رییس سازمان چای کشور گفت: با برداشت بیش از 112هزارتن برگ سبز ، فصل برداشت چای از باغ های گیلان و مازندران پایان یافت.
کد خبر: ۶۷۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ 23 October 2018

حبیب جهانساز روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:از آغاز فصل برداشت چای تاکنون 112هزار و 736تن برگ سبز از باغ های گیلان و مازندران برداشت شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد افزایش نشان می دهد.
وی ارزش ریالی برگ سبز چای برداشت شده در سال جاری را 220میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد:از این میزان 93میلیارد و 600میلیون تومان سهم کارخانه های چایسازی و 126میلیارد و 700میلیون تومان هم سهم دولت می باشد.
وی با بیان این که از این میزان برگ سبز 25هزار و 366تن چای خشک با کیفیت تولید شده است یاداور شد: میزان تولید چای خشک در سال قبل نیز حدود 24هزار تن بوده است.
وی تصریح کرد:برداشت برگ سبز چای از سی ام مهر ماه در استان های گیلان و مازندران پایان یافته است و اگر کشاورزانی از این پس مبادرت به برداشت برگ سبز نمایند این کار توجیه فنی ندارد و مورد تایید این سازمان نمی باشد زیرا بوته های چای باید بتوانند اندوخته غذایی را از این پس برای فصل آینده در ساقه های خود ذخیره کنند.
رییس سازمان چای با بیان این که 180 میلیارد و 700میلیون تومان به چایکاران بابت بهای برگ سبز چای پرداخت شده است که این مبلغ 82درصد مطالبات چایکاران را شامل می شود افزود: بقیه مطالبات آنان نیز تا چند هفته آینده پرداخت و تسویه حساب خواهد شد.
وی تاکیدکرد: از کل مطالبات پرداخت شده به چایکاران بیش از 13میلیارد تومان آن طی دو روز اخیر انجام شده است.
جهانساز با توصیه به اینکه کشاورزان چایکار از هم اکنون با انجام عملیات بهزراعی ، باغ های خود را برای فصل برداشت سال آینده آماده کنند، اظهارداشت: با برنامه های پیش بینی شده برای بهزراعی باغها تا 30میلیارد تومان از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور برای خرید تجهیزات، هزینه های سرمایه ای ، ماشین آلات کشاورزی و بهزراعی باغ های چای به منظور حمایت بیشتر از چایکاران در نظرگرفته شده است که چایکاران می توانند به ادارات چای شهرستان ها مراجعه کنند .
وی به کشاورزان توصیه کرد :با ورود به باغ ،عملیات بهباغی را زیر نظر کارشناسان فنی ادارات سازمان چای به موقع انجام دهند تا سال آینده بتوانند محصول بهتری برداشت کنند.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه ، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار