کد خبر: ۶۶۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 16 October 2018

تابناک / معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: گیلان از جمله استان‌هایی است که کمتر از سایر استان‌های کشور دچار کمبود دارو شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، زهرا حصاری ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی غذا در رشت با بیان اینکه مراسم گرامیداشت روز جهانی غذا به طور همزمان در 150 نقطه جهان برگزار می‌شود، اظهار داشت: ‌ترغیب مردم، مسئولان و نهادهای مردمی برای توجه به سلامت غذا ‌از جمله اهداف برگزاری مراسمات روز جهانی غذا‌‌ست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه شعار روز جهانی غذا امسال "رفتار ما آینده ما را می‌سازد" و "تلاش برای دنیای بدون گرسنه تا سال 2030" است‌، افزود: آمار افراد گرسنه جهان در حال افزایش ‌است لذا افزایش آگاهی مردم برای دستیابی به امنیت غذایی از جمله اهداف گرامیداشت روز جهانی غذا‌ست.

وی افزایش نظارت‌ مستمر و بررسی کیفیت تولید فرآورده‌های غذایی را بخشی از فعالیت‌‌های دانشگاه علوم پزشکی در روز جهانی غذا دانست و افزود: بررسی فرآورده‌های تراریخته در دستورکار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه 204 کارخانه فعال در حوزه تولید مواد غذایی خوراکی و آشامیدنی در گیلان فعالیت می‌کنند گفت: 23 کارخانه فعال در حوزه تولید مواد آرایشی در گیلان وجود دارد.

حصاری با بیان اینکه 29 واحد بسته‌بندی برنج در استان گیلان دارای مجوز هستند ابراز داشت: 56 واحد تولید و بسته‌بندی چای و 15 واحد دارای خطوط روغن‌کشی در استان گیلان مجوز فعالیت دریافت کردند.

وی با اعلام اینکه در شش ماهه نخست امسال 556 مورد بازدید نظارتی از واحدهای تولیدی مواد غذایی در گیلان انجام شد افزود: 2 هزار و 100 کارتن سویا، 163 کیلوگرم مواد اولیه نان و شرینی، 80 کیلو چای سیاه، 63 کیلو ادویه و گردو و یک تن فرآورده‌های لبنی از جمله مواد غذایی فاقد کیفیت و معدوم شده در شش ماهه نخست امسال است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه 206 مورد گواهی بهداشت برای صادرات مواد غذایی در شش ماهه نخست امسال صادر شده است گفت: این مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

حصاری با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان محصولات تراریخته باید نشان مواد تراریخته را روی محصولاتشان درج کنند خاطرنشان کرد: بررسی میزان فلزات سنگین موجود در برنج و آرد‌های تولید شده در گیلان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 91 درصد از محصولات غذایی تولید شده در گیلان دارای نشانگر‌های راهنمای تغذیه‌ای هستند عنوان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی جهت به‌روز کردن دانش کارشناسان نظارتی در دستور کار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه آمار دقیقی از میزان مواد غذایی تراریخته موجود در استان گیلان وجور ندارد اظهار داشت: تمام واحدهای تولیدکننده موادغذایی تراریخته موظف هستند تا نشان محصول تراریخته را روی محصولاتشان درج کنند.

حصاری با اشاره به وضعیت بهداشتی کارخانجات تولیدکننده موادغذایی در استان گیلان خاطرنشان کرد: برای سنجش میزان وضعیت بهداشتی کارخانجات تولیدکننده موادغذایی از شاخص PRPC استفاده می‌کنیم و در حال حاضر این شاخص در گیلان رو به افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه معاونت غذا و دارو بر تولید و توزیع مواد غذایی دارای بسته‌بندی در گیلان به طور کامل نظارت دارد گفت: فروشگاه‌هایی که مواد غذایی بدون برند و آرم عرضه می‌کنند توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحت نظارت قرار می‌گیرند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه افزایش نرخ ارز سبب کمبود برخی داروها در سراسر کشور شده است اظهار داشت: بیشترین کمبود دارو در حوزه تامین داروهای خارجی و وارداتی است.

حصاری با تاکید بر اینکه کمبود دارو سبب ایجاد احساس عدم امنیت در جامعه می‌شود خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز تامین مواد اولیه تولید برخی داروهای تولید داخل را با خلل مواجه کرده است‌.

وی انبار کردن دارو در خانه را سبب بروز مشکل در تامین دارو برای بیماران نیازمند دانست و تصریح کرد: استان گیلان از جمله استان‌هایی است که کمتر از سایر استان‌های کشور دچار کمبود دارو شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان‌های دیگر برای تامین داروهای مورد نیازشان به گیلان مراجعه می‌کنند افزود: استان‌های تهران، قزوین و مازندران از جمله استان‌هایی هستند که برای تامین داروهای مورد نیازشان به گیلان مراجعه می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار