کد خبر: ۶۷۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 28 October 2018

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم سالروز تاسیس بیمه سلامت که در سالن همایش های رازی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام اربعین گفت: امیدواریم خداوند به همه ما این توفیق را عنایت کند که راه با عزتی که سرور و سالار شهیدان ایجاد کردند سر لوحه کارمان قرار دهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی ادامه‌ داد: ملت ایران به فضل الهی در تاریخ خود جز شیفتگان سیدالشهدا بوده و با تکیه بر این راه، کارهایی بسیار بزرگی چون انقلاب اسلامی را انجام داده اند ‌و امروز بیش از همه ایرانیان با شرکت در راهپیمایی اربعین وحدت ملت های مسلمان را به نمایش می گذارند و چنین حرکتی در دنیا بی نظیر است.

جهانگیری گفت: در راهپیمایی اربعین‌ خدمات‌ خوبی به زائران داده می‌شود، هر چند نواقصی‌ وجود دارد اما انصاف نیست که نقاط مثبت را نادیده بگیریم‌؛ در ایام حج سازمان بزرگ حج و زیارت که در نقاط مختلف کشور حضور دارند کاروان‌های عظیمی درست کرده‌ایم و در هر کاروان ۱۵۰ نفر قبل از اعزام ثبت نام می‌کنند و می‌توان برای اعزام برنامه‌ریزی کرد تا زائران بتوانند اعمالشان‌ را به خوبی انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در زمان کوتاهی در ایام راهپیمایی اربعین حداقل ۲ میلیون نفر تاکنون‌ ویزا گرفته‌اند که در این مراسم پر شکوه شرکت کنند، همین که این ۲ میلیون نفر را سازماندهی‌ کنیم و از نظر جسمی مراقب سلامت آنها باشیم و تغذیه آنها را تأمین کنیم نشان دهنده خدمات سازمان‌هایی چون وزارت بهداشت است.
مجموعه کارهایی که برای خدمت‌رسانی به زوار‌ اربعین انجام شد در دنیا بی سابقه است

وی افزود: در خدمت‌رسانی به این حجم زائر نواقصی به وجود آمد که بیشتر آن به دلیل شوق به خدمت بوده است؛ به عنوان مثال دستگاهی‌ یکدفعه‌ می‌گوید بیاییم ارز به زوار‌ بدهیم و به جای دلار آمریکا که بهتر است آن را به زبان نیاوریم چراکه استکباری‌ است؛ پول عراق را به زائران بدهیم و این را در نظر نگرفتند که باید پیش از این باجه‌های بانکی ایجاد می‌شد و این خدمت نیاز به ماه‌ها مذاکره داشت؛ همچنین نیاز بود کشور مقصد تمهیدات لازم را در نظر بگیرد که نیاز به مذاکرات بیشتری بود.

جهانگیری تصریح کرد: مجموعه کارهایی که برای خدمت‌رسانی به زوار‌ انجام شد در دنیا بی سابقه است، من خود اربعین به نجف می‌روم و در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنم تا از نزدیک مسائل را لمس کنم؛ همچنین در این مراسم شرکت داشته باشم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: وقتی ۲ میلیون نفر جمعیت از یک کشور به کشور دیگری سفر می‌کنند و دولت و کشور مقصد به خوبی از آنها میزبانی می‌کند وقتی مقامی به آن کشور سفر می‌‌کند باید با زبان احترام از آن کشور تشکر کند؛ چراکه به این جمعیت کثیر این چنین خدمت‌رسانی می‌کند.
آمریکایی‌ها تلاش کردند مردم ایران در حوزه دارو و درمان دچار مشکل شوند

جهانگیری در ادامه با اشاره به تهدیدهای‌ آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید در ۱۳ آبان گفت: به جز اربعین در مقطع خاص تاریخی دیگری قرار گرفته‌ایم و آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که در هفته دیگر مرحله دوم تحریم‌ها اعمال می‌شود؛ آمریکایی‌ها کار ظالمانه‌ای بر خلاف حقوق بین‌الملل انجام داده‌اند و از توافقی که خیلی برای آن کار کردیم و از سال ۸۲ شروع شده بود و ۱۰ سال زمان صرف آن شده بود؛ همچنین در این دولت ۱۸ ماه مذاکره و نشست خبری جدی برای انعقاد آن شکل گرفته بود و وزرای‌ ۷ کشور با تیم‌های مذاکره‌کننده ۱۸ روز شبانه‌روز مذاکره کردند که بتوانند به توافق برسند آقایی در آمریکا رأی آورده است و یکدفعه‌ اعلام می‌کند که این توافق را قبول نداریم و تحریم‌ها را اعمال می‌کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند هدف ما دولت و حکومت ایران است؛ اما هدفشان‌ تمام مدت این بوده است که ملت ایران تحت فشار قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو و درمان اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که شامل تحریم نمی‌شود حوزه دارو و درمان است؛ البته ما نباید مردم را نگران کنیم اما هیچ وقت هم به مردم دروغ نمی‌گوییم و آنچه می‌گوییم صادقانه است با این حال آمریکایی‌ها تلاش کردند تا مردم در حوزه دارو و درمان دچار مشکل شوند.
تلاش آمریکایی‌ها برای توقف فروش نفت ایران

وی ادامه داد: افزون بر دارو و درمان آمریکا کالاهای اساسی و موادغذایی‌ که حتی در جنگ‌ها نیز شامل تحریم نمی‌شود مشمول تحریم قرار دادند یا کاری کردند که ما نتوانیم پول کالاهای اساسی را جابجا‌ کنیم.

جهانگیری با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای توقف فروش نفت ایران تصریح کرد: آنها خیلی مانور دادند که فروش نفت ایران را در ماه نوامبر صفر کنند اما دیدند دولت‌ها مقاومت می‌کنند و می‌گویند ما طرف برجام هستیم و دولت‌های قدرتمندی‌ مانند روسیه، هند و چنین که با ایران تعامل دارند و کشورهای همسایه ما در منطقه و کشورهای آسیایی که با مردم ایران و دولت‌ها ارتباط خوبی دارند حامی کشورمان هستند؛ چراکه می‌بینند ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمریکا زمانی که دید دولت‌ها از ایران حمایت می‌کنند به جای اینکه خود را درگیر دولت‌ها کند شرکت‌های خصوصی را تحت فشار قرار داد و اعلام کرد اگر شرکتی‌ با ایران کار کند ما آن شرکت را تحریم می‌‌کنیم و طبیعی است که این شرکت‌ها بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.

جهانگیری تأکید کرد: با اقتدار تأکید می‌کنیم آمریکا قادر نخواهد بود این شعاری‌ که فروش نفت ایران را متوقف می‌کنیم، عملی کند.
نفت ایران هیچ جایگزینی ندارد

وی افزود: ما بیش از ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم که اکنون چند هزار بشکه‌ای صادراتمان‌ کم شده است اما نباید صادرات نفت ما از یک میلیون بشکه کمتر شود؛ هر چند که برخی اوقات با بلندپروازی‌ می‌گفتیم نباید صادرات کمتر از یک و نیم میلیون بشکه شود.

جهانگیری افزود: این دروغی است که آمریکایی‌ها می‌گویند نفت بقیه کشورها مانند عربستان را جایگزین نفت ایران می‌کنیم، نفت ایران هیچ جایگزینی ندارد و ما از بزرگان تولیدکننده نفت دنیا هستیم، در سال‌های قبل نفت را ۳۰ دلار می‌فروختیم و اکنون قیمت نفت به حدود ۸۰ دلار رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: با وجود این فضاسازی‌ها فکر می‌کنیم که یک میلیون بشکه نفت بتوانیم صادر کنیم و با بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و نیازمان‌ را تأمین کنیم.

وی با اشاره به دروغ آمریکایی‌ها در مورد درآمد ایران از بر‌جام اظهار کرد: آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند که در برجام‌ ۱۵۰ میلیارد دلار در اختیار ایران قرار گرفته است در حالیکه این پول خودمان بوده است که به ناحق حبس شده بود و حالا منت سرمان می‌گذارند که با برجام ۱۵۰ میلیارد دلار نصیب ایران شده است.
بالای ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه این رقم ۱۵۰ میلیارد دلار نبوده است، گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه به سایر کشورهای دنیا دروغ بگویند و آنها را قانع کنند می‌گویند این رقم ۱۵۰ میلیارد دلار بوده است ما نه آن زمان که این پول‌ها بلوکه شده بود می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم و نه اکنون می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ذخایر ارزی خوبی داریم، گفت: ما بالای ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم، هر چند که در برخی مقاطع برای ذخایر اسکناس با محدودیت‌ مواجه شده بودیم اما امروز بی سابقه‌ترین ذخایر اسکناس در جمهوری اسلامی وجود دارد و در این چند ماه طوری خودمان را تجهیز کرده‌ایم که آمریکایی‌ها حتی فکرش را هم نمی‌توانند بکنند.

وی در ادامه با اشاره به سه و نیم میلیارد دلاری که برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کرده بود، گفت: به همت شما در حوزه سلامت بخش عمده داروی کشور تأمین می‌شود و سه و نیم میلیارد دلار به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کرد و تاکنون بخش عمده آن پرداخت شده و بخش باقی مانده نیز باید هر چه زودتر پرداخت شود.
آمریکایی ها بدانند تنها راه برخورد با ایران تعامل، گفت‌وگو و استدلال منطقی‌ است

معاون اول رئیس جمهور افزود: در کالاهای اساسی ۱۳ میلیارد دلار ارز اختصاص پیدا کرد و اگر نیاز باشد بیش از اینها نیز اختصاص پیدا می‌کند و به منظور تأمین این کالاها با شناختی که از بخش خصوصی و تولید داریم می‌گویم اگر همه شرکت‌های خصوصی به صحنه بیایند دولت نیز در صحنه خواهد بود و نیاز کشور تأمین می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها روزشمار‌ تحریم‌های ۱۳ آبان را شروع کرده‌اند، گفت: تأکید می‌کنم مردم بدانند هیچ اتفاق جدیدی در ۱۳ آبان رخ نخواهد داد و همه اتفاقات در سه تا چهار ماه گذشته رخ داده است.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: آمریکا نمی‌تواند فروش نفت ایران را متوقف کند، زیرا ایران کشوری بزرگ با ۱۰ کشور همسایه است که هر کدام دروازه‌ای بزرگ برای ایران محسوب می‌شود آنها باید بدانند که تنها راه برخورد با ایران تعامل، گفت‌وگو و استدلال منطقی‌ است.

وی افزود: اینها بروند تاریخ ایران را مطالعه کنند و ببینند که ایرانی‌ها چطور در طول تاریخ با زورگویی برخورد کرده‌اند و ما نیز در این شرایط باید تمام تلاشمان را بکنیم و اگر هر کس فکر کند که آبرویش مهم است و برای حفظ آبرویش‌ تلاش کند و در نهایت آبروی همه ما فدای آبروی همه ملت ایران و برای حفظ آبروی ملت ایران همه مسئولان باید زیر بار مسئولیت‌ برویم‌.
طرح تحول نظام سلامت دستاوردهای‌ بی نظیری در کشور داشته است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط کنونی مردم‌ به حوزه سلامت نیاز دارند، گفت: یکی از افتخارات دولت حوزه سلامت است و هدف ما از اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش مشکلات مردم بود و مهمترین‌ پیام این طرح آن بود که وقتی مردم بیمار می‌شوند در آن روز سخت دولت فکری کرده باشد تا مردم دچار بحران نشوند و با آرامش از مشکلات بیماری‌ عبور کنند کار دولت نیز همین است که به فکر روزهای‌ سخت باشد.

وی ادامه داد: مهمترین‌ پیام بیمه چتر حمایتی آن است و امیدوارم هیچکس‌ روزی نرسد که خانه‌اش آتش بگیرد و سیل و زلزله‌ای اتفاق نیفتد‌ اما بالاخره‌ این رخدادها‌ پیش می‌آید و باید به فکر آنها بود.

جهانگیری‌ با تأکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت دستاوردهای‌ بی نظیری در کشور داشته است، اظهار کرد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها در طرح تحول نظام سلامت خوب بوده است البته این به معنای نبود نواقص نیست.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از نکات مهم پس از تصمیم‌گیری‌های خوب این است که بتوان با اجرای خوب این تصمیم‌گیری‌ها را به سرمنزل‌ مقصود رساند؛ گاهی تصمیم‌گیری‌های خوبی می‌شود اما متأسفانه تصمیم‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود.

وی افزود: خوشبختانه ما در دولت وزیر پای کار، دلسوز، وقت گذار و عاشق مردم داریم که با یک تیم خوب در سراسر کشور طرح تحول نظام سلامت را اجرا کردند و آن را تا به اینجا پیش بردند؛ در دولت هشت برنامه برای اجرای طرح تحول نظام سلامت تصویب شد که از جمله نتایج آن می‌توان به نوسازی بیمارستان‌ها، افزایش تخت‌های بیمارستانی، توزیع پزشکان در مناطق دور افتاده و محروم، تجهیز خانه‌های بهداشت و ارتقاء بهداشت و درمان در حاشیه شهرها اشاره کرد که همه این خدمات وسیع به خوبی اجرا شد.
تامین بودجه طرح تحول سلامت در اولویت‌ دولت، مجلس و نظام است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به درخواست‌ها برای افزایش بودجه طرح تحول نظام سلامت، اظهار کرد: بودجه کشور منابعش‌ مشخص است و ما می‌توانیم‌ بگوییم‌ بودجه سلامت هر چه دکتر هاشمی گفتند همان شود و آن را تأمین و پرداخت کنیم اما وقتی از اینجا رفتیم باید بخشی از بودجه آموزش و پرورش یا دانشگاه‌ها را کم کنیم و به طور کلی بودجه هر بخش را که بخواهیم کم کنیم بخش دیگری دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: دولت باید منابع بودجه را بر اساس اولویت‌های اول تخصیص دهد و با تأکیدات‌ مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و مراجع عظام‌ طرح تحول نظام سلامت نیاز کشور است و همه یک صدا می‌گویند که طرح تحول نظام سلامت اولویت‌ کشور است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: من فکر می‌کنم با همه محدودیت‌ها بودجه طرح تحول نظام سلامت تأمین شود این را هم باید بگویم که دکتر هاشمی وقتی دولت را با زبان شیرین نقد می‌کند طوری که ما به هم نمی‌ریزیم‌ اما برخی بسیار تلخ دولت را نقد می‌کنند.

جهانگیری خطاب به دست‌اندرکاران‌ حوزه سلامت‌ که ماه‌هاست مطالبات آنها به تأخیر افتاده است، گفت: از پزشکان، بیمارستان‌ها، داروسازان‌ و تمام کسانی که در حوزه سلامت چندین ماه است مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند خواهش می‌کنیم با ما همکاری کنند ما اطمینان داریم که از این روزهای سخت عبور خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: من از طرف دولت اطمینان می‌دهم که طرح تحول نظام سلامت و تأمین بودجه آن در اولویت‌ دولت، مجلس و نظام قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار