رییس اسبق دانشگاه شهید بهشتی انتقاد کرد؛
استاد برجسته معماری و رییس اسبق دانشگاه شهید بهشتی تهران با انتقاد از ساختار نداشتن علم در دانشگاه‌های کشور، این مهم را نشأت گرفته از ورود یک باره جامعه ایران به عرصه مدرنیته دانست.
کد خبر: ۶۶۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 20 October 2018

دکتر «هادی ندیمی» در نهمین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق تعلیم و تربیت در دانشگاه یزد، با اشاره به جایگاه عقل در آفرینش بشری عنوان کرد: عقل، آزادی بخش، قدرت دهنده، انصاف بخشنده، سازنده، عروج دهنده و عاملی برای تعالی بشری است که تامل در آن می تواند آینده حیات را با تحول جدی مواجه سازد.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی عقلانیت پرداخت و تصریح کرد: مهمترین آفت عقل، هوای نفس است و صرف ادعای عقلانیت بدون توجه به لوازم آن، سبب خسران اجتماعی می‌شود.

ندیمی در ادامه به تاریخچه پیدایش علم مدرن در غرب اشاره کرد و گفت: در دوران رنسانس که بر مبنای سه رکن اصلی یعنی اعتراض به کلیسا، آشنایی با افکار افلاطون و آشنایی با اسلام از طریق جنگ‌های صلیبی شکل گرفت، ما شاهد پیدایش دوران نوینی از حکومت عقل هستیم. دوره‌ای که توانست عقل را بر مغرب زمین حاکم کند و این حکمرانی عقلانیت، عاملی بر پیشرفت جامعه به ویژه در حوزه‌های علمی و اخلاقی شد.

وی انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب صنعتی انگلستان را نیز دو تحول عظیم دیگری عنوان کرد که توانست با نهادینه‌سازی مفاهیم و ارزش‌های رنسانس، جامعه بشری را انسان محور و مبتنی بر عقل انسانی اداره کند و زمینه‌ساز احساس نیاز به علم و دست‌یابی به آن شود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از ساختار نداشتن علم در دانشگاه‌های کشور، این مهم را نشأت گرفته از ورود یک باره جامعه ایران به عرصه مدرنیته دانست.

ندیمی در این باره گفت: ایران پس از یک خواب نسبتاً طولانی مدت در دوره قاجار، به طور ناگهانی با نوسازی دوران پهلوی، وارد دوران مدرن شد و با افزایش ظواهر مدرنیته در کشور نظیر تأسیس دانشگاه تلاش کرد خود را به این قافله مدرنیته و عصر فراگیری علم ملحق کند.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی علم بر اساس نیاز جامعه و ساختارهای موجود بنا نشود، علم و دانشگاه تنها به یک پز بزرگ تبدیل می‌شود. این بی‌توجهی سبب شد تا سالیانه چند برابر کشورهای پیشرفته مدرک صادر و دانش‌آموخته به جامعه ارائه کنیم در حالی که نیازها و مسایل اصلی کشور همچنان لاینحل باقی مانده است.

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک تجدید حیات علمی در کشور احساس می‌شود.

رییس اسبق دانشگاه شهید بهشتی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه دین در حیات بشری، دین را عامل پیوند عقل و حیانی با عقل بشری توصیف کرد و گفت: تقلید در اصول دین حرام و در فروع دین لازم است بنابراین در دین اصل بر تقلید نیست بلکه اصل بر فهمیدن است.

ندیمی حکمت را محصول پیوند عقل وحیانی و عقل بشری دانست و گفت: حکمت نیز هنگامی سودمند خواهد بود که در سایه عدالت پرورش یابد.

وی در تشریح معنای عدالت، قرار گرفتن هر چیز به جای خود را کامل‌ترین و جامع ترین معنای عدالت دانست و افزود: ثمره مهم حکمت و عدالت، همان اخلاق علمی است که بهترین و ارزشمندترین نوع اخلاق محسوب می‌شود.

در پایان این مراسم، دکتر «محمدصالح اولیاء» رییس دانشگاه یزد از دکتر «هادی نعیمی» استاد برجسته معماری دانشگاه شهید بهشتی با اهدای لوح سپاس و نشان زرین دانشگاه، تجلیل کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار