کارگروه تخصصی بانوان و خانواده مازندران
کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری مازندران پس از سال‌ها شاهد بحث‌های تازه‌ای بود؛ از جشنواره قصه‌گویی و کامیونت‌های تئاتر و توجه به رشد فکری کودک تا راه‌اندازی مؤسسات داوری حقوقی که یک ضرورت برای همه بخش‌های جامعه است.
کد خبر: ۶۶۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 20 October 2018

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سومین کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری مازندران بعد از ظهر امروز با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

نشست امروز شامل دو دستور جلسه بود؛ گزارش مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان درباره فعالیت‌های حوزه کودکان مرتبط با آیین‌نامه کنوانسیون حقوق کودک و بحث ترویج و شرط داوری در قراردادها برای کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی توسط معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در سخنانی با اشاره به هدف مهم این مجموعه برای کمک به رشد فکری و خلاقیت، ارتقای هوش هیجانی و اجتماعی سنین زیر 18 سال اظهار کرد: آن‌چه را که امروز آموختیم حاصل تفکر و تلاش گذشتگان بوده است و امروز نیز باید به کودکان و نوجوانان خود مسائلی را بیاموزیم که جنبه کاربردی داشته باشد و بتوانند افرادی مستقل، سخت‌کوش، متفکر، خلاق و قدرت درک مسائل را داشته باشند.

محمدعلی یزدان‌شناس با بیان اینکه فعالیت‌های کانون در بخش فرهنگی با محوریت کتابخوانی شامل سه بخش است، تصریح کرد: بخش اول مربوط به کتابخانه‌های ثابت است که از رامسر تا گلوگاه 27 واحد را شامل  و در هر کدام از آنها 40 فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پنج واحد سیار روستایی با قابلیت پوشش هر کدام 20 روستا را در نقاط مختلف مازندران داریم، طرح دیگر نیز کتابخانه پستی است که برای کودکان حاشیه شهرها دسترسی به کتاب از طریق پست ممکن می‌شود و بازگرداندن کتاب‌ها نیز با بسته‌ای که در داخل بسته پستی قرار داده شده به‌صورت رایگان است.

* 3 و 4 آذرماه؛ مازندران میزبان جشنواره قصه‌گویی است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی کشور در روزهای سوم و چهارم آذرماه با حضور 35 قصه‌گو شامل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، پدران و مادران و کودکان و نوجوانان که از هفت استان کشور هستند، در ساری برگزار می‌شود.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود از سفر کامیونت‌های سیار فرهنگی به سراسر مازندران با اجرای نمایش‌های عروسکی با موضوع احترام به خانواده، تحکیم خانواده و ایجاد شور و نشاط در بین کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها خبر داد و گفت: طرح کامیونت سیار تئاتر را نیز مطرح کردیم و منتظریم که سازمان برنامه و بودجه نظر خود را ارائه کند.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح کامیونت سیار تئاتر نیاز به 10 گروه نمایشی داریم و می‌تواند فرصت اشتغال‌زایی مناسبی برای بازیگران تئاتر باشد.

* کارکنان مؤسسات داوری حقوقی آموزش می‌بینند

دستور کار دوم جلسه درباره مؤسسات داوری و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها همچنین ترویج و شرط داوری در قراردادها برای کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی بود که در این زمینه معاون فرهنگی دادگستری کل مازندران اظهار کرد: 289 مؤسسه داوری در مازندران فعالیت دارند، 48 مورد دیگر نیز در دست بررسی جهت راه‌اندازی هستند، بیشترین مؤسسات را به‌ترتیب در آمل و ساری با 108 و 67 واحد داریم.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی موسوی با اشاره به اهمیت داوری در این مؤسسات گفت: داورها باید آموزش‌دیده باشند زیرا داور «سبزه‌میدانی» به‌جای حل اختلاف، ممکن است به اختلافات طرفین دامن بزند و برای جلوگیری از چنین اتفاقات آسیب‌زننده در دستگاه قضا، دوره آموزشی را تا یک‌ماه آینده برگزار و داوران واجد شرایط را به دادستانی‌های شهرستان‌ها معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال‌جاری 5 هزار و 962 پرونده خانوادگی به مؤسسات داوری مازندران وارد و 3 هزار و 930 مورد آن رسیدگی شد و از این تعداد نیز 15 درصد منجر به صلح و سازش شدند.

* فرهنگ وکالت و داوری در کشور جا نیفتاده است

موسوی درباره هزینه‌های داوری گفت: پرونده‌هایی که تا 50 میلیون ریال ارزش‌گذاری شوند، پنج درصد آن حق داوری است، برای پرونده‌های 50 تا 250 میلیون ریال سه درصد و برای 250 میلیون ریال به بالا نیز دو درصد حق‌الزحمه داوری در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: هنوز فرهنگ وکالت و داوری در کشور جا نیفتاده است و باید خانواده‌ها و همه بخش‌های جامعه، این موضوع را برای موارد خاص در سرفصل اقدامات خود بگنجانند.

* مشاوران املاک و اتومبیل بیشترین دعاوی حقوقی را دارند

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه اظهار کرد: این سازمان برای مشاور املاک و اتومبیل که بیشترین دعاوی را دارند؛ بحث داوری را مورد توجه قرار داده است اما موضوع مهم این است که هرگز نمی‌توانیم به جامعه هدف خود بگوییم به یک مؤسسه داوری خاص مراجعه کنند زیرا مغایر با اصل بی‌طرفی است.

* مؤسسات داوری حقوقی معرفی شوند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه راه‌اندازی مؤسسات داوری حقوقی اتفاق خوبی است و هر چه از میزان پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها کم شود، جامعه سالم‌تری خواهیم داشت؛ اظهار کرد: وجود چنین مؤسساتی نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دارد و با شناساندن مزیت‌های این طرح به مخاطبان می‌توانیم بگوییم کار خاصی صورت گرفت است.

احمد حسین‌زادگان با اشاره به اینکه لایحه جامع داوری در حال تصویب است، گفت: روابط عمومی‌ها، اصناف، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، شوراها و دهیاران باید پای کار بیایند و یک همایش بزرگ برای اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: جامعه باید به این سمت برود که مردم برای هر موضوعی به دادگستری مراجعه نکنند و صورت خوشی هم ندارد، اگر مؤسسات داوری بتوانند جامعه هدف خود را راضی نگه دارند؛ شاهد تحول در حوزه قضایی با کاهش پرونده‌ها و رسیدگی بهتر و سریع‌تر به مسائل کلان خواهیم بود.

* مؤسسات داوری حقوقی کمک‌کننده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز با اشاره به مجموعه جدیدی به نام مؤسسات داوری، اظهار کرد: باید با همفکری یکدیگر جامعه را از این ظرفیت مطلع کنیم، گاهی برخی از افراد بلاتکلیف هستند و در مواجهه با مشکلات نمی‌دانند چه کنند اما مؤسسات داوری کمک‌کننده است و باید معرفی شوند.

سمیه قاسمی‌طوسی گفت: مؤسسات داوری خوبی در سطح استان فعالیت می‌کنند، نیاز به آموزش‌های بیشتری دارند که تا یک‌ماه آینده با همکاری دستگاه قضایی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که جامعه بانوان با آن روبه‌رو هستند و گاهی مواقع به‌دلیل حجب و حیا و سنت‌هایی که از قدیم در برخی خانواده‌ها ریشه دوانده است، نمی‌توانند به‌دنبال حق و حقوق خود بروند؛ معتقد است باید زنان ما به حقوق اجتماعی خود در جامعه واقف باشند و بتوانند در صورت لزوم طرف مقابل را نسبت به اهمیت و اجرای این حقوق متقاعد کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ادامه داد: مؤسسات داوری مکان‌های مطمئن و آرامی برای حل و فصل مشکلات در حوزه خانواده، بازار و اصناف و سایر بخش‌های جامعه است که هدف آنها صلح و سازش و ایجاد محیط اجتماعی سالم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دور شدن کودکان و نوجوانان از کتابخوانی و بازی‌های فکری، متحرک و شاد به‌دلیل ورود ابزارهای جدیدی مانند تبلت، تلفن همراه و رایانه‌ها و شبکه‌های مجازی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های خوبی را برای این دغدغه خانواده‌ها ارائه داده است، باید با توجه قراردادن ذائقه فرهنگی فرزندان، آنها را به تفکر و تلاش و دور کردن از سطحی‌اندیشی سوق بدهیم و از خانواده‌ها می‌خواهیم فرزندان خود را با این مراکز آشنا کنند.

* والدین کتاب بخوانند تا فرزندان یاد بگیرند

قاسمی‌طوسی بیان کرد: مطالعه والدین در کودکان تأثیرگذار است، والدین بی‌آنکه حرفی بزنند و تحکم کنند با رفتارها و عملکرد خود، در فرزندان تأثیرگذار هستند، چه خوب است که این تأثیر با خواندن کتاب و مطالعه و تماشای برنامه‌های آموزنده یا صحبت‌های صمیمانه والدین باشد.

به گزارش فارس، در سومین کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری مازندران مقرر شد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران در راستای پیمان‌نامه حقوق کودک همکاری بیشتری را با این کارگروه داشته باشد و برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه دهد، همچنین بحث معرفی مؤسسات داوری حقوقی و اهمیت و ضرورت آنها در شهرستان‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار