با توجه به جواب قاطع معاون حقوقی مجلس مبنی بر اینکه شهرداران بازنشسته شهرها و کلانشهرها نیز براساس قانون منع به کار گیری بازنشستگان باید از پست های مدیریتی خود خداحافظی کنند، اما برخی از منابع آگاه از تلاش شبانه روزی محمد علی افشانی و تدوام رایزنی های خود با همکاری برخی از اعضای شورای شهر تهران و همچنین نمایندگان مجلس برای ماندن خبر می دهند.
کد خبر: ۶۷۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 24 October 2018

به گزارش تابناک : هر چند رئیس فراکسیون امید مجلس در آخرین دیداری که با شهردار تهران و اعضای شورای شهر در بهشت داشت، وعده داد تا کمیته ای برای بررسی مستثنی کردن شهردار تهران جهت ماندن در مدیریت شهری تشکیل شود و همچنین طرح دو فوریتی نیز در این زمینه تهیه و در صحن علنی مجلس ارائه شود، اما همان زمان نیز مشخص بود ارائه این طرح در مجلس که با رای اکثریت موافق برداشته شدن استثنائات موجود در قانون قبلی منع به کار گیری بازنشستگان بودند؛ وعده ای بیش نخواهد بود و از همه مهمتر زمانی نیز برای اجرای این ایده تا مهلت زمانی ای که رئیس جمهور جهت اجرای آن ابلاغ کرده؛ باقی نمانده است.

 

اما با این وجود و به رغم اظهار نظرهای بسیاری از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه شهرداران بازنشسته باید صندلی ریاست خود را به جوان تر ها بسپارند نیز حکایت از آن داشت که خرد جمعی مجلس بر آن است تا هیچ استثنایی را برای هم حزبی های خود در شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران قائل نشوند.

 

اینکه محمد علی افشانی شهردار هفدهم شهر تهران بیشتر از شهرداران بازنشسته سایر کلانشهرها در تلاش است تا موقعیت به دست آورده خود را چه در حزب اعتماد ملی و چه به عنوان شهردار پایتخت حفظ کند؛ در جای خود قابل بررسی است.

 

اما به نظر می رسد که تا 24 آبان ماه که آخرین زمان برای خروج بازنشسته ها از پست های مدیریتی دولتی و نهادهای عمومی است؛ آقای شهردار تلاش خود را برای انجام رایزنی های بیشتر و البته متقاعد کردن نمایندگان مجلس مبنی بر ارائه طرح دو فوریتی مستثنی شدن شهرداران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان بیشتر کرده است.

 

برگزاری جلسات شبانه روزی در دفتر شهردار تهران و رایزنی های برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر ماندن محمد علی افشانی با هدف حفظ یکپارچگی مدیریت شهری از جمله اقداماتی است که در روزهای اخیر منابع آگاه از آن خبر می دهند.

 

همچنین شنیده شده حتی شهردار تهران از مدیرانی که خود اقدام به عزل آنها کرده، درخواست کرده تا از طریق ارتباطاتی که با نمایندگان مجلس و نهادهای موثر در این موضوع دارند، زمینه را برای ماندن وی محیا کنند.

 

این در حالی است که امروز قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان مجلس در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است: جمعی از نمایندگان دنبال تهیه استفساریه‌ای برای ابقاء شهردار تهران هستند و می خواهند به صورت دو فوریتی آن را مطرح کنند.

 

وی با اشاره به تلاش جمعی از نمایندگان مجلس برای نگهداشتن محمدعلی افشانی شهردار تهران یادآور شده است: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس به دنبال مطرح کردن استفساریه به جای طرح دو فوریتی هستند که اگر بخواهند این استفساریه را دو فوریتی به جریان بیندازند باید ۱۴۰ امضا جمع کنند که چنین چیزی در مجلس اتفاق نخواهد افتاد.

 

به گفته قاضی زاده؛ آقایان بدانند که اگر دو فوریت استفساریه انجام شود باز استفساریه قبلی مجلس به قوت خودش باقی خواهد ماند و از امروز (اول آبان) باید به اجرا درآید.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به سایر نمایندگانی که تلاش های خود را برای ماندن افشانی درون خانه ملت آغاز کرده اند، هشدار داده است: داوطلبانه دست از تهیه استفساریه یا طرح دو فوریتی برای ابقاء برخی بازنشستگان مثل شهردار تهران دست بردارند چرا که این وهن مجلس است که عده‌ای برای یک یا چند نفر بخواهند یک قانون را با یک استفسار دور بزنند.

 

به گفته وی؛ شنیده شده شب گذشته برخی نمایندگان با حضور در دفتر شهردار تهران با سایر همکاران‌مان در مجلس تماس گرفته و خواستار موافقت با به جریان افتادن طرح دو فوریتی بکارگیری برخی بازنشستگان شدند که البته این اقدام این عزیزان نیز غیرقابل قبول است.

 

اما در مقابل این اظهار نظر قاضی زاده هاشمی، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفته است: ۱۳۰ نماینده استفساریه ماندن افشانی در شهرداری تهران را امضا کردند.

 

به گفته وی؛ این استفساریه برای چاپ، تقدیم نمایندگان و ارجاع به کمیسیون مربوطه شده است. در متن این استفساریه ذکر شده که آیا شهردار تهران با توجه به اصلاحیه جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود باید خداحافظی کند یا خیر.

 

صبح امروز نیز جلسه هم اندیشی ای با حضور اعضای شورای شهر تهران برای تعیین تکلیف ماندن یا رفتن افشانی برگزار شد. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در باره تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مذکور در گفت و گو با خبرگزاری مهر عنوان کرده است:برای آنکه فرصت را از دست ندهیم همزمان با تلاش برای باقی ماندن آقای افشانی گزینه های شهرداری را نیز بررسی می کنیم.

 

به گفته محمد علیخانی؛ دو موضوع وضعیت شهردار و برنامه پنج ساله سوم شهرداری مورد بحث قرار گرفت و قرار بر این شد اصلاحاتی انجام و پیشنهادات کمیسیون ها در صحن به رای گذاشته شود.

 

این عضو شورای شهر تهران نیز به تلاش برخی از نمایندگان مجلس جهت ارائه استفساریه در خصوص شهردار تهران تلاش های خود را آغاز کرده اند؛ ادامه داده است: ظاهرا قرار است استفساریه ای از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شود، قرار بود طرح دو فوریتی در این رابطه تهیه شود که به جز موضوع شهردار دو موضوع دیگر مطرح بود و این دو موضوع از طریق دیگر حل شد و تنها وضعیت شهردار تهران ماند بنابراین دو فوریت متوقف شد. در حال حاضر تعدادی از نمایندگان موضوع استفساریه را دنبال می کنند.

به گفته علیخانی؛ با بیان توجه به اینکه آخرین فرصت قانونی حضور شهردار ۲۴ آبان ماه است، برای اینکه از این ظرفیت زمانی استفاده کنیم و دیگر سرپرستی برای شهرداری انتخاب نکنیم، شورا در همین زمان گزینه‌های پیشنهادی را بررسی می‌کند.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار