌جمهوری اعلام کرده، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور را بیش از پیش محدوده کرده و فعالیت آنرا به توسعه زیرساخت‌های راهی کشور کاهش می‌دهد یا خیر؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار