مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس شامگاه دوشنبه در مراسمی از کتابخانه اهدایی استاد منصور رستگار فسایی، حافظ‌ پژوه، سعدی‌شناس و شاهنامه‌ پژوه رونمایی کرد.
کد خبر: ۶۷۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ 23 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: این کتابخانه، مجموعه کتاب‌های شخصی این استاد ادبیات است که در میان آن‌ها 34 نسخه چاپ سنگی نیز به چشم می‌خورد و در زمینه‌های ادبی به ‌خصوص شناخت حافظ، سعدی و فردوسی از منابع ممتاز به شمار می‌رود.

استاد ادبیات گنجینه ای 4هزار جلدی به کتابخانه ملی فارس اهدا کرد


مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس در آیینی که در سرای سخن این مرکز برگزار شد، گفت: استاد منصور رستگار فسایی بخشی از شناسنامه فرهنگی ایران، فارس و شیراز است و در سه زمینه فردوسی‌ شناسی، فارس‌ شناسی و حافظ پژوهی آثار گرانقدری را بر جای گذاشته است.
کوروش کمالی سروستانی آثار رستگار فسایی را در حوزه‌های گوناگون برشمرد و اضافه کرد که فعالیت‌های او درباره شناخت سعدی با انتشار گزیده بوستان، مجموعه مقالات سعدی شناسی رهاورد همایش 1353، مجموعه سخنرانی در کنگره جهانی سعدی، سعدی و فردوسی، سعدی و حافظ دو آفتاب در یک سرزمین، سعدی و بسحاق اطعمه، مجسمه سعدی و ساماندهی آرامگاه سعدی، این شخصیت ادبی را به جهان شناساند.
وی گفت: در فارس شناسی، حافظ شناسی و سعدی شناسی مدیون استاد رستگار فسایی هستیم و امروز که ایشان مجموعه ‌ 4000 جلدی کتابخانه خود را در اختیار مردم فارس نهادند، بیش از پیش مدیون ایشان هستیم.
رستگار فسایی نیز در این آیین، این روز را روزی استثنایی خواند و گفت: از اینکه کتاب‌هایی که تقدیم کردم بسامان شد و در مکانی مناسب و قابل دسترس برای همه مردم قرار گرفت سپاسگزارم.
این استاد ادبیات دانشگاه شیراز بیان داشت: اگر این کتاب ها به اینجا نمی آمد، معلوم نبود چه سرنوشتی داشته باشد، در کدام کتابفروشی یا کنار خیابان قرار می‌گرفت و این لطف دوستان، هدیه مرا ناچیز می‌کند.
وی با یادکرد از خاطرات دوران تدریس در دانشگاه شیراز گفت: ما باغبان بودیم؛ اما گل‌ها باید استعداد داشته باشند، ما باغبانی می‌کردیم، خار هم در دستمان می‌رفت ولی به بهانه دیدن دانشجویان همیشه شاد و امیدوار و راضی بودیم.
رستگار فسایی افزود: هیچ ‌گاه از هیچ شاگردی گله نداشتم، چون هر چه می‌کرد درسی بود برای خود شکنی، شکست غرور و یافتن راهی برای یک مشکل.
این سعدی پژوه عنوان کرد: امروز در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بسیاری از دانش آموختگان هستند که لازم نیست من معلمشان بوده باشم، دیگر معلمانی که با آنها کار می‌کنند،‌ احساس مرا دارند، این احساس که می‌خواهند والاترین مسائل زندگی اجتماعی را به آنها بدهند.
وی بیان کرد: هنوز هستند افرادی که حقد و حسادت و حقارت هایی که در برخی از ما به دلیل نیافتن راز علم پدید می آید، از خود می رانند.
رستگار فسایی بیان داشت: جامعه پاک جامعه ای است که پاکان و روشن ضمیران بتوانند در آن زیست کنند، افرادی که تحت تاثیر یاس و ناامیدی و القائات منفی قرار نمی گیرند، عالم شدن آسان است اما آدم شدن دشوار است.
در پایان این مراسم، جشن تولد 80 سالگی این استاد ادبیات با حضور خیل دوستداران وی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار